• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2005 Fiscal Year Annual Research Report

乳幼児におけるアクションイベントの単位分割、カテゴリ化、言語化に関する研究

Research Project

Project/Area Number 15300088
Research InstitutionKEIO UNIVERSITY

Principal Investigator

今井 むつみ  慶應義塾大学, 環境情報学部, 助教授 (60255601)

Keywords語意学習 / 認知発達 / 言語学習 / 項構造
Research Abstract

乳幼児において言語の獲得は目をみはる速度で非常に効率良く行われる。このような効率のよい学習は子どもが語意推論のためのバイアスを持っており、これを用いて探索スペースを制約しているためであると考えられていた。しかし、従来のこの分野での研究はほとんど環境からすでに切り離された事物につけられたラベルの語意推論を問題にしてきたところに限界があった。本研究ではこの問題にさらに踏み込み、乳幼児が日常生活の自然な状況で日夜遭遇する問題--つまりどのように切れ目のない連続的な行為を分節しているのか、どのような手がかりをつかって文の中から名詞、動詞、形容詞などのことばの品詞を同定しているのか、それぞれの品詞のことばをイベントのどの部分に対応させ、どのように他の状況にそのことばを汎化していくかという問題--を彼等がどのようにして解決しているかについてのメカニズムを、総合的、大局的に明らかにすることを目的とする。
本年度は昨年度から継続中のモーションイベントの中に存在する「動きの軌跡」「動きの様態」のどちらの意味要素に乳幼児が注目し、動詞語意のカテゴリーを形成するかを調べる実験を完了した。日本人乳幼児は、当初(生後18ヶ月)動詞は動きの軌跡を表すと解釈するが、この傾向は発達と共に減り、最終的に様態への対応づけのバイアスに変化していく。しかし、日本語では様態を表す動詞と方向・軌跡を表す動詞の分布があまり偏っていないことを反映し、英語母語児のような顕著な様態バイアスは5歳児や大人でも見られなかった。本年度はまた、動詞の文法的形態、項構造がイベントと動詞語意の対応づけにどのように影響を与えるかを調べる実験にも着手した。2歳半で「が」や「を」の格情報を使って新奇な自動詞、他動詞を対応するイベントにマッピングできること、3歳、5歳になると格情報以外の情報(語順、レキシコン中の統計分布)などを手がかりに使うようになるという知見が得られた。

  • Research Products

    (10 results)

All 2006 2005

All Journal Article (8 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Revisiting the noun-verb debate : a crosslinguistic comparison of novel noun and verb learning in English-, Japanese- and Chinese-speaking children.2006

    • Author(s)
      Imai, M
    • Journal Title

      Action meets word : How children learn verbs, Oxford University Press.

      Pages: 450-476

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 言語学習における領域固有性と社会的能力の役割をめぐって2006

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Journal Title

      ベビーサイエンス Vol.5

      Pages: 40-44

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] Mechanism of lexical development : Implications from Japanese children's word learning.2006

    • Author(s)
      Imai, M.
    • Journal Title

      Handbook of Japanese Psycholinguistics. Cambridge Uniresity Press. (印刷中)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] Revisiting language universals and linguistic relativity : language-relative construal of individuation constrained by universal ontology.2006

    • Author(s)
      Imai, M.
    • Journal Title

      Cognitive Science. (印刷中)

  • [Journal Article] 乳幼児の言語発達を支える学習メカニズム:音声から意味へ2006

    • Author(s)
      梶川祥世
    • Journal Title

      ベビーサイエンス Vol.5

      Pages: 24-33

  • [Journal Article] Noun bias in Chinese children : novel noun and verb learning in Chinese, Japanese and English preschoolers.2005

    • Author(s)
      Haryu, E
    • Journal Title

      Proceedings the 29^<th> Annual Boston University Conference on Language Development. Sommerville, MA : Cascadilla Press.

      Pages: 272-283

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] Mapping novel nouns and verbs onto dynamic action events : Are verb meanings easier to learn than noun meanings for Japanese children?2005

    • Author(s)
      Imai, M
    • Journal Title

      Child Development 76

      Pages: 340-355

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] Do Classifier Categories Structure our Concepts?2005

    • Author(s)
      Saalbach, H.
    • Journal Title

      Proceedings of the 26th Annual Conference of the Cognitive Science Society. Mahwah, NJ : Erlbaum.

      Pages: 1901-1906

  • [Book] 発達心理学の新しいかたち 第5章 語意獲得研究の新しいかたち(ページ133-160)2005

    • Author(s)
      針生悦子, 今井むつみ(分担執筆)
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      誠信書房
  • [Book] 小学校での英語教室は必要ない! II認知心理学の視点から考える「小学校英語」 認知学習論から考える英語教育(ページ77-99)2005

    • Author(s)
      今井むつみ(分担執筆)
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会

URL: 

Published: 2007-04-02   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi