• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2004 Fiscal Year Annual Research Report

レンダリング・ハードウェアによる製造支援ジオメトリ処理の超高速化

Research Project

Project/Area Number 15360064
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

乾 正知  茨城大学, 工学部, 教授 (90203215)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮下 朋之  茨城大学, 工学部, 助手 (20329080)
鈴木 宏正  東京大学, 工学部, 教授 (40187761)
金井 崇  慶応義塾大学, 理工学部, 講師 (60312261)
Keywordsレンダリング・ハードウエア / 幾何処理 / ツールパス / 設計支援
Research Abstract

レンダリング・ハードウェアを用いた製造支援アプリケーションを作成し,この技術の実用性と有用性を評価した.処理速度が問題となっている製造アプリケーションを知るために,自動車業界を中心にインタビュー調査をおこなった.その結果,以下の3種類のアプリケーション開発を行うことになった.(1)金型加工の工程設計支援に有効な前加工の削り残り領域の抽出,(2)セルオートマトンを用いた大規模な構造解析,(3)自動車ボディのデザインで用いられるリフレクション評価.これらの問題では,いずれも百万を超える要素数の図形を扱うため,従来手法では処理に多大な時間を要し問題となっていた.(1)の処理は,逆オフセット計算と加工シミュレーションを繰り返し行うことで実現できる.これらの計算は,レンダリング・ハードウェアを用いることで高速処理可能なので,従来数時間を要していた削り残り領域の抽出処理を,わずか数分で行うことができる.格子状に配置されたセルの値を,その隣接のセルの値に基づいて決める処理を繰り返すことで,大規模な構造解析を実現する(2)の手法は,セルを画面のフレームバッファに置き換え,セルの値をピクセルの色情報で表現すると,GPUに備えられているシェーダー機能を用いることで高速処理できる.実際にプログラムを実装しその有効性を検証した.(3)自動車ボディの品質評価手法としてよく用いられているリフレクション評価は,厳密に行うためには多大な時間を要するため,実務ではテクスチャ・マッピングに基づく簡易手法で代替することが多い.GPUのシェーダー機能を用いることで,このリフレクション評価を正確かつ高速に実現できる.これらのプログラムを実装し,その速度や精度を評価・検討することで,レンダリング.ハードウェアを用いた製造支援プログラムは十分に実用的であることが確認できた.

  • Research Products

    (27 results)

All 2005 2004

All Journal Article (27 results)

  • [Journal Article] 頑健かつ高速な等角球体パラメータ化計算手法2005

    • Author(s)
      金井崇
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌 46・2(印刷中)

  • [Journal Article] メッシュ上のパラメトリック曲線2005

    • Author(s)
      金井崇
    • Journal Title

      グラフィクスとCAD/Visual Computing合同シンポジウム2004

      Pages: 231-236

  • [Journal Article] 平面多角形の集合による「折り紙建築」モデルの表現と計算機による設計支援2004

    • Author(s)
      三谷純, 鈴木宏正
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌 45・3

      Pages: 969-976

  • [Journal Article] S-CODE : A Subdivision Based Coding System for CAD Models2004

    • Author(s)
      H.Suzuki, Y.Takarada, S.Takuchi, I.Kawano, J.Hotta
    • Journal Title

      Int.J.CAD/CAM 3・1,2

      Pages: 97-109

  • [Journal Article] 細分割曲面スキニングにおける特徴消失手法2004

    • Author(s)
      倉賀野穫, 藤森智之, 鈴木宏正
    • Journal Title

      精密工学会誌 70・5

      Pages: 721-725

  • [Journal Article] Making Papercraft Toys from Meshes using Strip-based Approximate Unfolding2004

    • Author(s)
      Jun Mitani, Hiromasa Suzuki
    • Journal Title

      ACM Trans.Graphcis 23・3

      Pages: 259-263

  • [Journal Article] CGを用いたポップアップカード作成教材の図学教育への応用2004

    • Author(s)
      三谷純, 鈴木宏正
    • Journal Title

      図学研究 38・3

      Pages: 3-8

  • [Journal Article] Interpreting Line Drawings of Objects with K-Vertices2004

    • Author(s)
      P.A.C.Varley, H.Suzuki, R.R.Martin
    • Journal Title

      Proc.GMP (Geometric Modeling and Processing) 2004

      Pages: 249-258

  • [Journal Article] Three-axis NC Cutter Path Generation for Subdivision Surface2004

    • Author(s)
      Peng Wu, Hiromasa Suzuki, Joe Kuragano, Kiwamu Kase
    • Journal Title

      Geometric Modeling and Processing 204 (GMP2004)

      Pages: 349-354

  • [Journal Article] Contouring Medial Surface of Thin Plate Structure using Local Marching Cubes2004

    • Author(s)
      F.Tomoyuki, H.Suzuki, Y.Kobayashi, K.Kase
    • Journal Title

      Proc.Shape Modeling International 2004

      Pages: 197-204

  • [Journal Article] Computer aided design for Origamic Architecture models with polygonal representation2004

    • Author(s)
      Jun Mitani, Hiromasa Suzuki
    • Journal Title

      Proc.Computer Graphics International 2004

      Pages: 93-99

  • [Journal Article] Making the Most of Using Depth Reasoning to Label Line Drawings of Engineering Objects2004

    • Author(s)
      P.A.C.Varley, R.R.Martin, H.Suzuki
    • Journal Title

      Proc.ACM Solid Modeling Symposium 2004

      Pages: 191-202

  • [Journal Article] Can Machines Interpret Line Drawings?2004

    • Author(s)
      P.A.C.Varley, R.R.Martin, H.Suzuki
    • Journal Title

      Eurographics Workshop on Sketch-Base Interfaces

  • [Journal Article] A Two-Stage Approach for Interpreting Line Drawings of Curved Objects2004

    • Author(s)
      P.A.C.Varley, Y.Takahashi, J.Mitani, H.Suzuki
    • Journal Title

      Eurographics Workshop on Sketch-Based Interfaces

  • [Journal Article] A Lightweight Algorithm for RealTime Motion Synthesis2004

    • Author(s)
      K.Kawachi, T.Kanade, H.Suzuki
    • Journal Title

      Proc.ACM VRST'04

  • [Journal Article] Making Paper Craft Toys from Meshes Using Strip-Based Approximate Unfolding2004

    • Author(s)
      H.Suzuki, J.Mitani
    • Journal Title

      Proc.5th Korea-Israel Bi-National Conf.on Geometric Modeling and Computer Graphics

      Pages: 65-68

  • [Journal Article] Distributed Control of Multiple Self-Moving Trays for an Intelligent Cell Production System2004

    • Author(s)
      M.Sugi, Y.Tamura, J.Ota, T.Arai, K.Takamasu, K.Kotani, H.Suzuki
    • Journal Title

      Proc.of The SICE Annual Conf.2004

      Pages: 2506-2511

  • [Journal Article] Attentive Workbench : An Intelligent Production Cell Supporting Human Workers2004

    • Author(s)
      M.Sugi, Y.Tamura, J.Ota, T.Arai, K.Takamasu, K.Kotani, H.Suzuki
    • Journal Title

      7th International Symposium on Distributed Autonomous Robotic Systems (DARS 04)

      Pages: 441-450

  • [Journal Article] モデリング2004

    • Author(s)
      金井崇
    • Journal Title

      画像電子学会誌特集「画像電子技術年報」 33・6

      Pages: 887-889

  • [Journal Article] モデリング2004

    • Author(s)
      金井崇, 高橋成雄
    • Journal Title

      画像電子学会誌特集「ビジュアルコンピューティング最新コンピュータグラフィックス-基礎から応用まで-」 33・4-B

      Pages: 612-619

  • [Journal Article] Per-Pixel Evaluation of Parametric Surfaces on GPU2004

    • Author(s)
      Takashi Kanai, Yusuke Yasui
    • Journal Title

      Proc.ACM Workshop on General Purpose Computing Using Graphics Processors

      Pages: C22

  • [Journal Article] Surface Quality Assessment of Subdivision Surfaces on Programmable Graphics Hardware2004

    • Author(s)
      Yusuke Yasui, Takashi Kanai
    • Journal Title

      Proc.International Conference on Shape Modeling and Applications 2004

      Pages: 129-136

  • [Journal Article] GPUによる細分割曲面の意匠形状評価2004

    • Author(s)
      金井 崇, 安井 悠介
    • Journal Title

      グラフィクスとCAD/Visual Computing合同シンポジウム2004

      Pages: 85-90

  • [Journal Article] Structural Optimization using Trade-off Satisficing Method2004

    • Author(s)
      宮下朋之
    • Journal Title

      Int.Soc.Of MCDM (CD-ROM)

  • [Journal Article] A Study on Collaborative Optimization using Data Envelopment Analysis and Cutting Plane Method2004

    • Author(s)
      宮下朋之, 山川 宏
    • Journal Title

      CJK-OSM3 (CD-ROM)

  • [Journal Article] An Application of Database For Design Optimization to Derive Quasi-Optimum Solutions2004

    • Author(s)
      長谷川 聡, 宮下朋之, 山川 宏
    • Journal Title

      CJK-OSM3 (CD-ROM)

  • [Journal Article] 領域遺伝型遺伝的アルゴリズムの開発(複数の局所解を探索するための適応度関数の提示)2004

    • Author(s)
      荒川雅生, 宮下朋之, 石川浩
    • Journal Title

      日本機械学会論文集C編 70・695

      Pages: 2062

URL: 

Published: 2006-07-12   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi