• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2006 Fiscal Year Annual Research Report

授業研究を基礎とした校内研修と教師の資質に関する国際共同研究

Research Project

Project/Area Number 04F04277
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

的場 正美  名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科, 教授

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SARKAL Arani Mohammad Reza  名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科, 外国人特別研究員
Keywordslesson study / 授業研究 / 校内研修 / 質的研究 / 現職教育 / 教師の資質 / 協同的研究 / 研究授業
Research Abstract

本研究は、初等・中等教育段階における授業研究を基礎とした校内研修と教師に求められる資質の関係について、次の諸点を明らかにすることを目的としている。
1)教師が理論と実践を結合させ教育現実から理論を紡ぎだすために、どのようなタイプの授業研究を基礎とした校内研修が有効であるのか。2)授業記録にもとづいて教師が共同で学び合う場は、教師の資質向上にどのような意味を有するのか。3)共同研究で授集研究を進め、参加することを通して、教師はどのような資質を獲得するのか。
平成18年皮の研究実績は、次の通りである。
1.国際共同研究の継続とその成果:日本、イラン、アメリカ、ドイツ、カナダ、中国におけるLesson studyの研究が完了し、2006年7月にMasami Matoba, Keith Krawford, and Mohammad Reza Sarkar Arani(eds.)Lesson Study : International Perspective on Policy and Practice, Beijing : Educational Science Publi-Shing Houseを公刊した。
2.研究成果の国際学会における公表:(1)4^<th> International Conference on Comparative Education in Teacher Training, Sofia, Bulgaria(1-4 May2006)、(2)An International Conference on Preparing Teachers for A Changing Context, The Institute of Education, University of London, London, England,3-6 May 2006.において公表した。
3.富木島中学校区3校(富木島中学校、富木島小学校、船島小学校)の授業研究を基礎とした校内研修の記録を収集した。授業研究を通して、(1)学校の雰囲気が変化した、(2)生徒・児童に関する情報が共有されるようになった、(3)教師の発問が短く的確になった、(4)生徒の教師の協力体制に対する評価が上昇した、などの効果があった。
4.ドイツ、イギリス、アメリカ、イランの他に、18年度には、香港、上海、シンガポールの授業研究者と国際シンポジウムを開催し(13.September 2006)、ネットワークを新たに形成できた。
5.富木島中学校を中心に、3校で実践を評価する委員会が設置され、共同で成果を評価できる体制が整い、その成果香港での国際会議(the Second Annual Conference on Learning Study, The Hong Kong Institution of Education, Hong Kong, China,1 December,2006)において発表する予定である。

  • Research Products

    (3 results)

All 2006

All Journal Article (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Challenges in Japanese Teachers' Professional Development : A Focus on An alternative Perspective.2006

    • Author(s)
      Sarkar Arani Mohammad Reza, Matoba Masami
    • Journal Title

      Comparative Education in Teacher Training (Bulgarian Comparative Education Society) Vol.4

      Pages: 107-115

  • [Journal Article] Ethnography for Teachers' Professional Development : Japanese Approach of Investigation on Classroom Activities.2006

    • Author(s)
      Matoba Masami, Sarkar Arani Mohammad Reza
    • Journal Title

      Comparative Education in Teacher Training (Bulgarian Comparative Education Society) Vol.4

      Pages: 116-125

  • [Book] Lesson Study : International Perspecive on Policy and Practice2006

    • Author(s)
      Masami Matoba, Keith Krawford, Mohammad Reza Sarkar Arani
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      Educational Science Publishing House, Beijing

URL: 

Published: 2008-05-08   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi