• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

思春期の主体価値形成支援法の確立に向けた疫学・臨床心理学の連携的研究

Publicly Offered Research

Project AreaScience of personalized value development through adolescence: integration of brain, real-world, and life-course approaches
Project/Area Number 19H04881
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section Complex systems
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

高橋 史  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80608026)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥10,660,000 (Direct Cost: ¥8,200,000、Indirect Cost: ¥2,460,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords主体価値 / 思春期 / 学校 / 認知行動療法 / 予防
Outline of Research at the Start

本研究では,(1)思春期の主体価値形成支援の効果を促進する介入要素を同定すること,(2)学校教育における思春期の主体価値形成支援の効果を明らかにすること,の2点を目的とする。前向きコホート研究のデータを用いて思春期の主体価値に影響する行動的・感情的・認知的要因を同定し,主体価値形成を促進する学校介入プログラムを開発する。当該プログラムの効果を,学校現場でのオープントライアルを通して明らかにする。

Outline of Annual Research Achievements

2020年度は、主体価値形成を促進する認知行動療法を学校教育カリキュラムに組み込んで実施し、その効果を明らかにすることを目的とした。特に、2019年度に得た成果の信頼性を高めることに主眼を置いて、2019年度と同様の研究を継続してサンプルサイズを大きくすることで、解析結果の信頼性の向上に努めた。
公立小中学校各1校計2校において、通常授業時間を利用した学級ベースの認知行動療法を実施し、一次アウトカム変数(行動問題)および二次アウトカム変数(主体価値、感情調整)に対する介入効果を検証した。2019年度に収集したデータと統合して再解析を行った結果、行動問題への効果については、これまでと同様の結果が示された。すなわち、介入に参加した小中学生は、参加しなかった小中学生よりも、衝動性・不注意の問題が減少し、情緒の問題も改善する傾向を示した。一方、本研究計画のもうひとつの目標(主体価値の改善に寄与する変数を同定する)に照らし合わせてアウトカム変数同士の連動性を検証したところ、主体価値や感情調整の向上と行動問題の改善が関連するというモデルは支持されなかった。これは、研究参加者数がより少なかった2019年度の解析結果と異なるものであり、主体価値と行動問題の関連性について現段階では明確な結論が得られないことを意味する。
さらに、新型コロナウイルス感染症の世界的拡大という状況を受けて、2020年の緊急事態宣言期間中の子どもの行動問題の実態調査を行った。その結果、低学年児童や低所得家庭を中心として、衝動性・不注意の問題が特に増加しており、学校等の公的機関を含む地域でのケアが必要となる可能性が示された。
教育現場で即時利用可能な直接的成果が得られたとは言い難いものの、介入効果の調整因子の同定やサブグループ解析の必要性など、今後の研究への示唆に富んだ重要な知見を得たといえる。

Research Progress Status

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2021 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Prevalence of clinical‐level emotional/behavioral problems in schoolchildren during the coronavirus disease 2019 pandemic in Japan: A prospective cohort study2021

    • Author(s)
      Takahashi Fumito、Honda Hideo
    • Journal Title

      JCPP Advances

      Volume: 1 Issue: 1

    • DOI

      10.1111/jcv2.12007

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Effects of school-based Acceptance and Commitment Therapy on parent-reported emotional/behavioral problems in adolescents.2021

    • Author(s)
      Fumito Takahashi
    • Organizer
      Association for Contextual Behavioral Science 2021 Virtual World Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 信州大学行動臨床心理学研究室 教員の主な業績

    • URL

      http://ftakalab.jp/?page_id=727

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi