• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing and evaluating a comprehensive language intervention program for children with autism spectrum disorder

Publicly Offered Research

Project AreaStudies of Language Evolution for Co-creative Human Communication
Project/Area Number 18H05083
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

山本 淳一  慶應義塾大学, 文学部(三田), 教授 (60202389)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords発達支援 / 言語 / 自閉スペクトラム症 / 意図理解 / 階層 / 発達支援ロボティックス / 引き込み / 相互教育 / コミュニケーション / 早期発達支援 / 遠隔地支援 / 言語発達支援 / 共同注意 / 模倣 / 共創 / ペアレントトレーニング / 熟達化 / 相互作用
Outline of Annual Research Achievements

自閉症児が、対人相互作用の中から言語の機能(意図理解)と構造(階層)を拡張していく過程を多様な指標による定量評価を行いながら明らかにし、「包括的言語発達支援プログラム」を完成させた。
(a)自閉症児の意図共有の成立条件:共同注意、身振り、模倣と言語発達との関係に関して、前言語コミュニケーションと言語理解・表出との関係を概念化し、共創言語コミュニケーション分析のための発達支援の枠組みを構築した(山本,2019)。(b)共同注意、身振り、言語の関係の分析:実験者と自閉症児が机に向かい合い、まわりの360度の共有空間に自閉症児が興味のある画像(電車など)を6つ設置し、始発型共同注意の出現を検討した。その結果、生態学的空間の中で、身振りと言語の統合についての支援効果を得た。(c)模倣と対人相互作用の分析:動作模倣において、速いテンポの動作の連続が、自閉症児の視線定位の持続と視覚運動協調の安定を生み出した。時間あたりの相互作用の機会数が対人相互作用の引き込みを生み出した。(d)相互模倣プログラムの開発:支援者が子どもを模倣し(随伴模倣)、子どもも支援者を模倣する相互模倣をプログラム化し、適用した結果、喃語から1語発話期の自閉症児の発声、音声模倣、支援者への注視行動、対人相互作用を促進することが明らかになった。(e)相互教示成立条件の検討:無意味単語を自閉症児が他者に教える場面を設定した。その結果、自発的に他者に人形を向けながら「教える行動」「視点取得」「教育的手がかり提示」などの行動が生起した。「コミュニケーションロボットに教える」場面をしつらえることで、声を大きくする、言葉を言い換える、終助詞を適切に使う、単語の切り方を変える、高速で手を動かす、間を置く、ロボットに行って欲しい動作の写真を見せて指で指示する、といった自発的な行動が増加した。

Research Progress Status

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2019 2018 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 4 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児に対する注意・共同注意の生態学的アセスメント:事例研究2019

    • Author(s)
      小山雅代・山本淳一
    • Journal Title

      慶應義塾大学大学院社会学研究科紀要:人間と社会の探究

      Volume: 86

    • NAID

      120006980367

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Modeling training of child’s conversational response for students with autism spectrum disorder: To be a good listener.2018

    • Author(s)
      Ishikawa, N., Omori, M., & Yamamoto,J.
    • Journal Title

      Behavior Analysis in Practice

      Volume: 12 Issue: 1 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1007/s40617-018-0271-7

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 強化遅延は自閉スペクトラム症児の始発型共同注意を促進するか?2019

    • Author(s)
      小山雅代・山本淳一
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 応用行動分析学は徹底的行動主義に徹底する2019

    • Author(s)
      山本淳一
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語発達支援における「話す・読む・理解する」2019

    • Author(s)
      石塚祐香
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Gesture imitation increases reciprocal communication in children with autism spectrum disorder.2019

    • Author(s)
      Ishizuka, Y.
    • Organizer
      15th International Cognitive Linguistics Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Young children’s active use of pedagogical cues when they teach object part names of others.2019

    • Author(s)
      Kobayashi, H., Yasuda, T., Ishizuka, Y., & Yamamoto, J.
    • Organizer
      10th Budapest CEU Conference on Cognitive Development
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 相互模倣の発達支援研究から意図共有を探る2019

    • Author(s)
      山本淳一
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会(自主シンポジウム話題提供)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「注意・共同注意支援プログラム」の生態学的環境における効果評価のための視線計測2019

    • Author(s)
      小山雅代・山本淳一
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 神経発達症へのペアレント・サポート/トレーニング:発達・行動的支援2018

    • Author(s)
      山本淳一
    • Organizer
      日本小児科学会第13回思春期医学臨床講習会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Short Inter-Trial Interval drastically improves motor imitation performance in children with autism spectrum disorder.2018

    • Author(s)
      Han, T., Yamamoto, J.
    • Organizer
      The 44th Annual Convention of Association for Behavior Analysis, San Diego, USA.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comprehensive behavioral intervention of visual perception in an ecological space for children with autism spectrum disorder.2018

    • Author(s)
      Koyama,M.,& Yamamoto,J.
    • Organizer
      The 44th Annual Convention of Association for Behavior Analysis, San Diego, USA.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語関係の機能的拡張に向けた等価性アセスメントとトレーニング2018

    • Author(s)
      山本淳一
    • Organizer
      第36回日本行動分析学会(自主シンポジウム指定討論)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 生態学的空間における自閉スペクトラム症児の共同注意の評価2018

    • Author(s)
      小山雅代・山本淳一
    • Organizer
      日本行動分析学会第36回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] セラピストスキルチェックリスト(TSCL)の有用性に関する予備的検討:先行刺激操作・プロンプト・標的行動・強化を対象に2018

    • Author(s)
      菅佐原洋・近藤鮎子・山本淳一
    • Organizer
      日本行動分析学会第36回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題行動を予防する早期発達支援2018

    • Author(s)
      山本淳一
    • Organizer
      第36回日本小児心身医学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 行動分析学からみた言語行動:認知・行動療法にいかす「ことば」の理論と実践2018

    • Author(s)
      山本淳一
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第44回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 行動を科学する2018

    • Author(s)
      山本淳一
    • Organizer
      動物介在教育・療法学会第11回学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 臨床言語心理学の可能性2019

    • Author(s)
      山本淳一・武藤崇・大月友・藤岡勲・伊東秀章・加藤澄・三田村仰
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771032491
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 発達支援ラボ(山本淳一)

    • URL

      http://www.flet.keio.ac.jp/~yamamotj/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] Junichi Yamamoto Lab

    • URL

      http://www.flet.keio.ac.jp/~yamamotj/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi