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Agent Based Simulation of Digital Contents Platform Strategy

Research Project

Project/Area Number 26870720
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Intelligent informatics
Management
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Lee Hao  静岡大学, 情報学部, 准教授 (20411332)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsデジタルコンテンツ / コンテンツプラットフォーム / 消費者調査 / 多変量解析 / 因子分析 / エージェントベースシミュレーション / ハイブリッドゲーミングシミュレーション / ビジネス戦略 / 制度設計 / 消費者モデル / エージェント・ベース・シミュレーション
Outline of Final Research Achievements

We perform an internet survey of digital content platform users, and got about 1,800 samples. We conduct factor analysis and extract parameters of contents consumers from those data. We create a model using those properties, introduced parameters at the individual level to the consumer agent, and created a decision model of them. In addition, we conducted agent-based simulation in which platform holders and contents providers are implemented with learning AI agents and hybrid gaming simulation in which human players play the role of contents providers. We examined the strategy of digital content platform using each simulation method.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 調査と因子分析によるエージェントベースモデリング―デジタルコンテンツ市場における 消費者行動を事例に-2016

    • Author(s)
      李 皓
    • Journal Title

      社会・経済システム

      Volume: 第37号

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] An Agent-Based Simulation of Contents Industry - The Influence of Personality Factor on Decision Making in Gambling Behavior-2017

    • Author(s)
      M. Matsumoto and H. Lee
    • Organizer
      計測自動制御学会 システム・情報部門 第12回社会システム部会研究会
    • Place of Presentation
      ホテル・ニッコー・グアム(アメリカ・グアム・タムニン)
    • Year and Date
      2017-03-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] データとその分析処理技術に基づくシミュレーションによる新しい社会経済システム構築の構想2016

    • Author(s)
      李皓
    • Organizer
      社会経済システム学会第35回大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学(和歌山県和歌山市)
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 娯楽コンテンツ産業のエージェントベースシミュレーションーゲーム産業を事例にー2016

    • Author(s)
      李 皓
    • Organizer
      第20回進化経済学会東京大会
    • Place of Presentation
      東京大学・本郷キャンパス(東京都文京区)
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ゲーム産業のビジネスゲームとシミュレーション2016

    • Author(s)
      李 皓
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会 2015年度年次大会
    • Place of Presentation
      芝浦工業大学(東京都港区)
    • Year and Date
      2016-02-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 娯楽コンテンツ産業のハイブリッドゲーミングシミュレーション2015

    • Author(s)
      李 皓
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会2015年全国大会
    • Place of Presentation
      福岡大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] デジタルコンテンツ選択に関する消費者調査と因子分析による解析2015

    • Author(s)
      李 皓
    • Organizer
      社会経済システム学会第34回大会
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] エージェントベースの娯楽コンテンツ消費者モデルの構築に向けて -デジタルコンテンツユーザの調査と分析-2015

    • Author(s)
      李 皓
    • Organizer
      計測自動制御学会 システム・情報部門 第9回社会システム部会研究会
    • Place of Presentation
      株式会社富士通研究所(神奈川県川崎市)
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ゲーム消費者と他のコンテンツ消費者の異同について-デジタルコンテンツプラットフォーム潜在ユーザへのアンケート調査と分析-2015

    • Author(s)
      李 皓
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会2015年夏季研究発表大会
    • Place of Presentation
      日本大学 生産工学部 津田沼キャンパス(千葉県習志野市)
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] An Analysis of User Behavior to Digital Contents for Entertainment -An Questionnaire and Analysis to Potential Digital Contents Platform User2015

    • Author(s)
      Hao Lee
    • Organizer
      Participatory and Popular Culture 2015 Summer Workshop
    • Place of Presentation
      International Hotel Nagoya(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-07-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] デジタルコンテンツプラットフォームのエージェントベースシミュレーション2015

    • Author(s)
      李 皓
    • Organizer
      第19回進化経済学会北海道大会
    • Place of Presentation
      小樽商科大学(北海道小樽市)
    • Year and Date
      2015-03-21 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] デジタルコンテンツプラットフォーム選択に関する消費者調査2014

    • Author(s)
      李 皓
    • Organizer
      社会・経済システム学会 第33回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-10-25 – 2014-10-26
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Why consumers purchase a content? A general model of contents consumers’ purchase activities2014

    • Author(s)
      Hao Lee
    • Organizer
      Participatory and Popular Culture 2014 Summer Conference
    • Place of Presentation
      Nagoya International Hotel(Nagoya, Aichi)
    • Year and Date
      2014-08-01 – 2014-08-03
    • Related Report
      2014 Research-status Report

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Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

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