• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2004 Fiscal Year Final Research Report Summary

The Reception of Newtonian Corpuscularism in Japan, and its meaning as a teaching materials in these days.

Research Project

Project/Area Number 14580255
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field 教科教育
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

NAGATA Eiji  Miyagi University of Education, Department of Education, professor, 教育学部, 教授 (20164428)

Project Period (FY) 2002 – 2004
Keywordsscience education / Newtonian science / corpuscularism / Dutch scholar / J.T.Dsaguliers / P.v.Musschenbroek / W.J.'s Gravesande / public science lecture
Research Abstract

In this research, the followings were discussed. When science education in primary schools and secondary schools had started actually in Japan in 1880's, Newtonian science and Corpuscularism were diffused by demonstrating some experiments.
It had not only followed the science textbooks of England and United States in those days which taught Newtonian science. There was also the tradition of introduction of science by Dutch scholars in the end of Edo era., Precisely, introduction of those textbooks of W.J.s'Gravesande and P.v.Musschenbroek. Those were Newtonians as well as J.T.Desaguliers who delivered public science lectures. Japanese intellectuals had been acquainted with Newtonian Science before Meiji era.. And then, science educators in Meiji era. felt the keen necessity to demonstrate the experiments about mechanics and nature of matter.
The parts of this result were reported ‘The Reception of Newtonian Corpuscularism in Japan -A case study of Experiments on Cohesion of Matter -.'SIC XXI Athens 9-14 September, 2002, ‘The Introduction and diffusion of Atwood's machine in Japan', SIC XXIII Newport News 9-14 September30-October4, 2003, ‘Scientists who delivered entertaining lectures' (The Journal of Science Education, 2003-2004), subsequently Scientists who delivered entertaining lectures with scientific instruments was could publish, 2004.

  • Research Products

    (14 results)

All 2004 2003

All Journal Article (12 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] (たのしい科学を切り開いた科学者たち 5)ライデン大学と楽しい科学の講座2ミュッセンブルックと科学者たちのつながり2004

    • Author(s)
      永田英治
    • Journal Title

      理科教室 47

      Pages: 96-101

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] (たのしい科学を切り開いた科学者たち 6)巡回講師の出現,気球とたのしい科学の講座2004

    • Author(s)
      永田英治
    • Journal Title

      理科教室 47

      Pages: 96-101

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] (たのしい科学を切り開いた科学者たち 7)蒸気機関と科学の講座,ロイヤルインスティテューションの公開講義の始まり2004

    • Author(s)
      永田英治
    • Journal Title

      理科教室 47

      Pages: 96-101

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] (たのしい科学を切り開いた科学者たち 8)たのしい科学の日本への移入2004

    • Author(s)
      永田英治
    • Journal Title

      理科教室 47

      Pages: 96-101

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] The Rception of Newtonian Corpuscularism in Japan2004

    • Author(s)
      Eiji Nagata
    • Journal Title

      SIC XXII Athens

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Journal Article] The Reception of Newtonian Corpuscularism in Japan -A case study of Experiments on Cohesion of Matter -2003

    • Author(s)
      Eiji Nagata
    • Journal Title

      SIC XXII

      Pages: 44-44

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] (たのしい科学を切り開いた科学者たち 1)たのしい科学を学会で見せたロバート・フック2003

    • Author(s)
      永田英治
    • Journal Title

      理科教室 46

      Pages: 96-101

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] The Introduction and diffusion of Atwood's machine in Japan2003

    • Author(s)
      Eiji Nagata
    • Journal Title

      SIC XXII

      Pages: 34-35

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] (たのしい科学を切り開いた科学者たち 2)一般の人を対象にたのしい科学の講座を開いたJ.T.デザギュリエ2003

    • Author(s)
      永田英治
    • Journal Title

      理科教室 46

      Pages: 96-101

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] (たのしい科学を切り開いた科学者たち 3)たのしい科学の講座を開き,スウェーデン科学アカデミーを創設したトゥリーヴァルド2003

    • Author(s)
      永田英治
    • Journal Title

      理科教室 46

      Pages: 96-101

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] (たのしい科学を切り開いた科学者たち 4)ライデン大学と楽しい科学の講座1 ス・グラーフェザンデの講義2003

    • Author(s)
      永田英治
    • Journal Title

      理科教室 46

      Pages: 90-95

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] The Introduction and diffusion of Atwood's machine in Japan2003

    • Author(s)
      Eiji Nagata
    • Journal Title

      SIC XXIII Newport News

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Book] たのしい講座を開いた科学者たち-科学と科学教育の源流-2004

    • Author(s)
      永田英治
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      星の環会
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Book] 新理科教育入門-理科教材史研究を基礎にして-2003

    • Author(s)
      永田英治
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      星の環会
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より

URL: 

Published: 2006-07-11  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi