• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Annual Research Report

人ロボット共生学総括班

Administrative Group

Project AreaFounding a creative society via collaboration among humans and robots
Project/Area Number 21118001
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

三宅 なほみ  東京大学, 大学総合教育研究センター, 教授 (00174144)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松本 吉央  独立行政法人産業技術総合研究所, 知能システム研究部門, 研究ブループ長 (00314534)
塩見 昌裕  株式会社国際電気通信基礎技術研究所, 知能ロボティクス研究所, 室長 (90455577)
板倉 昭二  京都大学, 文学研究科, 教授 (50211735)
今井 倫太  慶應義塾大学, 理工学部, 教授 (60348828)
白水 始  国立教育政策研究所, 初等中等教育研究部, 総括研究官 (60333168)
神田 崇行  株式会社国際電気通信基礎技術研究所, 知能ロボティクス研究所, 室長 (90374107)
Keywords学習科学 / 認知科学 / 知能ロボティクス / 教育工学 / 知覚情報処理
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は「1.当該研究で得られた成果を広く社会に周知し,2.社会の中で人がロボットと共生し人々が豊かな生活を享受する基盤を創ること」であった。特に2点目については,三つの研究領域が連携し,各領域(ロボット工学,認知科学,学習科学)の伝統的な研究の方法を乗り越え,より実践的なフィールドでの長期的研究の展開に寄与する研究成果や研究課題の提案を目指した。
研究成果として1点目については,平成26年9月に最終ヒアリングを受け,A-評価を得た上で,平成27年3月に研究成果報告書を完成し,他の学術論文,国内外学会,一般向けの成果発表も含め,広く成果の周知を図った。また,世界に向けた発信としてSpringer社のCSCLシリーズでの発刊準備を進めている。
2点目については,三領域の緊密な連携の上,次の二側面で研究を展開した。一つは,教育実践・教育政策の質向上に寄与する研究展開である。本新学術領域は,証拠の欠落した経験則ベースの伝統的な教育研究に,ロボットを介した協調的な学習活動の精緻なコンロールと詳細なプロセス分析を可能にした点が特徴である。その利点を生かし,研究の一つの柱としてきた授業法「知識構成型ジグソー法」がどのような条件下で機能するか(例:司会や説明の補助の有無等)を同定し,教員が「ロボット抜き」でも簡単に対話データを収集し音声認識し分析するサイクルを提案して,小中高の教育現場に広く導入できる準備を整えた。その成果が次期学習指導要領の改訂に関する中教審諮問において,これからの時代に必要な学び方「アクティブ・ラーニング」の一類型として上記授業法が紹介されることに繋がった。二つ目の側面は,教室以外の美術館,博物館,演劇,高齢者の交流場面等において,単にロボットを持ち込むだけでなく,本研究成果に基づきロボットの言動や関わり方をデザインできるようになった。

Research Progress Status

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

26年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (39 results)

All 2015 2014 Other

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 19 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 2 results) Book (5 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] A Cloud Robotics Approach towards Dialogue-Oriented Robot Speech2015

    • Author(s)
      K. Sugiura, Y. Shiga, H. Kawai, T. Misu and C. Hori
    • Journal Title

      Advanced Robotics

      Volume: 29 Pages: -

    • DOI

      -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Can a Social Robot Help Children's Understanding of Science in Classrooms?2014

    • Author(s)
      Tsuyoshi Komatsubara, Masahiro Shiomi, Takayuki Kanda, Hiroshi Ishiguro, Norihiro Hagita
    • Journal Title

      The 2nd Int. Conf. on Human Agent Interaction

      Volume: 2014 Pages: 83-90

    • DOI

      10.1145/2658861.2658881

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Negative emotion modulates prefrontal cortex activity during a working memory task A NIRS study2014

    • Author(s)
      Ozawa, S., Matsuda, G., and Hiraki, K.
    • Journal Title

      Frontiers in Human Neuroscience

      Volume: 8 Pages: 46-46

    • DOI

      10.3389/fnhum.2014.00046. eCollection 2014.

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of a Tool for Assisting Group Conversation by Re-voicing Supportive Responses2014

    • Author(s)
      Myagmarbayar Nergui and Mihoko Otake
    • Journal Title

      Applied Mechanics and Materials

      Volume: 446-447 Pages: 1040-1044

    • DOI

      10.4028/www.scientific.net/AMM.446-447.1040

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Robot Presenting Reproduced Stories among Older Adults in Group Conversation2014

    • Author(s)
      Kenta Yamaguchi, Myagmarbayar Nergui, and Mihoko Otake
    • Journal Title

      Applied Mechanics and Materials

      Volume: 541-542 Pages: 1120-1126

    • DOI

      10.4028/www.scientific.net/AMM.541-542.1120

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Neurobehavioral and hemodynamic evaluation of Stroop and reverse Stroop interference in children with attention-deficit/ hyperactivity disorder2014

    • Author(s)
      Yasumura, A., Kokubo, N., Yamamoto, H., Yasumura, Y., Nakagawa, E., Kaga, M., Hiraki, K., and Inagaki, M.
    • Journal Title

      Brain and Development

      Volume: 36 Pages: 97-106

    • DOI

      10.1016/j.braindev.2013.01.005.

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Different impressions of other agents obtained through social interaction uniquely modulate dorsal and ventral pathway activities in the social human brain2014

    • Author(s)
      H.Takahashi, K.Terada, T.Morita, S.Suzuki, T.Haji, H.Kozima, M.Yoshikawa, Y.Matsumoto, T.Omori, M.Asada, and E.Naito
    • Journal Title

      Cortex

      Volume: 58 Pages: 289-300

    • DOI

      10.1016/j.cortex.2014.03.011

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Robotics for Health and Well-being2014

    • Author(s)
      Mihoko Otake
    • Journal Title

      IEEE Robotics & Automation Magazine

      Volume: 21 Pages: 88-91

    • DOI

      10.1109/MRA.2014.2299504

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of Conversational Agents on Human Communication in Thought-Evoking Multi-Party Dialogues2014

    • Author(s)
      Kohji Dohsaka, Ryota Asai, Ryuichiro Higashinaka, Yasuhiro Minami, and Eisaku Maeda
    • Journal Title

      IEICE TRANSACTIONS on Information and Systems

      Volume: E97-D Pages: 217–224

    • DOI

      http://aclweb.org/anthology/W09-3932

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Relationship between neural activity and executive function: An NIRS study. International Scholarly Research Notices2014

    • Author(s)
      Yasumura, A., Inagaki, M., and Hiraki, K.
    • Journal Title

      Neuroscience

      Volume: 2014 Pages: 1-5

    • DOI

      http://dx.doi.org/10.1155/2014/734952

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Fearful Gaze Cueing: Gaze Direction and Facial Expression Independently Influence Overt Orienting Responses in 12-Month-Olds2014

    • Author(s)
      Matsunaka, R., and Hiraki, K.
    • Journal Title

      PLos ONE

      Volume: 9-2 Pages: e89567

    • DOI

      10.1371/journal.pone.0089567

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Coordinating Turn- taking and Talking in Multi- Party Conversations by Controlling Robot's Eye- Gaze. Proceedings of Robot and Human Interactive Communication2014

    • Author(s)
      Takeuchi, Y. and Sato, R.
    • Journal Title

      2014 RO-MAN: The 23rd IEEE International Symposium on, 23rd

      Volume: 23rd Pages: 280-285

    • DOI

      http://hai-conference.net/ihai2013/proceedings/pdf/I-1-1.pdf

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ロボットを通して探る赤ちゃんの心の発達2014

    • Author(s)
      板倉昭二
    • Journal Title

      ヒューマンインタフェイス 学会誌

      Volume: 10 Pages: 29-34

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ミラーニ ューロンの基礎と疼痛治療への応用:鏡療法と認知神経科学ロボティクス2014

    • Author(s)
      住谷昌彦・熊谷晋一郎・宮内哲・眞下節・吉川雅博・松本吉央・山田芳嗣
    • Journal Title

      ペインクリ ニック

      Volume: 304 Pages: 575-582

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人はアンドロイドとどのような相互行 為を行いうるか:アンドロイド演劇『三人姉妹』のマルチモーダル分析2014

    • Author(s)
      細馬宏通・坊農真弓・石黒浩・平田オリザ
    • Journal Title

      人工知能学会 論文誌

      Volume: 29(1) Pages: 60-68

    • DOI

      http://doi.org/10.1527/tjsai.29.60

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実画像アバタを用いた対人イ ンタラクションシステムの構築2014

    • Author(s)
      原健太・堀磨伊也・武村紀子・岩井儀雄・佐藤宏介
    • Journal Title

      電気学会論文誌C

      Volume: 134-1 Pages: 102-111

    • DOI

      10.1541/ieejeiss.134.102

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ソシオン理論に基づいたクラス内のいじめと同調方略のモデル化2014

    • Author(s)
      大隅俊宏・大澤博隆・今井倫太
    • Journal Title

      電気学会論文誌C

      Volume: 134-4 Pages: 560-570

    • DOI

      http://doi.org/10.1541/ieejeiss.134.560

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習科学の新展開:学びの科学を実践学へ2014

    • Author(s)
      白水 始・三宅なほみ・益川弘如
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 21 Pages: 254-267

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 宇宙教育プログラムへの知識構成型ジグソー法の導入2014

    • Author(s)
      村中 崇信・白水 始
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 20 Pages: 39-48

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The effect of discourse analysis activity with KBDeX on students' understanding about collaborative learning2014

    • Author(s)
      Sayaka Tohyama, Yoshiaki Matsuzawa, Hajime Shirouzu
    • Organizer
      The 22nd International Conference on Computers in Education
    • Place of Presentation
      奈良春日野国際フォーラム、奈良県奈良市
    • Year and Date
      2014-12-04 – 2014-12-04
  • [Presentation] 概念変化と発達段階2014

    • Author(s)
      白水 始・益川 弘如・三宅なほみ・村山 功・田代直幸・山口悦司
    • Organizer
      日本認知科学会第31回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学、愛知県名古屋市
    • Year and Date
      2014-09-18 – 2014-09-18
  • [Presentation] Robot’s Behavior Encourages a Conversation Between Visitors in Exhibition Space2014

    • Author(s)
      Takumi Gompei, Kohei Matsumura, and Yasuyuki Sumi
    • Organizer
      23rd IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN2014)
    • Place of Presentation
      Scotland, UK
    • Year and Date
      2014-08-25 – 2014-08-29
  • [Presentation] Building "on" cultural Capacity for Innovation in Japanese Context2014

    • Author(s)
      Hajime Shirouzu
    • Organizer
      Knowledge Building Summer Institute2014
    • Place of Presentation
      Quebec, Canada
    • Year and Date
      2014-08-14 – 2014-08-14
    • Invited
  • [Presentation] Analysis of Constructive Interaction using KBDeX as a Scaffold for Students' Learning About Collaborative Learning2014

    • Author(s)
      Sayaka Tohyama, Yoshiaki Matsuzawa, Hajime Shirouzu
    • Organizer
      Knowledge Building Summer Institute2014
    • Place of Presentation
      Quebec, Canada
    • Year and Date
      2014-08-12 – 2014-08-12
  • [Presentation] 展示空間における体験共有を促すロボットガイド マルチメディア2014

    • Author(s)
      角康之・松村耕平・権瓶匠
    • Organizer
      分散,協調とモバイル(DICOMO2014)シンポジウム
    • Place of Presentation
      ホテル泉慶, 新潟県新発田市
    • Year and Date
      2014-07-09 – 2014-07-11
  • [Presentation] AR Navigation System Using Interaction with a CG Avatar16th International Conference on Human-Computer Interaction (HCI2014), Crete, Greece2014

    • Author(s)
      H. Murata, M. Hori, H. Yoshimura, and Y. Iwai
    • Organizer
      16th International Conference on Human-Computer Interaction (HCI2014)
    • Place of Presentation
      Crete, Greece
    • Year and Date
      2014-06-22 – 2014-06-27
  • [Presentation] 学習環境の『形成的』評価:21世紀型スキルと知識創造をいかに結び付け,評価するか2014

    • Author(s)
      白水始
    • Organizer
      日本教育工学会2014年度6月シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京工業大学、東京都目黒区
    • Year and Date
      2014-06-21 – 2014-06-21
    • Invited
  • [Presentation] Non-Monologue HMM-Based Speech Synthesis for Service Robots: A Cloud Robotics Approach2014

    • Author(s)
      K. Sugiura, Y. Shiga, H. Kawai, T. Misu, and C. Hori
    • Organizer
      2014 IEEE International Conference on Robotics and Automation (ICRA2014)
    • Place of Presentation
      Hong Kong, China
    • Year and Date
      2014-05-31 – 2014-06-07
  • [Presentation] Ego-Motion Noise Suppression for Robots Based on Semi-Blind Infinite Non-Negative Matrix Factorization2014

    • Author(s)
      Taiki Tezuka, Takami Yoshida, and Kazuhiro Nakadai
    • Organizer
      2014 IEEE International Conference on Robotics and Automation (ICRA2014)
    • Place of Presentation
      Hong Kong, China
    • Year and Date
      2014-05-31 – 2014-06-07
  • [Book] Encyclopedia of Computer Vision2014

    • Author(s)
      Eisaku Maeda
    • Total Pages
      898
    • Publisher
      Springer
  • [Book] 話し言葉対話の計算モデル2014

    • Author(s)
      堂坂浩二
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      電子情報通信学会
  • [Book] なるほど!赤ちゃん学:ここまでわかった赤ちゃんの不思議2014

    • Author(s)
      玉川大学赤ちゃんラボ
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      新潮社
  • [Book] 発達科学の最前線2014

    • Author(s)
      板倉昭二
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
  • [Book] 21世紀型スキル:新たな学びと評価の新たなかたち2014

    • Author(s)
      白水始
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      北大路書房
  • [Remarks] 人とロボットの共生による協創社会の創成

    • URL

      http://www.irc.atr.jp/human-robot-symbiosis/

  • [Remarks] HARK

    • URL

      http://www.hark.jp/wiki.cgi?page=MainPage

  • [Remarks] ほのぼの研究所

    • URL

      http://www.fonobono.org/

  • [Remarks] iCorpusStudio

    • URL

      http://www.ii.ist.i.kyoto-u.ac.jp/?page_id=1630&lang=ja

  • [Remarks] Rospeex

    • URL

      http://rospeex.org/top/

URL: 

Published: 2016-09-12  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi