• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Annual Research Report

ヒト乳児の言語学習を可能にするモデルフリー・モデルベースの学習機構

Planned Research

Project AreaElucidation of neural computation for prediction and decision making: toward better human understanding and applications
Project/Area Number 23120003
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)

Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

今井 むつみ  慶應義塾大学, 環境情報学部, 教授 (60255601)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松井 智子  東京学芸大学, 国際教育センター, 教授 (20296792)
岡田 浩之  玉川大学, 工学部, 教授 (10349326)
Keywords実験系心理学 / モデル化
Research Abstract

ヒトの知性は、動物と多くを共有しつつも言語の存在により決定的に異なる。ヒトのほとんどの知的認知活動は言語を介して行われる。子どもの効率的な学替を可能にする最初の足がかりとなる能力やその後の学習過程など、その全容と詳細は未だ明らかではない。そこで言語獲得のブートストラッピングプロセスのメカニズムのモデルとその神経基盤を明らかにすることを目的とし、子どもの言語学習の過程をモデルフリーに近い状態からどのように学習が始まり、発展し、モデルベース主体の認知に移行していくのかという問題として捉え、以下の3つの認知能力をモデルフリーの状態から言語学習を始めるための能力と仮定する。
1)音象徴性への敏感性:語意学習以前と学習開始当初の乳児が物体の形や人の運動などの視覚刺激とラベルの音の間の音象徴性を感じる能力を持つかを調べるため、視覚刺激と新奇の言語音を対提示したときの脳波測定を行い、音と対象の間に音象徴性を感じる能力があるか否かを検討した。事象関連電位では視覚-ラベル音の不一致の際N400のような意味成分が検出されることを確認した。脳波の大域的位相同期分析を行い、多感覚の神経活動の同期ダイナミクスによるbinding現象を検討中である。2)言語学習以前のヒト乳児とチンパンジーにおける対称性推論能力:非言語の領域で言語(語意)学習が始まる以前、言語学習初期、語彙数が急速に増加する語彙爆発期にある乳児にモノ→動きの連合を学習させ、学習と同じ方向性で乳児がこの刺激・手続きで対応関係の学習ができることを確認した。3)他者の意図の推論の前駆としての選択学習:他者から情報を受け取るとき、与えられた情報の内容だけでない。この能力が言語学習以前に備わっているものなのかを確かめるため、さらに、18,24カ月の乳児が確信度イントネーションによる選択的学習をするかを非接触視線計測装置と脳波を用いて検討する。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

音象徴に関する幼児の脳波データを既に収集済みであり、そこで収集された脳波データを事象関連電位として分析中であり、同時に大域的位相同期分析を行い、多感覚の神経活動の同期ダイナミクスによるbinding現象も当初の想定どおりに進めている。

Strategy for Future Research Activity

他者の意図の推論の前駆としての選択学習において、計画していた他者の発話の正確度を判断する能力は、言語学習以前に備わっているものかどうかを確かめるため、先行研究で示された年齢よりも若年の18,24カ月の乳児が確信度イントネーションによる選択的学習をするかについて、まずは行動実験を行う。現在実験用映像データの作成および提示音声の調整は終了しており、行動実験を行った後、非接触視線計測装置と脳波を用いて検討する。

  • Research Products

    (23 results)

All 2012 2011 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (15 results) Book (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Grammatical gender and inferences about biological properties in Germ an-speaking children2012

    • Author(s)
      Saalbach, H.
    • Journal Title

      Cognitive Science

      Volume: (掲載確定)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 拡張モバイルマニピュレーションのための新規物体の学習2012

    • Author(s)
      中村友昭
    • Journal Title

      日本ロボット学会誌

      Volume: VOL.30 Pages: 213-224

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Who is crossing where? : Infants' discrimination of figures and grounds in events2011

    • Author(s)
      Goksun, T.
    • Journal Title

      Cognition

      Volume: VOL.121 Pages: 176-195

    • DOI

      10.1016/j.cognition.2011.07.002

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The Role of STS in mimetic-word processing : Sound symbolism or biological motion?2012

    • Author(s)
      Kanero, J.
    • Organizer
      The 9th International Conference on the Evolution of Language (EVOLANG)
    • Place of Presentation
      キャンパスプラザ京都(京都府)
    • Year and Date
      2012-03-15
  • [Presentation] Sound symbolism helps infants' word learning2012

    • Author(s)
      Imai, M.
    • Organizer
      The 9th International Conference on the Evolution of Language (EVOLANG)
    • Place of Presentation
      キャンパスプラザ京都(京都府)
    • Year and Date
      2012-03-14
  • [Presentation] Bootstrapping mechanism in young children's verb learning2012

    • Author(s)
      Mutsumi Imai
    • Organizer
      Talk presented at a research seminar at the City University of Hong Kong
    • Place of Presentation
      Hong Kong(招待講演)
    • Year and Date
      2012-02-21
  • [Presentation] Evolution of verb meanings in children and L2 adult learners through reorganization of an entire semantic domain : The case of Chinese carry/hold verbs2012

    • Author(s)
      Mutsumi Imai
    • Organizer
      Talk presented at a research seminar at the City University of Hong Kong
    • Place of Presentation
      Hong Kong(招待講演)
    • Year and Date
      2012-02-20
  • [Presentation] Children's understanding of the speaker as the source of knowledge2011

    • Author(s)
      Matsui, T
    • Organizer
      Workshop on children's pragmatic and metarepresentational development
    • Place of Presentation
      University of Oslo, Norway(招待講演)
    • Year and Date
      20110900
  • [Presentation] The Influence of Grammatical Gender on German Speakers' Reasoning about Biological Properties of Animals2011

    • Author(s)
      Mutsumi Imai
    • Organizer
      Talk presented at a Cognitive and Brain Science colloquium at Bangor University
    • Place of Presentation
      Department of Psychology and the Center for Bilingualism Research(招待講演)
    • Year and Date
      2011-12-01
  • [Presentation] Bootstrapping mechanism in young children's verb learning2011

    • Author(s)
      Mutsumi Imai
    • Organizer
      Talk presented at a colloquium at Northwestern University SILC center
    • Place of Presentation
      Evanston, IL, USA(招待講演)
    • Year and Date
      2011-11-08
  • [Presentation] Eleven month-old infants detect sound symbolism : Evidence from an ERP study2011

    • Author(s)
      Imai, M.
    • Organizer
      The 36th Boston University Conference on Language Development (BUCLD)
    • Place of Presentation
      Boston, USA
    • Year and Date
      2011-11-05
  • [Presentation] 言語獲得前の乳児の音象徴性への反応:脳波による検討2011

    • Author(s)
      浅野倫子
    • Organizer
      日本神経科学会第34回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県)
    • Year and Date
      2011-09-16
  • [Presentation] Developing sensitivity to the sources of knowledge2011

    • Author(s)
      Matsui, T.
    • Organizer
      The 12th International Congress for the Study of Child Language
    • Place of Presentation
      Montreal, Canada
    • Year and Date
      2011-07-23
  • [Presentation] Do children find it easier to learn verb meanings for 'punctual/change-of-location' actions than for noncausative events?2011

    • Author(s)
      Abbot-Smith, K.
    • Organizer
      The 12th International Congress For the Study of Child Language (IASCL)
    • Place of Presentation
      Montreal, Canada
    • Year and Date
      2011-07-21
  • [Presentation] The use of the Japanese hearsay particle TTE in mother-child conversation2011

    • Author(s)
      Matsui, T.
    • Organizer
      The 12th International Pragmatics Conference
    • Place of Presentation
      Manchester UK
    • Year and Date
      2011-07-07
  • [Presentation] 「コミュニケーションする心」はどのように育つのか2011

    • Author(s)
      松井智子
    • Organizer
      ワークショップ「心の理論」--実証的研究と哲学的検討基調講演東京大学グローバルCOE「共生のための国際哲学教育研究センター」(UTCP)
    • Place of Presentation
      東京大学駒場キャンパス(東京都)(招待講演)
    • Year and Date
      2011-06-20
  • [Presentation] The Role of Lexical Iconicity in Language Development : How Children Understand the Meanings of Sound-Symbolic Words?2011

    • Author(s)
      Saji, N.
    • Organizer
      The Biennial Meeting of Society for Research in Child Development
    • Place of Presentation
      Montreal, Canada
    • Year and Date
      2011-04-02
  • [Presentation] Sound Symbolism Bootstraps Word Learning2011

    • Author(s)
      Imai, M.
    • Organizer
      The Biennial Meeting of Society for Research in Child Development
    • Place of Presentation
      Montreal, Canada
    • Year and Date
      2011-04-01
  • [Book] ことばを見つめて2012

    • Author(s)
      松井智子
    • Total Pages
      77-94
    • Publisher
      英宝社
  • [Book] 発話と文のモダリティ-対照研究の視点から2011

    • Author(s)
      松井智子
    • Total Pages
      43-63
    • Publisher
      ひつじ書房
  • [Book] ミス・コミュニケーション-なぜ生ずるかどう防ぐか2011

    • Author(s)
      松井智子
    • Total Pages
      41-64
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Remarks] 今井むつみ(研究代表者)

    • URL

      http://cogpsy.sfc.keio.ac.jp/imai/

  • [Remarks] 岡田浩之(研究分担者)

    • URL

      http://sites.google.com/site/okadamania/

URL: 

Published: 2013-06-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi