• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Annual Research Report

A Study of Human Learning Behavior Based on Fieldwork Among Hunter-Gatherers

Planned Research

Project AreaReplacement of Neanderthals by Homo sapiens: testing evolutionary models of learning
Project/Area Number 22101003
Research InstitutionKobe Gakuin University

Principal Investigator

寺嶋 秀明  神戸学院大学, 人文学部, 教授 (10135098)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小山 正  神戸学院大学, 人文学部, 教授 (50242889)
窪田 幸子  神戸大学, その他の研究科, 教授 (80268507)
今村 薫  名古屋学院大学, 経済学部, 教授 (40288444)
大村 敬一  大阪大学, 言語文化研究科(研究院), 准教授 (40261250)
亀井 伸孝  愛知県立大学, 外国語学部, 准教授 (50388724)
山上 栄子  神戸学院大学, 人文学部, 講師 (40517380)
Project Period (FY) 2010-04-01 – 2015-03-31
Keywords文化人類学 / 狩猟採集民 / 子ども / 学習 / 遊び / 創造性 / 社会進化 / 遊び集団
Outline of Annual Research Achievements

本研究は,文化人類学および発達心理学・教育心理学的手法によって狩猟採集民の子供の学習行動、特に遊びと呼ばれるような行動を通した日々の学習行動の実態を把握し、新人の学習行動の特性を解明しようとするものである。
平成24年度は昨年度に引き続き,次にあげる諸民族について現地調査ならびに文献調査,そして理論的考察を行った。バカピグミーについては,狩猟採集生活と遊び集団を中心とした子供の諸活動の観察を行い、また心理学的な実験も含めて,学習と創造性発現の実態を調査した(小山・亀井・林・園田)。アカピグミーについては,子どものナチュラル・ペダゴジー的学習(Barry Hewlett),思春期と創造的学習との関係(Bonnie Hewlett),及び狩猟採集民と農耕民の社会学習の相違(Adam Boyette)を明らかにしれた。ブッシュマンでは遊び(今村)や,踊りの場での学習(高田)の有効性を確かめた。オーストラリア原住民では成人儀礼による社会教育の実践(窪田),カナダ・イヌイトではからかいを手段とする教育実践が明らかになった。これらの成果を組み込んで理論的研究を行い,ヒトの学習行動の進化的モデル(寺嶋)と学習の論理階型的発展モデル(大村)の作成が進められた。
交替劇の他班との積極的な共同研究を実施した。A01(考古班)とは物の贈与を介した教示・学習について共同調査を実施し,B01(遺伝モデル班)とは学習モデルと現実の擦り合わせについて,C02(脳機能班)とは,創造性と脳機能の関連の実証的実験方法に関して共同研究を進めた。またこれまでの成果,計画の進捗に関して6月に「中間報告書」を作成し,11月には「交替劇」全体で国際会議(東京)を開催し,これまでの研究成果を世界に発信した。12月には東京で一般講演会を開催し,狩猟採集民と学習について5名の班員が講演した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

今年度における文化人類学および心理学についての現地調査は,ほぼ当初の予定通りに順調に進んだ。カナダ・イヌイトやオーストラリア原住民調査には,追加調査として研究者の海外派遣(イヌイト調査:スチュアート・ヘンリ[放送大学]。オーストラリア原住民調査:寺嶋,早木,堀内史郎[芝浦工業大学],石井龍他[東京大学],中村雄紀[明治大学])も実施し,興味深いデータをそれぞれのフィールドから持ち帰ることができた。招待研究の山内太郎北大准教授のグループとの共同研究もスムーズに行われ,大きな成果を上げることができた。また,学習の進化に関する理論研究についても,フィールドからの新知見を組み込みながら綿密な共同研究を重ねており,学習をより大きな視野からとらえることができるようになった。年度末には総合的報告書として「交替劇A-02班研究報告書 No.3」を刊行した。
前年度までの問題点は他班との共同研究の遅れであったが,本年度はA01(考古学班),B01(理論モデル班),C02(脳機能・イメージング班)との共同研究を押し進めることができた。フィールドでの共同調査(林,園田,石井,中村)や国際シンポジウムでの共同発表(窪田&堀内)はその成果の一部である。今後さらに広範囲な連携を構築し,交替劇全体の統合的進展を画す予定である。

Strategy for Future Research Activity

文化人類学と心理学を中心として,フィールドワークと学際的理論研究を展開し,交替劇領域の発展のための研究を押し進める。A01(考古学班)やB01(学習モデル構築班),B02(古環境学班),さらにC02(脳機能・イメージング班)とのさまざまな連携研究を強化する。当班が「交替劇」全体のハブとなって学習仮説の統合的推進を図り,交替劇の真相の解明を目指す。

  • Research Products

    (38 results)

All 2013 2012 Other

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 4 results) Book (9 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] ヒトにおける学習と教育の進化2013

    • Author(s)
      寺嶋 秀明
    • Journal Title

      交替劇 A-02班 研究報告書

      Volume: 3 Pages: 1-9

  • [Journal Article] 境界を超える大儀礼と文化的イノベーションの可能性2013

    • Author(s)
      窪田 幸子
    • Journal Title

      交替劇 A-02班 研究報告書

      Volume: 3 Pages: 11-14

  • [Journal Article] 創造性と客体化の能力を育む「からかい」─ カナダ・イヌイトの子どもの学習過程にみる身構えの習得2013

    • Author(s)
      大村 敬一
    • Journal Title

      交替劇 A-02班 研究報告書

      Volume: 3 Pages: 15-36

  • [Journal Article] Baka Pygmy の子どもにおける表象と認知的柔軟性の発達2013

    • Author(s)
      小山 正
    • Journal Title

      交替劇 A-02班 研究報告書

      Volume: 3 Pages: 37-40

  • [Journal Article] 学習力の基盤としてのレジリエンス,動機づけ,そして対人認知 ──心理学的技法を通して2013

    • Author(s)
      山上 榮子
    • Journal Title

      交替劇 A-02班 研究報告書

      Volume: 3 Pages: 41-52

  • [Journal Article] 模倣による創造とコミュニケーション──サンの例から2013

    • Author(s)
      今村 薫
    • Journal Title

      交替劇 A-02班 研究報告書

      Volume: 3 Pages: 53-59

  • [Journal Article] Socialization through shaping intimate relationships : Developmental transition in caregiving activities for young children among the !Xun of north-central Namibia2013

    • Author(s)
      Akira Takada
    • Journal Title

      交替劇 A-02班 研究報告書

      Volume: 3 Pages: 61-66

  • [Journal Article] チンパンジーの狩猟行動 ──人類進化における狩猟の出発点を考える2013

    • Author(s)
      早木 仁成
    • Journal Title

      交替劇 A-02班 研究報告書

      Volume: 3 Pages: 67-71

  • [Journal Article] 教示行動の進化的位置づけに関する考察2013

    • Author(s)
      安藤 寿康
    • Journal Title

      交替劇 A-02班 研究報告書

      Volume: 3 Pages: 73-75

  • [Journal Article] バカ・ピグミーの槍製作とその技術継承2013

    • Author(s)
      林 耕次
    • Journal Title

      交替劇 A-02班 研究報告書

      Volume: 3 Pages: 77-79

  • [Journal Article] 現代の狩猟採集民からネアンデルタールの生活史を考える─ライフスタイル,成長パターンの視座から2013

    • Author(s)
      山内 太郎
    • Journal Title

      交替劇 A-02班 研究報告書

      Volume: 3 Pages: 81-85

  • [Journal Article] An Interaction Analysis of “Indirect Actions” in Hunting Activities among the Baka Pygmies in Cameroon2013

    • Author(s)
      Sonoda, Koji
    • Journal Title

      交替劇 A-02班 研究報告書

      Volume: 3 Pages: 87-93

  • [Journal Article] A study of human learning behavior among hunter-gatherers2012

    • Author(s)
      Terashima, Hideaki
    • Journal Title

      T. Akazawa (ed.) RNMH PROJECT SERIES

      Volume: 1 Pages: 37-41

  • [Journal Article] 言語獲得初期における空間語彙と動詞の理解との関連―ダウン症の事例から―2012

    • Author(s)
      小山 正
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 53 Pages: 148-152

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初期象徴遊びの発達的意義2012

    • Author(s)
      小山 正
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 50 Pages: 363-372

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 技術のオントロギー:イヌイトの技術複合システムを通してみる自然=文化人類学の可能性2012

    • Author(s)
      大村 敬一
    • Journal Title

      文化人類学

      Volume: 77 Pages: 107-127

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生のコラージュ表現ーコラージュ解釈仮説から見た青年期の特徴2012

    • Author(s)
      山上 榮子
    • Journal Title

      人間文化(神戸学院大学人文学会)

      Volume: 31 Pages: 13-25

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] グイ/ガナにおける環境知識の伝達と生成2013

    • Author(s)
      高田 明
    • Organizer
      九州大学大学院人間環境学研究院学際シンポジウム「教えるということ:その起源を考える」
    • Place of Presentation
      福岡市:九州大学
    • Year and Date
      2013-03-19
    • Invited
  • [Presentation] Difference of indigenous recognition in the age of Neo-liberalism2013

    • Author(s)
      Kubota, Sachiko
    • Organizer
      International Symposium on "Indigenous Identity and the Discourse of Indigeneity in the Age of Neo-Liberalism
    • Place of Presentation
      東京大学東洋文化研究所
    • Year and Date
      2013-01-26 – 2013-01-27
  • [Presentation] Evolutionary Development of learning and teaching strategies in human societies2012

    • Author(s)
      Terashima, Hideaki
    • Organizer
      The First International Conference on the Replacement of Neanderthals by Modern Humans: Testing Evolutionary Models of Learning (RNMH).
    • Place of Presentation
      Tokyo: The National Center of Sciences Building
    • Year and Date
      2012-11-18 – 2012-11-24
  • [Presentation] Re-enacting birth: The spread of the chebama ritual among the G|ui and G||ana2012

    • Author(s)
      Takada, Akira
    • Organizer
      The 111th Annual meeting of American Anthropological Association
    • Place of Presentation
      San Francisco, USA
    • Year and Date
      2012-11-15 – 2012-11-17
    • Invited
  • [Presentation] 狩猟採集民の子どもの成長と学習2012

    • Author(s)
      寺嶋 秀明
    • Organizer
      第66回日本人類学会大会シンポジウム「ネアンデルタールとサピエンス交替劇の真相:学習能力の進化に基づく実証的研究(3) 成長と学習に関して
    • Place of Presentation
      東京:慶應義塾大学
    • Year and Date
      2012-11-02 – 2012-11-04
  • [Presentation] Inuit Qaujimajatuqangit (Inuit Knowledge) as Indigenous Governance System2012

    • Author(s)
      Omura, Keiichi
    • Organizer
      The 2nd Environmental Infrastructure Project Meeting
    • Place of Presentation
      University of Copenhagen
    • Year and Date
      2012-10-16
    • Invited
  • [Presentation] 初期言語獲得過程における発達的連続性(1)―1語発話期から2語・多語発話期における連続性2012

    • Author(s)
      小山 正
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば市
    • Year and Date
      2012-09-28 – 2012-09-30
  • [Presentation] 芸術と観光をめぐるパラドクス:カナダ・イヌイトの狩猟・採集の現実とイメージと構造の弁証法的展開2012

    • Author(s)
      大村 敬一
    • Organizer
      日本アフリカ学会関東支部例会
    • Place of Presentation
      東京:早稲田大学
    • Year and Date
      2012-07-29
  • [Presentation] Socializing practices and kin relationships among the !Xun of Ekoka2012

    • Author(s)
      Takada, Akira
    • Organizer
      The 50th Anniversary Conference of the Centre of African Studies: Cutting Edges and Retrospectives
    • Place of Presentation
      University of Edinburgh, Scotland
    • Year and Date
      2012-06-06 – 2012-06-08
    • Invited
  • [Presentation] Cognitive development in the period of transition from proto-words to social language2012

    • Author(s)
      Koyama, Tadashi
    • Organizer
      42nd Annual Meeting of The Jean Piaget Society
    • Place of Presentation
      Tronto, Canada
    • Year and Date
      2012-05-31 – 2012-06-02
  • [Book] 河合香吏(編)『制度─人類社会の進化』京都大学学術出版会, pp. 95-1172013

    • Author(s)
      寺嶋 秀明
    • Total Pages
      420
    • Publisher
      教えが制度となる日─類人猿から人への進化史的展望
  • [Book] K. Kawai (ed.) Groups: Evolution of Human Societies, Kyoto University Press, pp.199-2182013

    • Author(s)
      Terashima, Hideaki
    • Total Pages
      413
    • Publisher
      From the “here and now group” to the “distant group”: Hunter-gatherer bands.
  • [Book] 菅原和孝編『身体化の人類学』京都:世界思想社, pp. 154-1852013

    • Author(s)
      大村 敬一
    • Total Pages
      445
    • Publisher
      交合する身体:心的表象なき記憶とことばのメカニズム
  • [Book] 河合香吏(編)『制度─人類社会の進化』京都大学学術出版会, pp. 329-3482013

    • Author(s)
      大村 敬一
    • Total Pages
      420
    • Publisher
      感情のオントロギー:イヌイトの拡大家族集団にみる<自然制度>の進化史的基盤
  • [Book] K. Kawai (ed.) Groups: Evolution of Human Societies, Kyoto University Press, pp.123-1422013

    • Author(s)
      Omura, Keiichi
    • Total Pages
      413
    • Publisher
      The Ontology of Sociality: ‘Sharing’ and Subsistence Mechanisms
  • [Book] T.Akazawa and Y.Nishizaki (eds.) RNMH 2012: The first International Conference, pp. 45-472012

    • Author(s)
      Terashima, Hideaki
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      Evolutionary development of learning and teaching strategies in human societies.
  • [Book] Takeru Akazawa Yoshihiro Nishiaki (eds.) Replacement of Neanderthals by Modern Humans: Testing Evolutionary Models of Learning, pp.108-1092012

    • Author(s)
      Imamura, Kaoru
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      Hunting Play Among San Children
  • [Book] 片岡邦好・池田桂子(編)『コミュニケーション能力の諸相: 変移・共創・身体化』ひつじ書房, pp.97-1282012

    • Author(s)
      高田 明
    • Total Pages
      464
    • Publisher
      行為の堆積を知覚する: グイ/ガナのカラハリ砂漠における道探索実践
  • [Book] 西真如・木村周平・速水洋子(編), 講座 生存基盤論 第3巻, 人間圏の再構築: 熱帯社会の潜在力, 京都大学学術出版会, pp. 23-512012

    • Author(s)
      高田 明
    • Total Pages
      385
    • Publisher
      親密な関係の形成と環境: ナミビア北中部のクン・サンにおける養育者-子ども間相互行為の分析から
  • [Remarks] 狩猟採集民の調査に基づくヒトの学習行動の特性の実証的研究

    • URL

      http://www.koutaigeki-a02.org/drupal

  • [Remarks] ネアンデルタールとサピエンス交替劇の真相: 学習能力の進化に基づく実証的研究

    • URL

      http://www.koutaigeki.org

URL: 

Published: 2018-02-02  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi