• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Annual Research Report

日本人英語学習者を対象としたL2 Self Systemのモデル構築と拡張

Research Project

Project/Area Number 12J00739
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

植木 美千子  関西大学, 外国語教育学研究科, 特別研究員(DC2)

Keywords動機づけ / L2 Motivational Self System / 統合的枠組み / 学習者情意
Research Abstract

L2動機づけ・L2不安に関する研究の歴史は長く、数多くの研究がなされており、研究の蓄積がある。しかし、それぞれの研究が相互に関係性を持たずに行われており、単独では複雑な学習者情意を説明するのは困難となっている。今後、学習者情意をよりよく理解し、学習行動と結びつけていくためには、L2動機づけとL2不安を同じ枠組みで統合的に説明できるようなモデルを提案することが喫緊の課題である。それら複数の情意的要因を統合できる理論として、申請者が位置づけているのは、Domyei(2005)が提唱するL2 Motivational Self Systemというモデルである。このモデルは元来L2動機づけを説明しようと提唱されたものではあるが、このモデルを用いることによってL2動機づけやL2不安など学習者情意を統合的に説明できる可能性があると考える。そこで本研究の目的を、日本人英語学習者を対象とし、実証的なデータに基づきL2 Motivational Self SystemをL2動機づけだけでなくL2不安を含め学習者情意を統合的に説明できるようモデルを構築することとした。平成24年度は、日本人海外留学予定者を対象とし彼らの留学前後のモデルの変化について量的分析方法を用いて調査した。具体的には質問紙を用いて、共分散構造分析(多母集団分析)を用いて調査した。留学の前後のモデルの構成要素を比較することによって、L2学習環境(L2 Leaming Fnvironment)がL2 Motivational Self Systemに与える影響を解明することが可能となった。この結果によって多様化する日本人英語学習者の学習スタイルにも対応できるモデルとなり、より教育的示唆に富むモデル構築が実現できた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

予定通りデータ収集、データ分析をすすめ、その結果を国内外の学会発表で成果を発表している。また研究論文が国際誌に2本掲載されるなど、外部からの評価も高い。

Strategy for Future Research Activity

最後の研究のデータ収集・分析を完了させ、あとは結果をまとめ、各研究との関連性を明らかにし、本研究の総括をする。

  • Research Products

    (12 results)

All 2013 2012 2010

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] L2 Communication Anxiety Levels in Relation to Different Communication Partners : An Empirical Study in Japanese EFL Classrooms2013

    • Author(s)
      Ueki, M.
    • Journal Title

      JACET Kansai Journal

      Volume: 15 Pages: 25-39

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring the Concept of the Ideal L2 self in Asian EFL Context : The Case of Japanese University Students2013

    • Author(s)
      Ueki, M., Takeuchi, O.
    • Journal Title

      The Journal of Asia TEFL

      Volume: 10 Pages: 25-45

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Forming a clearer image of the ideal L2 self : The L2 motivational self system and learner autonomy in a Japanese EFL context2013

    • Author(s)
      Ueki, M., Takeuchi, O.
    • Journal Title

      Innovation in Language Learning and Teaching

      Volume: 7(in press)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Validating the L2 Motivational Self System in a Japanese EFL Context : The Interplay of L2 Motivation, L2 Anxiety, Self-efficacy, and the Perceived Amount of Information2012

    • Author(s)
      Ueki, M., Takeuchi, O
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 49 Pages: 1-22

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 海外留学は学習者の何を変えていくのか-英語圏長期留学が学習者の情意面に与える影響を探る-2012

    • Author(s)
      植木美千子
    • Journal Title

      STEP BULLETIN

      Volume: 24 Pages: 198-209

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高校生に身につけてほしい2つのチカラ2013

    • Author(s)
      植木美千子
    • Organizer
      平成24年度 兵庫県高等学校教育研究会英語部会研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫県中央労働センター(招待講演)
    • Year and Date
      2013-02-08
  • [Presentation] Forming a clearer image of the ideal L2 self : Validating the L2 motivational self system in a Japanese EFL context in relation to L2 learner autonomy2012

    • Author(s)
      Ueki, M., Takeuchi, O.
    • Organizer
      The 5^<th> Independent Learning Association Conference
    • Place of Presentation
      Victoria University of Wellington, New Zealand
    • Year and Date
      2012-09-01
  • [Presentation] 留学プログラムの前・後における動機づけモデルの比較検討:多母集団パス解析を用いて2012

    • Author(s)
      植木美千子、竹内理
    • Organizer
      第52回外国語教育メディア学会 全国研究大会
    • Place of Presentation
      甲南大学(兵庫県)
    • Year and Date
      2012-08-07
  • [Presentation] Investigating learners' decision making in mobile EFL learning : Promoting learner autonomy2010

    • Author(s)
      Ueki, M., Takeuchi, O.
    • Organizer
      The 20^<th> KOTESOL International Conference
    • Place of Presentation
      Sookmyung University, Seoul, Korea
    • Year and Date
      2010-10-16
  • [Book] Reading Stream : Intermediate2013

    • Author(s)
      竹内理、薮越知子、住政二郎、植木美千子
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      金星堂
  • [Book] Reading Stream : Elementary2013

    • Author(s)
      竹内理、薮越知子、住政二郎、植木美千子
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      金星堂
  • [Book] 外国語教育研究ハンドブック-研究手法のより良い理解のために(第21,22章担当)2012

    • Author(s)
      編著者:竹内理、水本篤
    • Total Pages
      377
    • Publisher
      松柏社

URL: 

Published: 2014-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi