• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

感覚から記号、記号体系へ:触知覚語における習得及び喪失過程の実験的検討

Publicly Offered Research

Project AreaStudies of Language Evolution for Co-creative Human Communication
Project/Area Number 18H05084
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

今井 むつみ  慶應義塾大学, 環境情報学部(藤沢), 教授 (60255601)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥7,930,000 (Direct Cost: ¥6,100,000、Indirect Cost: ¥1,830,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Keywords触知覚 / 記号接地 / 触知覚語
Outline of Annual Research Achievements

触知覚研究においてよく知られている5次元(2種の粗さ/硬軟/冷温/摩擦)を広範囲に網羅するように、触刺激を収集調整し10cm 四方の触素材としてまとめた。これらの素材を英国・チェコに在住の海外研究協力者に送り、同一の触刺激に対する各触刺激の5次元についての評定をしてもらいつつ、同時に新規のオノマトペを発してもらい、各言語におけるオノマトペを収集した。こうして日本語話者・英語話者・チェコ語話者によるオノマトペを集め、刺激に対する心理評定との関連を分析した。得られた新規オノマトペと、各言語における一般語の音素の分布との違いから触知覚に対する語の音象徴性を明らかにするため、より分析を進め、その分析結果を成果としてまとめ論文を作成中である。
さらに、本来一方向でしか成り立たないA->Bの関係の学習から逆方向のB->Aを同時に推論してしまうという「対称性バイアス」について、言語学習前の乳児が、そのバイアスを獲得していること、チンパンジーにはそのバイアスが見られないことを明らかにした。この結果は、人間特有の思考バイアスの起源と言語の起源に迫る発見であり、言語学習前の乳児とチンパンジーの思考の違いを同一の実験パラダイムを用いて直接比較した点でも極めて意義のあるものである。この研究成果を2021年度論文として発表した。

Research Progress Status

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 6 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Charles University(チェコ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Warwick University(英国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Sabanci University(トルコ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] The contingency symmetry bias (affirming the consequent fallacy) as a prerequisite for word learning: A comparative study of pre-linguistic human infants and chimpanzees2021

    • Author(s)
      Imai Mutsumi, Murai Chizuko, Miyazaki Michiko, Okada Hiroyuki, Tomonaga Masaki
    • Journal Title

      Cognition

      Volume: 214 Pages: 104755-104755

    • DOI

      10.1016/j.cognition.2021.104755

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Acquisition of the Meaning of the Word Orange Requires Understanding of the Meanings of Red , Pink , and Purple : Constructing a Lexicon as a Connected System2020

    • Author(s)
      Noburo Saji, Mutsumi Imai, Michiko Asano
    • Journal Title

      Cognitive Science

      Volume: 44 Issue: 1

    • DOI

      10.1111/cogs.12813

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 語彙習得と記号接地:語彙システム構築のために必要な推論とその起源2021

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Organizer
      文科省・科研費・新学術領域研究・共創的コミュニケーションのための言語進化学 第16回共創言語進化セミナー
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Lexical development as a process of symbol grounding and system construction.2021

    • Author(s)
      Mutsumi Imai
    • Organizer
      Plenary presentation delivered at IASCL
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The process of color lexical acquisition: its implication for the symbol grounding problem.2021

    • Author(s)
      Mutsumi Imai
    • Organizer
      Color Qualia Symposium
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Evolution of verb meanings in children and L2 adult learners through reorganization of an entire semantic domain: The case of Chinese carry/hold verbs2021

    • Author(s)
      Mutsumi Imai
    • Organizer
      Chinese University of Hong Kong Seminar for the Department of linguistics and modern languages
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 第二言語習得における語彙システムの構築過程と外国語学習への示唆2019

    • Author(s)
      Mutsumi Imai
    • Organizer
      お茶の水女子大学国際教育センター公開講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ことばを通して視る世界2018

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Organizer
      超臨場感コミュニケーション産学官フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 生きた知識をはぐくむ教育--子供の言語の学習から考える2018

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回大会 公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The heuristic thinking that makes inference of word meanings possible: An inverse inference bias in 5-month-old infants.2018

    • Author(s)
      Imai, M. Ohba, M., Murai, C. Miyazaki, M. Okada, H. & Hashiya, K.
    • Organizer
      XXIth International Conference of Infant Studies
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Learning Language and Concepts from Multiple Examples in Infancy and Childhood.2019

    • Author(s)
      Mutsumi Imai
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 今井むつみ研究室

    • URL

      https://cogpsy.sfc.keio.ac.jp/imailab/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 今井むつみ研究室

    • URL

      http://cogpsy.sfc.keio.ac.jp/imailab/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi