2023 Fiscal Year Final Research Report
Communicative intelligent systems towards a human-machine symbiotic society
Project Area | Studies on intelligent systems for dialogue toward the human-machine symbiotic society |
Project/Area Number |
19H05690
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Review Section |
Complex systems
|
Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
河原 達也 京都大学, 情報学研究科, 教授 (00234104)
新保 史生 慶應義塾大学, 総合政策学部(藤沢), 教授 (20361355)
杉山 弘晃 日本電信電話株式会社NTTコミュニケーション科学基礎研究所, 協創情報研究部, 主任研究員 (30742283)
港 隆史 株式会社国際電気通信基礎技術研究所, 石黒浩特別研究所, 研究員 (50359858)
吉川 雄一郎 大阪大学, 大学院基礎工学研究科, 准教授 (60418530)
東中 竜一郎 名古屋大学, 情報学研究科, 教授 (90396151)
槇原 靖 大阪大学, 産業科学研究所, 教授 (90403005)
|
Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2024-03-31
|
Keywords | 自律ロボット / 対話システム / 実証実験 / 行動決定モデル / 社会規範 |
Outline of Final Research Achievements |
In this project, we have developed systems that understand social relationships with diverse users (behavior decision model estimation), engage in conversations on general topics (dialogue understanding and generation), and continue dialogues without breakdowns despite disturbances (maintaining dialogue engagement). The emergence of large-scale language models during the research period elevated our work to a practical level. The research results conducted by the four groups are essential for applying large-scale language models to robots. Based on the results, we created robots capable of natural, human-like conversations and demonstrated their performance through field experiments.
|
Free Research Field |
ロボット学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本新学術領域では,対話レベルに応じたグループ構成に基づき,実証実験を核に全てのグループが連携する横断的研究を推進した.とりわけ,精神医学の臨床に対話ロボットを導入し,新たな医工連携の道筋をつけたこと(A01班)や,ロボットの対話能力を競うコンペティションを実施し,実証実験の機会を多くの研究者に提供したこと(A02班),雑談対話に特化した大規模対話モデルおよび学習用対話コーパスを日本で初めて構築し,学術用途に限り無償公開したこと(A03班), 日本科学未来館でのトークイベントで,ロボットの法的倫理的課題を市民とともに継続的に議論したこと(A04班)が,その意義として挙げられる.
|