• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2003 Fiscal Year Annual Research Report

動作法訓練において障害児の心身的発達と社会相互作用

Research Project

Project/Area Number 14710112
Research InstitutionChikushi Jogakuen Junior College

Principal Investigator

SURENDER Kumar  筑紫女子学園短期大学部, 幼児教育科, 助教授 (00331900)

KeywordsDousa Hou / Social interaction
Research Abstract

Social Interaction among child, therapist and mother using a Japanese psycho-rehabilitation method Dousa Houについてデータを集めるに障害児の動作法キャンプでトレーナー、トレーニーと保護者の社会相互作用を測る36問の質問紙を作成し、Factor Analysisを行い、National University of Kongju, Department of Education, Koreaで15年8月12日から15年8月17日と15年12月26日〜30日までの障害児臨床心理学の心理リハビリテーションキャンプでデータを集めた。15年10月3日〜13日までBalvantray Mehta Special School, New Delhiインドの障害児臨床心理学の心理リハビリテーションキャンプでもトレーナー、トレーニーと保護者の社会相互作用のデータを集めた。インドのキャンプで行われている動作法の活動を15年11月7日〜9日までの心理リハビリテーションの会第29回全国大会(滋賀県)で発表した。知的障害児、脳性麻痺児、自閉症児、運動障害児が韓国のキャンプで37名、インドの15年10月のキャンプで13名の参加だった。長期間動作法を受けている被験者26名のデータを沖縄の一週間動作法キャンプや月例会で集めた。14年9月から3名と15年7月から3名、計6名の知的障害児、自閉症児と脳性麻痺児に毎週土曜日太宰府の総合福祉センターで研究用の1日動作法訓練を行っている。15年1月と2月に障害児・者9名で4回1日の動作法ワークショップを大宰府市で行った。
現在、トレーナー、トレーニーと保護者の社会相互作用の集めたデータを分析して論文を書き、16年8月8日〜13日までのXXVIII International Congress of Psychology, Beijing, Chinaで発表する予定である。

  • Research Products

    (3 results)

All Other

All Publications (3 results)

  • [Publications] Elfenbein, H.A., Mandal, M.K., Ambady, N., Harizuka, S., Kumar, S.: "Cross-Cultural Patterns in Emotion Recognition: Highlighting Design and Analytical Techniques"Emotion. Vol. 2,No.1. 75-84 (2002)

  • [Publications] Kim, Y.S., Kumar, S.: "Cross Cultural Examination of Social Interactions during a one-week Dousa-hou (Japanese Psycho-rehabilitation) camp"Psychological Reports (expected in June, 2004 Journal).

  • [Publications] Kim, Y.S., Oh, K.S., Harizuka, S., Kumar, S.: "Development of Dousa-hou Assistive System (DAS) and it's Distribution for the Person with Disabilities"The Journal of Rehabilitation Psychology. Vol. 30(2). 59-64 (2003)

URL: 

Published: 2005-04-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi