• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2004 Fiscal Year Final Research Report Summary

Developing A Syllabus for Improving College Students' Communicative Competence in English

Research Project

Project/Area Number 14510532
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field 英語・英米文学
Research InstitutionUniversity of Shizuoka

Principal Investigator

YOSHIMURA Noriko  University of Shizuoka, Faculty of International Relations, Professor, 国際関係学部, 教授 (90129891)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKEDA Shuichi  University of Shizuoka, Faculty of International Relations, Professor, 国際関係学部, 教授 (80137067)
TSUBOMOTO Atsuroo  University of Shizuoka, Graduate School of International Relations, 国際関係学研究科, 教授 (40138623)
TERAO Yasushi  University of Shizuoka, Faculty of International Relations, 国際関係学部, 教授 (70197789)
Project Period (FY) 2002 – 2004
Keywordscollege English education / communicative competence / syllabus design / TOEIC instructions / ACTFL interview tests / academic communication
Research Abstract

This study was conducted to investigate the development of a more effective syllabus to assist Japanese college students improve their communicative competence in English. A series of analyses were made of TOEIC practice tests, ACTFL-like interview tests, and Michigan tests which were all performed on more than five hundred students during the 2002-2004 period. Their results indicated that the great difficulties they experienced in comprehension and production tasks derived from, first, lexical unfamiliarity, second, insufficient understanding of cultural content, and third, inadequate knowledge of English discourse development. It was suggested that if a syllabus for college students learning communicative competence in English is to be effective, it should teach them how to negotiate unknown vocabulary, and how to comprehend complex or "de-contextualized" discourse communication. A conclusion was that Japanese college students should be encouraged to acquire "academic communicative competence" beyond "everyday conversational fluency."

  • Research Products

    (19 results)

All 2005 2004 2003 2002

All Journal Article (19 results)

  • [Journal Article] What Can We Get From Students' Test Scores?2005

    • Author(s)
      Yoshimura, Noriko, Yasushi Terao
    • Journal Title

      Proceedings of the 9^<th> PAAL(Pan-Pacific Association of Applied Linguistics Conference

      Pages: 372-382

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 言語の変化と獲得-補文標識の誕生をめぐって-2005

    • Author(s)
      吉村 紀子
    • Journal Title

      ことばと文化 8号

      Pages: 55-73

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 新しい補文標識の出現-「の」の歴史的変化-2005

    • Author(s)
      吉村 紀子(共著)
    • Journal Title

      国際関係・比較文化研究 第3巻第2号

      Pages: 75-89

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 意味文法の体系に関する一考察2005

    • Author(s)
      武田 修一
    • Journal Title

      ことばと文化 8号

      Pages: 1-12

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 付加詞句の中の主部内在型関係節2005

    • Author(s)
      坪本 篤朗
    • Journal Title

      ことばと文化 8号

      Pages: 31-54

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 読みと発話における音韻表示の音声化-音読潜時実験とその副産物-2005

    • Author(s)
      寺尾 康
    • Journal Title

      ことばと文化

      Pages: 13-30

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] What Can We Get From Students' Test Scores?2005

    • Author(s)
      Yoshimura, Noriko, Terao, Yasushi
    • Journal Title

      Proceedings of the 9^<th> Pan-Pacific Association of Applied Linguistics Conference(PAAL)

      Pages: 372-382

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Journal Article] 分裂文の意味と構造-古代語と九州方言の接点2004

    • Author(s)
      吉村 紀子(共著)
    • Journal Title

      ことばと文化(静岡県立大学英米文化研究室) 7号

      Pages: 55-72

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 大学生の英語リスニングとリーディングにみられる特徴-習熟度別クラス編成テスト結果から2004

    • Author(s)
      池田周, 吉村紀子, 寺尾 康
    • Journal Title

      ことばと文化(静岡県立大学英米文化研究室) 7号

      Pages: 119-138

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] <表現方法>に関する一考察2004

    • Author(s)
      武田 修一
    • Journal Title

      ことばと文化(静岡県立大学英米文化研究室) 7号

      Pages: 13-25

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] The Discourse Semantics of Visual Perception and Knowledge2004

    • Author(s)
      Takeda, Shuichi
    • Journal Title

      Tsukuba English Studies 22号

      Pages: 177-190

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 「提示」と「叙述」の形式と意味-there構文と主要部内在型関係節 構文の認知図式2004

    • Author(s)
      坪本 篤朗
    • Journal Title

      ことばと文化(静岡県立大学英米文化研究室) 7号

      Pages: 27-53

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] The Discourse Semantics of Visual Perception And Knowledge2004

    • Author(s)
      Takeda, Shuichi
    • Journal Title

      Tsukuba English Studies Vol.22

      Pages: 177-190

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Journal Article] Remarks on No in Japanese2003

    • Author(s)
      Yoshimura, Noriko
    • Journal Title

      Ars Linguistica 10

      Pages: 71-81

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] アメリカの文化と社会-日英語比較から見る「あいまいさ」と「論理性」2003

    • Author(s)
      吉村 紀子
    • Journal Title

      静岡県立大学公開講座要旨集 17号

      Pages: 57-62

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 英語表現に見る誘引現象に関する一考察2003

    • Author(s)
      武田 修一
    • Journal Title

      市川三喜賞36年の軌跡(開拓社)

      Pages: 289-297

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] Remarks on No in Japanese2003

    • Author(s)
      Yoshimura, Noriko
    • Journal Title

      Ars Linguistica No.10

      Pages: 71-81

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Journal Article] 大学教育におけるTOEIC指導-成果と課題-2002

    • Author(s)
      井上朋子, 吉村紀子
    • Journal Title

      国際関係・比較文化研究(静岡県立大学国際関係学部) 第1巻第1号

      Pages: 41-56

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] TOEIC instructions in College Classroom2002

    • Author(s)
      Inoue, Tomoko, Sato, Machiko, Yoshimura, Noriko
    • Journal Title

      Journal of International Relations and Comparative Culture Vol.1

      Pages: 41-56

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より

URL: 

Published: 2006-07-11  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi