2023 Fiscal Year Final Research Report
Behavioral decision model for dialogue systems aiming at human-machine co-existence
Project Area | Studies on intelligent systems for dialogue toward the human-machine symbiotic society |
Project/Area Number |
19H05693
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Review Section |
Complex systems
|
Research Institution | NTT Communication Science Laboratories |
Principal Investigator |
Sugiyama Hiroaki 日本電信電話株式会社NTTコミュニケーション科学基礎研究所, 協創情報研究部, 主任研究員 (30742283)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
石黒 浩 大阪大学, 大学院基礎工学研究科, 教授 (10232282)
中村 泰 国立研究開発法人理化学研究所, 情報統合本部, チームリーダー (70403334)
前田 英作 東京電機大学, システムデザイン工学部, 教授 (90396143)
|
Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2024-03-31
|
Keywords | 雑談対話システム / 大規模対話モデル / 価値判断モデル / 人間関係モデル |
Outline of Final Research Achievements |
We have worked on the construction of models that determine the system's own behaviour, the estimation of models that determine user behaviour, and the understanding and control of surrounding human relationships, which are indispensable for maintaining a natural dialogue with people in symbiosis over a long period of time. Basically, we believe that we have prepared the technical parts necessary for the realisation of the fundamental dialogue, dialogue control reflecting individuality, control according to human relationships, and clarification of long-term changes in relationships. In collaboration with other groups, we were also able to make significant progress in examining the enjoyment of spoken dialogue, its application to real tasks, and legal and ethical considerations for its acceptance by society.
|
Free Research Field |
対話システム
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
雑談対話に特化した大規模対話モデルを日本で初めて構築するとともに、学術用途で無償公開した。本モデルは多数の研究で利用されており、日本の対話システム研究の底上げに貢献している。また、ユーザの行動決定モデルの推定について,大規模言語モデルを用いた対話に基づき、ユーザの選好を階層的にモデル化することで,その背後にあるユーザの価値観を推定する手法を開発した。加えて、対話ロボットの主観的意見をロボット自身に帰属できるか否かが、人のロボットとの対話意欲に影響することを示すとともに、そうした主観的意見の帰属が人のロボットに対する認知・人自身の認知の双方と関連することを明らかにした。
|