• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

学校教育におけるアセアン地域統合の意識形成に関する研究

Research Project

Project/Area Number 15F15014
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

北村 友人  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (30362221)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) BREHM WILLIAM  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 外国人特別研究員
Project Period (FY) 2015-10-09 – 2017-03-31
Keywordsアセアン / 学校教育 / アイデンティティ形成
Outline of Annual Research Achievements

2015年に東南アジア諸国連合(ASEAN)はASEAN共同体を立ち上げ、政治、経済、社会・文化の諸側面における域内統合を目指す。そうしたなか、ASEAN加盟国のなかでは、自国のアイデンティティとASEANとしてのアイデンティティの関係性を明らかにしようとする研究が、多様な学問分野のなかで行われている。
本研究では、学校現場で生徒たちを対象とした聞き取り調査を実施することで、自国のアイデンティティとASEANのアイデンティティがどのような関係にあるのかを明らかにした。また、実際の研究においては、ASEANのなかでも後発加盟国であり、近年目覚しい成長を遂げているとはいえ経済的に未だ低水準にある3カ国(カンボジア、ラオス、ミャンマー)を主たる対象として行った。これは、他のASEAN諸国と比して、これら3カ国は社会経済環境が急速に変化するとともに、国内格差が非常に広がっており、アイデンティティのあり方においてもコミュニティ・レベル-国家レベル-地域(ASEAN)レベルの乖離が非常に大きいためである。そのような乖離が大きいからこそ、異なるレベル間のアイデンティティにみられるギャップや不整合といったことが、より明確にみえてきた。
本研究を通して、主に後発アセアン諸国(カンボジア、ラオス、ミャンマー、ベトナム)におけるアセアン意識が学校教育のなかで一定の程度醸成されていることが、現地調査の結果からわかった。いずれの国も、政策的にアセアン意識を育むことの重要性を示すとともに、カリキュラムのなかで積極的にアセアン関連の教科・単元を増やしていることが判明した。しかしながら、同時に、学校現場においては必ずしもアセアン意識を醸成することの重要性は認識されておらず、教室内の教育実践のなかではあまりこの問題が意識的に取り上げられることが多くはないこともみえてきた。

Research Progress Status

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

28年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (5 results)

All 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Global governance and the politics of education in Cambodia: A case study of the Civil Society Education Fund.2017

    • Author(s)
      Edwards, D.B. Jr., Brehm, W. and Storen, I
    • Journal Title

      Compare: A Journal of Comparative and International Education

      Volume: forthcoming Pages: forthcoming

    • DOI

      DOI: 10.1080/03057925.2017.1313102

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The emergence of civil society within Cambodian educational governance: A morphogenetic approach to agency and structure in global education policy2017

    • Author(s)
      Edwards, D.B., Jr. and Brehm, W.C.
    • Journal Title

      Journal of Education Policy

      Volume: 30 (2) Pages: 275-293

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Higher Education in Cambodia: Challenges to Promote Greater Access and Higher Quality2016

    • Author(s)
      Yuto Kitamura
    • Journal Title

      The Palgrave Handbook of Asia Pacific Higher Education

      Volume: 1 Pages: 365-380

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Remembering to Forget Kor Pram: Politics and National Identity in Post-Khmer Rouge Cambodia2017

    • Author(s)
      William Brehm
    • Organizer
      War Memoryscapes in Asia Project conference
    • Place of Presentation
      福岡市
    • Year and Date
      2017-12-17
    • Int'l Joint Research
  • [Book] <岩波講座・教育>変革への展望7 グローバル時代の市民形成2016

    • Author(s)
      北村友人
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      岩波書店

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi