• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Annual Research Report

狩猟採集民の調査に基づくヒトの学習行動の特性の実証的研究

Planned Research

Project AreaReplacement of Neanderthals by Homo sapiens: testing evolutionary models of learning
Project/Area Number 22101003
Research InstitutionKobe Gakuin University

Principal Investigator

寺嶋 秀明  神戸学院大学, 人文学部, 教授 (10135098)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小山 正  神戸学院大学, 人文学部, 教授 (50242889)
窪田 幸子  神戸大学, 大学院・国際文化研究科, 教授 (80268507)
今村 薫  名古屋学院大学, 経済学部, 教授 (40288444)
大村 敬一  大阪大学, 大学院・言語文化研究科, 准教授 (40261250)
亀井 伸孝  愛知教育大学, 外国語学部, 准教授 (50388724)
Keywords文化人類学 / 狩猟採集民 / 子ども / 学習 / 遊び / 遊び集団 / 創造性 / 社会進化
Research Abstract

ネアンデルタールとサピエンスの学習能力の差違を実証的に解明するため,現生の狩猟採集民の6集団(アフリカ熱帯林のバカ・ピグミーとアカ・ピグミー,乾燥サバンナ帯のブッシュマン,オーストラリア北東部と中央部のアボリジニ,カナダ極北のイヌイト)を対象として文化人類学的ならびに心理学的調査を行い,狩猟採集民の子どもたちがさまざまな自然環境・社会環境のもとで,どのように発達するのか,どのような学習行動や教示行動をとっているのか,革新的行動はどのように生まれるのか,といった点を中心に研究を進めた。同時に高等霊長類の行動や化石人類の考古学的データから,彼らの学習行動の特性を把握し,それらとの比較をもとに人類の学習進化の理論的研究を進めた。これまで得られた知見を以下に列挙する。1)長い子ども時代における強力な観察・模倣学習と乳幼児期の自然な教示の存在。2)遊び集団への参加による主体的な学習とその後の独創的思考基盤形成。3)言語を用いた教示とその役割。4)文化的革新と思春期スパートの意義。5)社会的ネットワークと文化革新の関係。6)サピエンスにおけるメタ認知・メタ学習の発達。
現段階における学習進化図としては,以下のようなシナリオが考えられる。(1)現生のチンパンジーとそれにほぼ匹敵する猿人段階では,学習は観察とエミュレーションによる個体ベースの社会学習であり,文化継承はほとんどない。(2)ホモ・エレクトゥス段階では模倣による社会学習が発達し,さらにネアンデルタールでは教示も加えた高度な模倣による文化継承が確立した。しかし創造的学習の発達は停滞した。(3)サピエンスではメタレベルでの認知能力の進化があり,自然界の知識の飛躍的拡大と創造的な個体学習が発達した。その基盤にはメタ学習を組み込んだ社会学習の発達があり,また思春期以降の文化革新の基盤となる社会的ネットワークの発達があった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

「交替劇」AO2班の内部においては,文化人類学および心理学についての現地調査がほぼ当初の予定通りに順調に進んでおり,フィールドからさまざまな新しい知見を得ることができている。また,学習の進化に関する理論についてもフィールドからの知見を組み込みながら学際的な共同研究を重ねており,学習をより大きな視野からとらえることができるようになった。問題点をあげるならば,当班以外の一部の他班との連携研究も進んでいるが,現状では十分とは言えないので,今後さらに広範囲な連携を構築する必要があるだろう。

Strategy for Future Research Activity

当初の計画通り,文化人類学および心理学を中心として,フィールドワークと学際的理論研究を車の両輪とした研究を押し進める。また,AO1(考古学班)やBO1(学習モデル構築班),BO2(古環境学班),さらにCO2(脳機能班)とのさまざまな連携研究を強化し,当班が「交替劇」全体のハブとなって学習仮説の実証を推進できるようにしたい。

  • Research Products

    (44 results)

All 2012 2011 Other

All Journal Article (20 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (12 results) Book (11 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 教示なき学習の普遍性と有効性について2012

    • Author(s)
      寺嶋秀明
    • Journal Title

      交替劇A-02班研究報告書

      Volume: 2 Pages: 1-12

  • [Journal Article] 狩猟採集生活の中で育つBakaの子どもの絵の理解2012

    • Author(s)
      小山正
    • Journal Title

      交替劇A-02班研究報告書

      Volume: 2 Pages: 55-59

  • [Journal Article] 言語獲得初期における空間語彙と動詞の理解との関連-ダウン症の事例から-2012

    • Author(s)
      小山正
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 52(印刷中)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] What is 'Education' for Aboriginal people? : Examination through Yolngu initiated projects2012

    • Author(s)
      Kubota, S.
    • Journal Title

      交替劇A-02班研究報告書

      Volume: 2 Pages: 21-26

  • [Journal Article] 遊びの通文化比較2012

    • Author(s)
      今村薫
    • Journal Title

      交替劇A-02班研究報告書

      Volume: 2 Pages: 51-52

  • [Journal Article] パッケージ学習進化仮説-文化人類学からみる現生人類とネアンデルタールの交替劇-2012

    • Author(s)
      大村敬一
    • Journal Title

      交替劇A-02班研究報告書

      Volume: 2 Pages: 23-40

  • [Journal Article] 技術のオントロギー:イヌイトの技術複合システムを通してみる自然=文化人類学の可能性2012

    • Author(s)
      大村敬一
    • Journal Title

      文化人類学

      Volume: 77(印刷中)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ピグミーの子どもたちの創造性と適応性-コラージュ表現を通して2012

    • Author(s)
      山上榮子
    • Journal Title

      交替劇A-02班研究報告書

      Volume: 2 Pages: 61-77

  • [Journal Article] Central African Forests as Hunter-gatherers' Living Environment : An Approach to Historical Ecology2012

    • Author(s)
      Ichikawa, M.
    • Journal Title

      African Study Monographs, Supplementary Issue

      Volume: 43 Pages: 3-14

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会的状況における学習/教育-ボツワナ共和国のグイ/ガナ(セントラル・カラハリ・サン)の事例から-2012

    • Author(s)
      高田明
    • Journal Title

      交替劇A-02班研究報告書

      Volume: 2 Pages: 41-49

  • [Journal Article] 狩猟採集民(カメルーンのバカ・ピグミー)の技能伝達について-個体学習、観察学習、教示、そして教育-2012

    • Author(s)
      安藤寿康
    • Journal Title

      交替劇A-02班研究報告書

      Volume: 2 Pages: 79-82

  • [Journal Article] 日常生活における子どもの学習・教示場面-カメルーンの狩猟採集民バカ・ピグミーの観察から2012

    • Author(s)
      林耕次
    • Journal Title

      交替劇A-02班研究報告書

      Volume: 2 Pages: 111-118

  • [Journal Article] A sketch of research towards understanding transformations of self in Aboriginal Australia2012

    • Author(s)
      Musharbash, Y.
    • Journal Title

      交替劇A-02班研究報告書

      Volume: 2 Pages: 17-22

  • [Journal Article] The nature of play among Aka forest foragers and Ngandu farmers of the Central African Republic2012

    • Author(s)
      Boyette, A.H.
    • Journal Title

      交替劇A-02班研究報告書

      Volume: 2 Pages: 83-88

  • [Journal Article] 学習行動を支える「関与」の方法2012

    • Author(s)
      園田浩司
    • Journal Title

      交替劇A-02班研究報告書

      Volume: 2 Pages: 99-102

  • [Journal Article] ピグミー系狩猟採集民バカの身体装飾に関する学習2012

    • Author(s)
      彭宇潔〔Peng Yujie〕
    • Journal Title

      交替劇A-02班研究報告書

      Volume: 2 Pages: 103-109

  • [Journal Article] 狩猟採集民の調査に基づくヒトの学習行動の特性の実証的研究-環境・学習・進化2011

    • Author(s)
      寺嶋秀明
    • Journal Title

      生態人類学会ニュースレター

      Volume: 17 Pages: 33-37

  • [Journal Article] アフリカ狩猟採集民のシャーマニズム2011

    • Author(s)
      今村薫
    • Journal Title

      名古屋学院大学論集(社会科学篇)

      Volume: 47 Pages: 51-64

  • [Journal Article] 転身の物語り:サン研究における「家族」再訪2011

    • Author(s)
      高田明
    • Journal Title

      文化人類学

      Volume: 75 Pages: 551-573

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Social learning among Congo Basin hunter-gatherers2011

    • Author(s)
      Hewlett, B.S.
    • Journal Title

      Philosophical Transactions : The Royal Society B

      Volume: 366 Pages: 1168-1178

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] アフリカ狩猟採集民における学習と環境-擬人化と自然2012

    • Author(s)
      寺嶋秀明
    • Organizer
      第17回生態人類学会研究大会
    • Place of Presentation
      ニューサンピア姫路ゆめさき
    • Year and Date
      2012-03-26
  • [Presentation] Social learning, individual learning and creativity among modern hunter-gatherers, in particular, the Mbuti and the Baka pygmies2012

    • Author(s)
      Terashima, H.
    • Organizer
      41^<st> Annual Meeting of SCCR
    • Place of Presentation
      Las Vegas, USA
    • Year and Date
      2012-02-24
  • [Presentation] Ritual as Social Learning : Concepts and Practices of Education among Aboriginal People in North Australia2012

    • Author(s)
      Kubota, S.
    • Organizer
      41^<st> Annual Meeting of SCCR
    • Place of Presentation
      Las Vegas, USA
    • Year and Date
      2012-02-24
  • [Presentation] Shaping intimate relationships : developmental transition in caregiving activities for young children among the !Xun of north-central Namibia2012

    • Author(s)
      Takada, A.
    • Organizer
      41^<st> Annual Meeting of SCCR
    • Place of Presentation
      Las Vegas, USA
    • Year and Date
      2012-02-24
  • [Presentation] Homo educans仮説の理論的・実証的検討-狩猟採集民の技能伝達の事例から2011

    • Author(s)
      安藤寿康
    • Organizer
      第4回日本人間行動進化学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2011-11-19
  • [Presentation] 人類進化と教えない教育の系譜2011

    • Author(s)
      寺嶋秀明
    • Organizer
      第65回日本人類学会大会
    • Place of Presentation
      沖縄県立博物館・美術館
    • Year and Date
      2011-11-06
  • [Presentation] アフリカの森の狩猟採集民Bakaの暮らしと子どもたち2011

    • Author(s)
      亀井伸孝
    • Organizer
      国際森林年・自然と文化の大交流・森と草原の地球教室文化交流フォーラムin Kyoto
    • Place of Presentation
      龍谷大学
    • Year and Date
      2011-11-02
  • [Presentation] What is 'education' for Aboriginal people? Examination through Yolngu initiated projects' "Young and Old : Connecting Generations"2011

    • Author(s)
      Kubota, S.
    • Organizer
      Australia AIATSIS National Indigenous Studies Conference
    • Place of Presentation
      Canberra, Australia
    • Year and Date
      2011-09-21
  • [Presentation] On Homo educans hypothesis : Evolution of teaching and genetic vanation in education2011

    • Author(s)
      Ando, J.
    • Organizer
      慶應義塾大学グローバルCOEシンポジウム"Toward an Intearation of Logic and Sensibility"
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2011-09-12
  • [Presentation] Indigenous people and their arts-comparative perspective from Japan2011

    • Author(s)
      Kubota, S.
    • Organizer
      Cairns Aboriginal Arts Fair
    • Place of Presentation
      Cairns, Australia(invited speaker)
    • Year and Date
      2011-08-19
  • [Presentation] Surname and inter-ethnic relationships of the Ekoka !Xun2011

    • Author(s)
      Takada, A.
    • Organizer
      The 4th International Symposium on Khoisan Languages and Linguistics
    • Place of Presentation
      Riezlern/Kleinwalsertal, Austria(invited speaker)
    • Year and Date
      2011-07-12
  • [Presentation] 森に生きる2011

    • Author(s)
      市川光雄
    • Organizer
      第48回日本アフリカ学会公開講演会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-05-21
  • [Book] A personal environment : The application of folk knowledge amongst the San of the central Kalahari Desert. In : Handbook of Indigenous Knowledge and Changing Environments2012

    • Author(s)
      Takada, A.
    • Publisher
      UNESCO(in press)
  • [Book] Adolescent Identity : Evolutionary, Cultural and Developmental Perspectives2012

    • Author(s)
      Hewlett, B.L.
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      Routledge
  • [Book] 平等論-霊長類と人における平等性の進化2011

    • Author(s)
      寺嶋秀明
    • Total Pages
      351
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 「アボリジニ・アーティストの誕生」グローバリゼーションと<生きる世界>(松井健他編)2011

    • Author(s)
      窪田幸子
    • Total Pages
      339-387
    • Publisher
      昭和堂
  • [Book] 「グローバル化するアボリジニ絵画、ローカル化する「芸術」」ものの人類学(床呂・河合編)2011

    • Author(s)
      窪田幸子
    • Total Pages
      255-261
    • Publisher
      京都大学出版会
  • [Book] From Applied Anthropology to Anthropology of Engagement. In : Ethnography & the Production of Anthropological Knowledge(Musharbash and Berbar (eds.))2011

    • Author(s)
      Kubota, S.
    • Total Pages
      123-132
    • Publisher
      ANU E Press
  • [Book] 「カラハリ砂漠・狩猟採集民サンのヒーリング・ダンス」シャーマニズムの諸相(嶋田義仁編著)2011

    • Author(s)
      今村薫
    • Total Pages
      120-138
    • Publisher
      勉誠出版
  • [Book] 「二重に生きる:カナダ・イヌイト社会の生業と生産の社会的布置」,グローバリゼーションと<生きる世界>:生業からみた人類学的現在(松井健他編)2011

    • Author(s)
      大村敬一
    • Total Pages
      65-96
    • Publisher
      昭和堂
  • [Book] Pre-verbal infant-caregiver interaction. In The Handbook of Language Socialization(A.Duranti, E.Ochs, & B.B.Schieffelin (Eds.))2011

    • Author(s)
      Takada, A.
    • Total Pages
      56-80
    • Publisher
      Oxford
  • [Book] 遺伝マインド-遺伝子が織り成す行動と文化2011

    • Author(s)
      安藤寿康
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      有斐閣
  • [Book] Warungka : Becoming and Un-becoming a Warlpiri Person. In Growing Up in Central Australia(Eickelkamp, U.(ed.))2011

    • Author(s)
      Musharbash, Y.
    • Total Pages
      212-225
    • Publisher
      Berghahn
  • [Remarks] 狩猟採集民の調査に基づくヒトの学習行動の特性の実証的研究

    • URL

      http://www.koutaigeki-a02.org/drupal/node

URL: 

Published: 2013-06-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi