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人とロボットのインタラクションによる説得技術

Publicly Offered Research

Project AreaFounding a creative society via collaboration among humans and robots
Project/Area Number 22118503
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section Complex systems
Research InstitutionFuture University-Hakodate (2011)
Hitotsubashi University (2010)

Principal Investigator

角 薫  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (20332752)

Project Period (FY) 2010 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2010: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Keywordsインタラクション / 説得技術 / ロボット
Research Abstract

本研究では,ロボットが人間と対等に知的なインタラクションを行う場合,ロボットが人間を説得する技術の可能性を追及することが目的である.そのため,ロボット側から人間への説得を試みる場合に影響する要素について評価を行った.本研究では,ロボットと人間のインタラクションにおいて,ユーザが単純な作業を行っている際のモチベーションを維持するため,ロボット,あるいはキャラクターエージェントが役立つかどうかについて双方を比較した実験を行った.その実験結果を統計的手法で定量的に分析することにより評価した.
ユーザがモチベーションを維持するため,ディスプレイ上のキャラクターエージェントとロボットの影響についての比較実験を行った.実験は,3要因配置(被験者間):メディア(ロボット・ディスプレイ)×感情価(2:喜び・無表情)×励まし(2:有・無)で行われ,被験者にはマス目色塗り課題を与えた.メディア,エージェシトめ感情価(印象)励まし有無についての影響について調査し,人がモチベーションを維持するための話し手の説得による効果について,キャラクタエージェントとロボットとの特徴をまとめた.それによると,結果を総合的に見ると,モチベーションを維持するため説得を行う場面においては,キャラクタエージェントはロボットよりも影響力が強いといえた.実験における成果については,国内シンポジウムおよび国際シンポジウムの招待講演で発表し,ジャーナルでの採択が約束されている.

Report

(2 results)
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2011 2010

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] デジタルストーリーテリング2011

    • Author(s)
      角薫
    • Journal Title

      知能と情報(日本知能情報ファジィ学会誌)

      Volume: vol.22,No.2 Pages: 230-238

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] Learning Story Marketing through Practical Experience of Story Creation System2010

    • Author(s)
      Kaoru Sumi
    • Journal Title

      Springer Lecture Note in Computer Science

      Volume: LNCS 6432 Pages: 98-110

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] モチベーション維持におけるキャラクタエージェントとロボットの比較2011

    • Author(s)
      角薫, 長田瑞恵
    • Organizer
      HAIシンポジウム2011
    • Place of Presentation
      京都府・京都工芸繊維大学
    • Year and Date
      2011-12-03
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタルストーリーテリングと情報表現2011

    • Author(s)
      角薫
    • Organizer
      情報編纂研究会,人工知能学会
    • Place of Presentation
      首都大学東京秋葉原サテライトキャンパス会議室,東京(招待講演)
    • Year and Date
      2011-02-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Human Interface of Robots or Agents via Facial and Word Expression2011

    • Author(s)
      Kaoru Sumi
    • Organizer
      International Symposium on Artificial Life and Robotics
    • Place of Presentation
      大分県・ビーコンプラザ(招待講演)
    • Year and Date
      2011-01-27
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Persuasive Storytelling System2010

    • Author(s)
      Kaoru Sumi, Katsunori Shimohara
    • Organizer
      Proc.of International Conference on Humanized Systems 2010
    • Place of Presentation
      同志社大学寒梅館,京都
    • Year and Date
      2010-09-17
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] ストーリーコンテンツの作成による学習2010

    • Author(s)
      角薫
    • Organizer
      人工知能学会全国大会,人工知能学会
    • Place of Presentation
      長崎ブリックホール,長崎
    • Year and Date
      2010-06-09
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] "Evaluating a Virtual Agent as Persuasive Technology", Psychology of Persuasion, Janos Csapo and Andor Magyar eds.2010

    • Author(s)
      Kaoru Sumi, Mizue Nagata
    • Publisher
      Nova Science Publishers
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

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Published: 2010-08-23   Modified: 2018-03-28  

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