• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

Cognitive Science Study on the Process of Language Development

Planned Research

Project AreaStudies of Language Evolution for Co-creative Human Communication
Project/Area Number 17H06382
Research InstitutionTokyo Denki University

Principal Investigator

小林 春美  東京電機大学, 理工学部, 教授 (60333530)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 馬塚 れい子  国立研究開発法人理化学研究所, 脳神経科学研究センター, チームリーダー (00392126)
松井 智子  東京学芸大学, 国際教育センター, 教授 (20296792)
広瀬 友紀  東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (50322095)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2022-03-31
Keywords意図共有 / 階層性 / 言語発達 / 直示コミュニケーション / 非曖昧化 / 発話意図 / 個人差 / 句構造
Outline of Annual Research Achievements

認知発達班は5つのテーマすなわち1)階層構造の基盤単位:神経律動と音韻サイクルの関係、2)直示コミュニケーションにおける非曖昧化、3)直示コミュニケーションにおける発話推論、更に階層化と意図共有の融合研究として4)韻律が句の階層化に果たす役割、5)言語発達と認知発達の関係のもと、研究を進めた。とりわけ直示(ostension)の出現と人間の共創的言語コミュニケーションの進化との関係について、言語の個体発達過程から明らかとするため、音の分節化を可能とする脳の神経基盤、直示コミュニケーションの形式の発生と精緻化、階層性と文法から調べ、階層性と意図共有の発達の仕組みとそれらの融合による言語進化解明に向けて、認知発達の観点から取り組みを進めた。
領域会議への貢献に加え班会議で研究結果を共有し、意図共有と階層性に関し言語進化への洞察を深めた(2019年12月)。さらにB03主催・共催のシンポジウム・ワークショップを多数開催し、議論を進めた(2019年7月、8月他)。特筆されるのは、8月13日に京都で開催した、ジェスチャー言語起源論で著名なMichael Corballis(University of Auckland)、他ジェスチャー研究で世界的な業績を挙げているSotaro Kita(University of Warwick )、Ulf Liszkowski (University of Hamburg)を招聘した国際シンポジウムである。ジェスチャーが乳児の発達において言語に先立ちまた支持する重要な役割を果たすことや、言語起源解明への示唆について、多くの聴衆とともに意見交換を行い議論を深めた。さらにこれらの国際的ジェスチャー研究者とB03との共同研究を複数開始した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

乳児の音声知覚による分節化を脳波実験により調べ、特定領域において神経律動に対応する引き込み現象が起こることを発見し、神経律動と音韻分節の関係をモーラ言語において見出した。また定型発達児とASD児で子音のカテゴリー知覚発達に相違があることを発見した。ASD児による意図共有のしにくさは、音の分析過程でのつまづきも影響することを示唆する結果である。
句構造解釈について、プロソディー処理により統語構造の再解釈が起こることを成人において発見した。Metrical boostと階層構造の解釈について、5歳でコントラスト情報の処理が可能となるが、成人と異なり、同一の情報を解釈しなおすということはしないことを見出した。
教示行動において、年長幼児では指さしや指示詞による指示対象の非曖昧化が可能であることを見出した。また発話とジェスチャーが、句構造のチャンクレベルで同期することを発見した。意図共有を推進するためにジェスチャーが意図共有に果たす役割を示唆する成果である。指示意図の理解は、直示シグナルだけでは指示意図の切り出しに効果がないことがわかった一方、直示シグナルは4歳児になると正しく読み取る傾向が高まることがわかった。また幼児は、産出において直示シグナルの置き換えができることがわかった。
在英バイリンガル児の英語・日本語能力を統語・語用論能力の観点から調査した結果、家庭の言語環境と社会的環境の影響が示唆された。日本語文の理解については、両親が日本語母語話者で渡英時期が3歳未満だった児童の成績低下が目立った。統語構造の違いと意味解釈を検討した。他者視点・自己視点からの解釈におけるASD児とTD児の比較を行った。その結果、心の理論通過と指示不透明性が、文の理解課題の得点の向上に関係があることがわかった。

Strategy for Future Research Activity

令和2年度以降は、1)階層構造の基盤単位:神経律動と音韻サイクルの関係、2)直示コミュニケーションにおける非曖昧化、3)直示コミュニケーションにおける発話推論、更に階層化と意図共有の融合研究として4)韻律が句の階層化に果たす役割、5)言語発達と認知発達の関係の研究推進に加え、他計画研究班との研究推進を引き続き行う。さらに本年度開始した国際的ジェスチャー研究者らとの共同研究や、班間連携研究を推進していく。以上で得られたデータの解析に加え、研究知見の精緻化を行い、論文化するための知見を得ることに尽力する。
令和2年以降ではデータ収集等においてCOVID-19の状況にも配慮し、乳幼児や児童および成人の実験は、可能な方法を取りデータ収集を行うこととする。またすでにこれまでの実験・調査で得られたデータの分析をさらに進め論文化を進める。加えて、社会へのアウトリーチ活動を進め、知見の社会への発信を行う。
若手支援については、これまで培ってきた若手研究者のためのセミナー・シンポジウムの開催ノウハウを生かし、積極的に国際的な研究者と議論する場を設ける。実際にZoom等を利用した遠隔会議のノウハウも培いつつある。これらの方法も含めながら、若手研究者の発表機会確保や、経験豊かな優れた研究者から指導を受ける機会の確保をさらに強化していく。加えて、COVID-19状況の推移を考慮しつつ、一般向けのアウトリーチ活動も進めていく。

  • Research Products

    (44 results)

All 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (14 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 1 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 14 results,  Invited: 5 results) Book (1 results) Funded Workshop (5 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Warwick/King's College London/University of London(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University of Warwick/King's College London/University of London
  • [Int'l Joint Research] CNRS(フランス)

    • Country Name
      FRANCE
    • Counterpart Institution
      CNRS
  • [Int'l Joint Research] University of Hamburg(ドイツ)

    • Country Name
      GERMANY
    • Counterpart Institution
      University of Hamburg
  • [Int'l Joint Research] University of Western Sydney(オーストラリア)

    • Country Name
      AUSTRALIA
    • Counterpart Institution
      University of Western Sydney
  • [Int'l Joint Research] University of Hawai’i at Manoa(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of Hawai’i at Manoa
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      1
  • [Journal Article] Syntactic Structure Influences Speech-Gesture Synchronization2020

    • Author(s)
      Kashiwadate Kei、Yasuda Tetsuya、Fujita Koji、Kita Sotaro、Kobayashi Harumi
    • Journal Title

      Letters on Evolutionary Behavioral Science

      Volume: 11 Pages: 10~14

    • DOI

      https://doi.org/10.5178/lebs.2020.73

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Sequential Interpretation of Pitch Prominence as Contrastive and Syntactic Information: Contrast Comes First, but Syntax Takes Over2019

    • Author(s)
      Hirose Yuki
    • Journal Title

      Language and Speech

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      https://doi.org/10.1177/0023830919854476

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Ungrammaticality triggers illusory licensing of wh-phrases in Japanese.2019

    • Author(s)
      Minemi, I. & Hirose, Y.
    • Journal Title

      IEICE technical report : 菫。蟄ヲ謚?蝣ア

      Volume: 119 Pages: 83~88

  • [Journal Article] Island constraints in L2 English sentence comprehension by Japanese speakers.2019

    • Author(s)
      Minemi, I. & Hirose, Y.
    • Journal Title

      IEICE technical report : 菫。蟄ヲ謚?蝣ア

      Volume: 119 Pages: 1~6

  • [Journal Article] Boundary-Driven Downstep in Japanese.2019

    • Author(s)
      Furukawa, K. & Hirose, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 19th International Congress of Phonetic Sciences (ICPhS 2019)

      Volume: - Pages: 1009~1013

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Verbal display rule knowledge: A cultural and developmental perspective2019

    • Author(s)
      Wice Matthew、Matsui Tomoko、Tsudaka Gen、Karasawa Minoru、Miller Joan G.
    • Journal Title

      Cognitive Development

      Volume: 52 Pages: 100801

    • DOI

      https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2019.100801

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム児におけるプロソディ表出面についての評価2019

    • Author(s)
      三浦優生・松井智子・藤野博・東條吉邦・計野浩一郎・大井学
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 30 Pages: 329~340

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Nasal consonant discrimination in infant- and adult-directed speech.2019

    • Author(s)
      Ludusan, B., Jorschick, A., & Mazuka, R.
    • Journal Title

      Proceedings of Interspeech 2019

      Volume: - Pages: 3584~3588

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Shift of voice onset time and enhancement in Japanese infant-directed speech.2019

    • Author(s)
      Hwang, H. K., & Mazuka, R.
    • Journal Title

      Proceedings of the 19th International Congress of Phonetic Sciences

      Volume: - Pages: 3255~3259

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Stablility of acoustic cues of the three-way voicing contrast in Thai mothers' stop production.2019

    • Author(s)
      Onsuwan, C., Duangmal, J., Chonmahatrakul, N., Yamane, N., Hwang, H. K., & Mazuka, R.
    • Journal Title

      Proceedings of the 19th International Congress of Phonetic Sciences

      Volume: - Pages: 3265~3269

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Korean mothers' production of laryngeal stops to their infants as compared with adults in the contxt of tonogenesis.2019

    • Author(s)
      Choi, Y., Nam, M., Mazuka, R., Hwang, H. K., & Yamane, N.
    • Journal Title

      Proceedings of the 19th International Congress of Phonetic Sciences

      Volume: - Pages: 3260~3264

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Do combination of an adjective and noun influence the comprehension of Japanese compounds?2019

    • Author(s)
      Kashiwadate, K., Yasuda, T., & Kobayashi, H.
    • Journal Title

      Handbook of the Japanese Society for Language Sciences 21st Annual International Conference

      Volume: - Pages: 75~78

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Do people interpret scalar terms differently according to shared knowledge?2019

    • Author(s)
      Watanabe, K., Kobayashi, H., & Yasuda, T.
    • Journal Title

      Handbook of the Japanese Society for Language Sciences 22st Annual International Conference

      Volume: - Pages: 99~102

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Do people use gestures differently to disambiguate the meaning of Japanese compounds?2019

    • Author(s)
      Kashiwadate, K., Yasuda, T., & Kobayashi, H.
    • Journal Title

      Proceedings of the 41st Annual Meeting of the Cognitive Science Society

      Volume: - Pages: 527~531

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Young children’s active use of pedagogical cues when they teach object part names to others.2020

    • Author(s)
      Kobayashi, H., Yasuda, T., Ishizuka, Y., & Yamamoto, J.
    • Organizer
      Budapest CEU Conference on Cognitive Development, Hungary.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム指数からみた話者の心情推測時の手がかり2020

    • Author(s)
      伊藤恵子・池田まさみ・安田哲也・高田栄子
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
  • [Presentation] 情報共有の動機が指示詞「これ」の使用に影響を与える2019

    • Author(s)
      森山信也・安田哲也・小林春美
    • Organizer
      日本認知科学会36回大会
  • [Presentation] 子どもの非明示的情報への気づきと意図推測2019

    • Author(s)
      安田哲也・小林春美
    • Organizer
      今井むつみ(企画), 研究委員会企画シンポジウム:ことばが育む思考力, 日本教育心理学会第61回総会, 日本大学
    • Invited
  • [Presentation] Intention sharing based on shared goals and learning : Social-Pragmatic Perspective to language development.2019

    • Author(s)
      Kobayashi, H.
    • Organizer
      NII Shounan Meeting
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Childrend's comprehension and production of different pointing gestures.2019

    • Author(s)
      Kobayashi, H.
    • Organizer
      International Cognitive Linguistics Conference (ICLC15)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How do children convey pedagogical intent to teach object labels?2019

    • Author(s)
      Yasuda, T., Ishizuka, Y., Yamamoto, J., & Kobayashi, H
    • Organizer
      Evolinguistics Seminar for Young scholars
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Coordination of pointing and eye gaze in adults teaching whole/part object labels.2019

    • Author(s)
      Yasuda, T.
    • Organizer
      International Cognitive Linguistics Conference (ICLC15)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語母語話者の英文黙読における日本語音韻規則の干渉2019

    • Author(s)
      松原理佐・古川慧・寺崎冬雅・広瀬友紀
    • Organizer
      日本第二言語習得学会第19回年次大会 (J-SLA 2019)
  • [Presentation] Eye-movement patterns of subject-predicate processing in Japanese nested structures.2019

    • Author(s)
      Tsumura, S., & Hirose, Y.
    • Organizer
      The 27th Japanese/Korean Linguistics Conference, Sogang University, Seoul, Korea
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The processing of subject-predicate dependency in Japanese.2019

    • Author(s)
      Tsumura, S., & Hirose, Y.
    • Organizer
      The 32nd Annual CUNY Conference on Human Sentence Processing
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] hift of voice onset time and enhancement in Japanese infant-directed speech.2019

    • Author(s)
      Hwang, H. K., & Mazuka, R.
    • Organizer
      Proceedings of the 19th International Congress of Phonetic Sciences
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Phonetic acquisition in contexts of high phonetic variation: The case of laryngeal contrasts in stops.2019

    • Author(s)
      Mazuka, R., & Beckman, M.
    • Organizer
      International Congress of Phonetic Sciences
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Investigating human language acquisition using phonological features of Japanese.2019

    • Author(s)
      Mazuka, R.
    • Organizer
      Closing Workshop of Predictable "Understanding and Predicting Developmental Language Abilities and Disorders in Multilingual Europe".
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Why are babies better at learning a language than grown-ups?2019

    • Author(s)
      Mazuka, R.
    • Organizer
      Seminar at Okinawa Institute of Science and Technology Graduate University.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Learning language-specific rhythm: English vs. Japanese.2019

    • Author(s)
      Iwamoto, K., Mazuka, R., Yuen, I., & Demuth, K.
    • Organizer
      The 44th Boston University Conference on Language Development.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Demonstrative “This” and Hand Pointing Can Promote Socio-Centric Interpretations About Invisible Objects.2019

    • Author(s)
      Yasuda, T., Kashiwadate, K., & Kobayashi, H.
    • Organizer
      The 41st Annual Meeting of the Cognitive Science Society
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Intention sharing based on shared goals and word learning: Social-Pragmatic Perspective to language development.2019

    • Author(s)
      Kobayashi, H.
    • Organizer
      Seminar at Okinawa Institute of Science and Technology Graduate University.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] ことばと心2019

    • Author(s)
      小原 芳明、岡ノ谷 一夫、のだ よしこ
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      978-4472059827
  • [Funded Workshop] International Symposium: Learning Sounds of Asian Languages2019

  • [Funded Workshop] Evolinguistics Symposia 20192019

  • [Funded Workshop] Evolinguistics Seminar for Young scholars2019

  • [Funded Workshop] Evolinguistics Workshop2019

  • [Funded Workshop] Evolinguistics Symposium: Concepts and Categories2019

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi