• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

共感性の実証研究に関する道徳哲学・倫理学・科学哲学的考察

Publicly

Project AreaEmpathic system
Project/Area Number 26118504
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section Complex systems
Research InstitutionYamaguchi University (2015)
The Graduate University for Advanced Studies (2014)

Principal Investigator

中尾 央  山口大学, 国際総合科学部, 助教 (20720824)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords哲学 / 倫理学
Outline of Annual Research Achievements

本年度は共感に関する実証的(心理学的・神経科学的)研究をレビューするとともに,哲学的・倫理学的研究のレビューも行い,お互いに対する含意を検討した.結果,現在主流の実証的研究を踏まえる限り,近年主流となっている共感の倫理学的・哲学的研究の維持はやはり困難であることが明確になった.他方,より古くからの哲学的・倫理学的研究で対象となっていた共感概念などに関しては,近年の実証研究であまり考察の対象となっておらず,その点を今後実証的研究で考察していく必要があると論じた.この考察の成果については,心理学研究に論文を投稿し,すでに受理・出版されている.

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report

Research Products

(7 results)

All 2015 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Journal Article] Methodological problems in animal metacognition research2015

    • Author(s)
      中尾央・後藤和宏
    • Journal Title

      Japanese Journal of Animal Psychology

      Volume: 65 Issue: 1 Pages: 236-248

    • DOI

      10.2502/janip.65.1.1

    • NAID

      130005076106

    • ISSN
      0916-8419, 1880-9022
    • Related Report
      2015 Annual Research Report 2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] メタ認知研究の方法論的課題2015

    • Author(s)
      中尾央・後藤和宏
    • Journal Title

      日本動物心理学研究

      Volume: 65 Pages: 45-58

    • NAID

      130005076106

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Ready to learn or ready to teach: A critique to the natural pedagogy theory2014

    • Author(s)
      Hisashi Nakao and Kristin Andrews
    • Journal Title

      Review of Philosophy and Psychology

      Volume: 5 Pages: 465-483

    • DOI

      10.1007/s13164-014-0187-2

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] The evolution of teaching: Through a critique of the theory of natural pedagogy2014

    • Author(s)
      Hisashi Nakao
    • Organizer
      第12回教育・学習の人類学セミナー
    • Place of Presentation
      京都大学アジア・アフリカ研究所(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-10-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Ready to learn or ready to teach: A critique of the natural pedagogy theory2014

    • Author(s)
      Hisashi Nakao
    • Organizer
      学際プログラム『人間諸科学における進化心理学の位置』研究会2014
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2014-09-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Ready to learn or ready to teach: A critique of the natural pedagogy theory2014

    • Author(s)
      Hisashi Nakao
    • Organizer
      Mutual Interactions: Second Singapore Workshop on Integrated History and Philosophy of Science in Practice
    • Place of Presentation
      Nanyang Technological University (Singapore)
    • Year and Date
      2014-08-19
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 人間進化の哲学:行動・心・文化2015

    • Author(s)
      中尾央
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi