• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2005 Fiscal Year Annual Research Report

データマイニングにおけるITと組織の統合ビジネスプロセス理論の構築

Research Project

Project/Area Number 15730198
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

矢田 勝俊  関西大学, 商学部, 助教授 (00298811)

Keywords情報技術 / ビジネスシステム / データマイニング / システムアーキテクチャ / 経営戦略
Research Abstract

近年、インターネットに代表されるITが企業内外に導入され、既存のビジネスシステムは変化を迫られている。企業は新しい技術環境に適応し、新しいビジネスシステムの構築に積極的に取り組み、自社の競争優位を維持していかなければならない。しかしながら、そのようなビジネスシステムの構築が効率的に行われているとはいえないケースが多々見られる。そうした先端技術の代表的なものとしてデータマイニングがあげられる。データマイニングは大規模なデータベースから有用な知識を発見するためのシステム、プロセスをさす。
本研究の目的は、データマイニングのビジネスヘの導入プロセスを組織論、戦略論的観点から考察を行い、ビジネスプロセス構築の理論化を行うことである。本研究の特徴は実践を通して、構築した理論の検証を行う点にある。従来の社会科学の研究では、過去の事実を理論化する研究はあっても、事実に積極的・直接的に関与し、それらを理論化する研究はほとんどない。我々は理論と実践の融合を目指し、新しい研究体制の下で研究を遂行した。
我々はビジネスプロセスの構築に実際に関与し、ドメイン知識(専門家の特化した知識)を導入するプロセスを理論化した。また、顧客の販売履歴からの知識発見という領域に限定することで、新しい知識創造プロセスのモデル化を行い、海外の書籍に採用された。

  • Research Products

    (5 results)

All 2005

All Journal Article (5 results)

  • [Journal Article] Chance Discovery from Consumer Research Using KeyGraph,2005

    • Author(s)
      T.Araki, S.Hamada, N.Matsumura, S.Niwase, Y.Ohsawa, K.Yada
    • Journal Title

      Readings in Chance Discovery, Advanced Knowledge International

      Pages: 373-384

  • [Journal Article] Scenario Representation in Consumer Behavior,2005

    • Author(s)
      K.Yada, S.Tanaka
    • Journal Title

      ICML 2005 Tutorials and Workshops Proceedings (Bonn, Germany)

      Pages: 110-116

  • [Journal Article] Optimum Pricing Strategy for Maximization of Profits and Chance Discovery,2005

    • Author(s)
      K.Yamamoto, K.Yada
    • Journal Title

      Proc.of 9^<th> International Conference of KES 2005 (invited session on Chance Discovery), LNAI 3681

      Pages: 1160-1166

  • [Journal Article] Does WEB Log Data Reveal Consumer Behavior?2005

    • Author(s)
      D.Naito, K.Yamamoto, K.Yada, N.Matsumura, K.Ohno, H.Tamura
    • Journal Title

      Proc.of the Workshop "Discovery Challenge" in conjunction with ECML/PKDD 2005 (Oct 7 2005,Porto, Portugal)

      Pages: 43-54

  • [Journal Article] Realizing Profits at the Supermarket through Genetic Analysis Techniques,2005

    • Author(s)
      K.Yada
    • Journal Title

      Proc.of the 2005 International Workshop on Customer Relationship Management : Data Mining Meets Marketing (Nov 18-19 2005, NY)

      Pages: 1-9

URL: 

Published: 2007-04-02   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi