• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

複雑性の異なる多数の意思決定戦略が混在する状況でのゲーム戦略の進化

Publicly Offered Research

Project AreaElucidation of neural computation for prediction and decision making: toward better human understanding and applications
Project/Area Number 24120516
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section Complex systems
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

石渕 久生  大阪府立大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (60193356)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2012: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywordsゲーム戦略 / 戦略進化 / 進化計算 / 意思決定 / 学習
Research Abstract

本研究では,戦略表現の選択と戦略進化の関係という研究課題に対して,異なる戦略表現が集団内に混在する状況での戦略進化という新しい観点から研究を進めている.
平成25年度は,集団内の個体の空間的配置と戦略進化の関係に関する研究を進めるために,個体の空間的配置として,2次元格子空間と様々なネットワーク構造との比較を行った.2次元格子空間では,近傍構造のサイズを変化させることで,個体間の相互作用の局所性が協調行動の進化に大きな影響を与えていることを示した.すなわち,個体間の対戦や交叉が狭い近傍内に限定されているほど協調行動の進化が容易であり,近傍構造のサイズを大きくすることで協調行動の進化が難しくなる.ネットワーク構造に対しては,規則的なリング構造グラフのノード間にランダムな結合を与えることで,同様の性質を示した.すなわち,ノード間のランダム結合の数を増やすほど協調行動の進化が難しくなった.
さらに,個々の個体が複雑性の異なる複数の戦略を持ち,複数の戦略に基づく行動選択の結果を総合的に考慮して最終的な行動選択を行っている状況での戦略進化モデルの構築を行った.これは,パターン識別器の設計において大きな注目を集めているアンサンブル識別器のアイデアをゲーム戦略の進化モデルに導入したものである.単一の戦略に基づく行動決定,同じ複雑性を持つ複数の戦略に基づく行動決定,異なる複雑性を持つ戦略に基づく行動決定の比較を行った結果,異なる複雑性を持つ戦略に基づく行動決定を行う場合において,協調行動の進化が最も容易であるという結果が得られた.例えば,全く同じ複雑性を持つ3個の戦略では協調行動の進化が難しい場合でも,1個の戦略を異なる複雑性を持つ戦略と置き換えることで協調行動の進化が容易になるという結果が得られた.

Current Status of Research Progress
Reason

25年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

25年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2013 2012

All Presentation (7 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Presentation] Neighborhood specification for game strategy evolution in a spatial iterated prisoner’s dilemma game2013

    • Author(s)
      H. Ishibuchi, K. Hoshino, and Y. Nojima
    • Organizer
      7th Learning and Intelligent Optimization Conference (LION 7)
    • Place of Presentation
      Catania, Italy
    • Year and Date
      2013-01-07
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of the number of opponents on the evolution of cooperation in the iterated prisoner’s dilemma2013

    • Author(s)
      H. Ishibuchi, T. Sudo, K. Hoshino, and Y. Nojima
    • Organizer
      2013 IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics
    • Place of Presentation
      Manchester, UK
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Evolution of cooperative strategies for iterated prisoner’s dilemma on networks2013

    • Author(s)
      H. Ishibuchi, T. Sudo, K. Hoshino, and Y. Nojima
    • Organizer
      Fifth International Conference on Computational Aspects of Social Networks
    • Place of Presentation
      Fargo, USA
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Fuzzy genetics-based machine learning2012

    • Author(s)
      H. Ishibuchi
    • Organizer
      9th International Conference on Simulated Evolution and Learning (SEAL 2012)
    • Place of Presentation
      Hanoi, Vietnam
    • Year and Date
      2012-12-16
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Fuzzy rule-based classifier design as understandable decision making systems2012

    • Author(s)
      H. Ishibuchi
    • Organizer
      4th International Conference on Intelligent Human-Machine Systems and Cybernetics
    • Place of Presentation
      Nanchang, China
    • Year and Date
      2012-08-26
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Strategy evolution in a spatial IPD game where each agent is not allowed to play against itself2012

    • Author(s)
      H. Ishibuchi, K. Hoshino, and Y. Nojima
    • Organizer
      2012 IEEE Congress on Evolutionary Computation (IEEE CEC 2012)
    • Place of Presentation
      Brisbane, Australia
    • Year and Date
      2012-06-10
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Evolution of strategies in a spatial IPD Game with a number of different representation schemes2012

    • Author(s)
      H. Ishibuchi, K. Hoshino, and Y. Nojima
    • Organizer
      2012 IEEE Congress on Evolutionary Computation (IEEE CEC 2012)
    • Place of Presentation
      Brisbane, Australia
    • Year and Date
      2012-06-10
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-15   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi