• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Annual Research Report

特別支援教育教員におけるメンタルヘルス体制・対策と精神健康との関連に関する研究

Research Project

Project/Area Number 13J07552
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

森 浩平  東北大学, 大学院教育情報学教育部, 特別研究員(DC1)

Keywords特別支援教育 / 教員 / 精神健康 / ストレス / うつ / メンタルヘルス対策 / 対処行動 / 心理
Research Abstract

研究課題の一部である職業性うつ尺度の開発及びメンタルヘルス対策検討のための知見の収集として、近年の一般企業におけるメンタルヘルス状況の整理を踏まえ、リストラを免れた従業員の心理的反応について文献研究を行った。また、特別支援教育に携わる教員209名を対象に質問紙調査を2013年7月及び8月に行い、特別支援教育に携わる教員の雇用形態及び勤務地域と精神健康との関連について検討をした。雇用形態に関して臨時・非常勤の教員の方が本務の教員よりも逃避的対処行動をとりやすいことが示唆され、勤務地域に関しては離島の教員は本島の教員よりも自己効力感をもつことができていないということが示された。
また、研究課題の一部である職場におけるメンタルヘルス体制・対策の実態把握について今後検討するため、2012年8月に特別支援学校教諭免許状を未取得で障害児の指導を担当している教員102名を対象に行った質問紙調査のデータから、ストレス対処能力(Sense of Coherence)に関する分析を行った。さらに、2011年7月に特別支援学校に勤務する教員106名を対象に行った質問紙データから、職場環境(Work Situation)に関する分析を行った。ベテラン教員は若手教員に比べ自分の人生や生活に対して意味があると感じられていない、ベテラン教員群は若手教員群に比べ能力開発・福利厚生・生活サポートの面で満足していない、教員は職務または同僚や顧客との関係に不満があるほど社会的活動障害へ陥る可能性が高いといった分析結果を報告した。さらにストレス対処能力(Sense of Coherence)については、特別支援教育に携わる教員に対しても機能することを裏付ける結果が得られ、特別支援教育教員のメンタルヘルス改善のためのストレス対処能力の保持・増進の必要性が示唆された。得られた研究成果は、メンタルヘルス対策の具体的プログラム検討に活用し、特別支援教育に携わる教員のメンタルヘルス改善につながる。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

職業性うつ尺度の開発と職場におけるメンタルヘルス体制・対策の実態把握に関する知見が、文献研究及び調査研究から得られている。また、職業性うつ尺度の作成のためのデータ収集も部分的に始め、メンタルヘルス改善のためのプログラムの内容についても医師や臨床心理士とともに検討を重ねており、当初の計画通りに研究を進めている。

Strategy for Future Research Activity

職業性うつ尺度のデータ収集に関して、臨床群についてはデータの収集を始めており、一般群について調査協力を依頼している企業からデータの収集を行う。その後、収集したデータから信頼性・妥当性および区分点の検証を行う。
また、研究成果を踏まえて医師や臨床心理士とともに検討した、メンタルヘルス改善のための具体的なプログラムを企業において実施する。プログラム実施の事前、事後、2週間後等のメンタルヘルス状況等の項目について質問紙調査を行い、その後得られたデータからプログラムの効果検証を行う。

  • Research Products

    (8 results)

All 2014 2013

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Study of factors affecting the mental health of teachers involved in special needs education-Analysis of work area and employment-2014

    • Author(s)
      Kohei MORI, Ruka IWATA, Atsushi TANAKA
    • Journal Title

      Asian Journal of Human Services

      Volume: 6(accepted)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Recent Research Trends in Survivor Syndrome After the Restructuring, the Psychology of the People who Remain in the Organization2013

    • Author(s)
      Kohei MORI, Sayo OHBA, Miki OHARA, Mamiko TAKASHIMA, Aya KYOMURE, Masayuki KUMAI, Atsushi TANAKA
    • Journal Title

      Asian Journal of Human Services

      Volume: 4 Pages: 113-120

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Bibliographical Consideration about the Cooperation with Hospital Classrooms and Other Staffs -From Previous Report in the Conference of the Japanese Association of Special Educatioa2013

    • Author(s)
      Kohei MORI, Aiko KOHARA, Chikashi KYAN, Remi KAKUTANI, Atsushi TANAKA
    • Journal Title

      Asian Journal of Human Services

      Volume: 5 Pages: 112-120

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study of Consideration for Employment of Persons with Disabilities in the Field of Education : From Detailed Analysis of Reference Service for Disability Employment, Total Rehabilitation Research2013

    • Author(s)
      Kohei MORI, Shizuka KINJO, Minami KINJO, Jiyoung HAN, Atsushi TANAKA
    • Journal Title

      Total Rehabilitation Research

      Volume: 1 Pages: 43-57

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The Effects of the Work Situations of the Schools for Special Needs Education on the Mental Health of Teachers2013

    • Author(s)
      Kohei Mori, Ateushi Tanaka, Sun-Hee Lee
    • Organizer
      Intenational Conference on Convergence Content2013
    • Place of Presentation
      Okinawa, Japan
    • Year and Date
      2013-12-15
  • [Presentation] サバイバー・シンドローム(リストラ後、組織に残る人々の否定的心理反応)に関する近年の研究動向2013

    • Author(s)
      森浩平・田中敦士
    • Organizer
      第21回精神障害者リハビリテーション学会
    • Place of Presentation
      沖縄
    • Year and Date
      2013-11-30
  • [Presentation] Relationship between Teacher Mental Health that Involved in Special Needs Education and Stress Coping Ability2013

    • Author(s)
      Kohei MORI, Atauahi TANAKA
    • Organizer
      3rd Asian Congress of Human Services
    • Place of Presentation
      Busan, Korea
    • Year and Date
      2013-09-13
  • [Presentation] 特別支援教育に携わる教員のメンタルヘルス―ストレス対処能力(Sense of Coherence)に関する分析2013

    • Author(s)
      森浩平・田中敦士・熊井正之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2013-08-30

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi