• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2003 Fiscal Year Final Research Report Summary

Orientation & Mobility training and Materials for Young Blind and Visually Impaired Children

Research Project

Project/Area Number 13559006
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section展開研究
Research Field 広領域
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

YAMAMOTO Toshikazu  Osaka Kyoiku University, Faculty of Education, Professor, 教育学部, 教授 (20200826)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) OKAMOTO Kohei  Nagoya University, Graduate School of Environmental Studies, Professor, 環境学研究科, 教授 (90201988)
MURAKOSHI Makoto  Shizuoka University, Faculty of Education, Associate Professor, 教育学部, 助教授 (30210032)
TAKEUCHI Yoshiaki  Aichi University of Education, Faculty of Education, Associate Professor, 教育学部, 助教授 (40216867)
TERAMOTO Kiyoshi  Aichi University of Education, Faculty of Education, Associate Professor, 教育学部, 助教授 (40167523)
WAKABAYASHI Yoshiki  Tokyo Metropolitan University, Graduate School of Science, Associate Professor, 理学研究科, 助教授 (70191723)
Project Period (FY) 2001 – 2003
Keywordsblind and visually impaired children / O&M trainings / maps / individual differences of spatial abilities
Research Abstract

Hearing, touching and moving are of primary importance for blind and visually impaired children who experience the world without sight or with partial vision. Movement and mobility will especially expand the blind children's world. Although the value of teaching mobility skills to young blind and visually impaired children has recently been recognized by teachers in blind schools and Orientation & Mobility specialists, empirical evidence or academic research in support of their services is lacking, especially in Japan. For making the good approach to Orientation and Mobility training for blind and visually impaired children, in this study three topics were reviewed. There are (1)maps for blind and visually impaired children, (2)individual differences of spatial abilities in blind and visually impaired person, (3)Orientation and Mobility training for blind and visually impaired children. And a longitudinal study was conducted an early-blind-child who have used tactile maps and long canes to investigate the effect of mobility training for young blind children using materials for understanding space.

  • Research Products

    (17 results)

All Other

All Publications (17 results)

  • [Publications] 寺本 潔: "「子どもの地理学」研究の視点と意義"愛知教育大学地理学報告書. 96. 37-45 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 寺本 潔: "地理が切り拓く総合的な学習"月刊地理増刊号. 565. 143 (2002)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村越 真: "地図形を使った読図問題解決における既有知識の役割"静岡大学教育学部研究報告(人文・社会科学編). 52. 239-252 (2002)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村越 真: "眼球運動測定による読図過程の探索的研究"平成11-12年度科学研究費補助金報告書. 23-38 (2002)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村越 真: "地図を読むのはなぜ難しいのか"平成13-14年度科学研究費補助金成果報告書. 52-63 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 河合 美保, 村越 真: "公共空間における都市設備の配置に関するスキーマとその獲得"心理学研究. 74. 395-403 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村越 真, 森安 大輔: "情報源と表現方法による道案内の違い"電子情報通信学会特集号. J87-a(1). 50-58 (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 竹内 謙彰: "ナビゲーション・スキル自己評定の探索的研究(1)"愛知教育大学研究報告(教育科学). 51. 69-77 (2002)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 竹内 謙彰: "ナビゲーション・スキル自己評定の探索的研究(2)"愛知教育大学研究報告(教育学科). 52. 109-118 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 竹内 謙彰: "子どもは航空写真を地図的表現として理解できるか?"愛知教育大学教育実践総合センター紀要. 6. 43-48 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] Kato, Y., Takeuchi, Y.: "Individual differences in wayfinding strategies"Journal of Environmental Psychology. 23. 171-188 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 山本利和: "目の不自由な子どもを育てるヒント"ジアース教育審査. 32 (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 寺本 潔, 大西 宏治: "子どもの初航海-遊び空間と探索行動の地理学"古今書院. 186 (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 寺本 潔, 嘉納 英明: "風土に気づき地域を再発見する総合学習"明治図書. 194 (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村越 真: "アウトドアGPS最新活用術"山と渓谷社. (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村越 真: "方向オンチの謎がわかる本"集英社. (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村越 真: "地図が読めればもう迷わない"岩波書店. (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より

URL: 

Published: 2005-04-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi