• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

Understanding, measuring, and promoting crucial 21st century skills: Global communication, deep learning, and critical thinking competencies

Research Project

Project/Area Number 15H01976
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Manalo Emmanuel  京都大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (30580386)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 雅之  横浜国立大学, 教育人間科学部, 講師 (00708703)
横山 悟  千葉科学大学, 薬学部, 准教授 (20451627)
篠ヶ谷 圭太  日本大学, 経済学部, 助教 (30645289)
溝川 藍  椙山女学園大学, 人間関係学部人間関係学科, 講師 (50633492)
Sheppard Chris  早稲田大学, 理工学術院, 准教授 (60350386)
植阪 友理  東京大学, 教育学研究科(研究院), 助教 (60610219)
子安 増生  甲南大学, 文学部人間科学科, 特任教授 (70115658)
市川 伸一  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (70134335)
楠見 孝  京都大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (70195444)
深谷 達史  群馬大学, 教育学研究科(研究院), 講師 (70724227)
瀬尾 美紀子  日本女子大学, 人間社会学部, 准教授 (90431775)
小山 義徳  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90546988)
田中 瑛津子  名古屋大学, 教育学研究科(研究院), 助教 (10754947)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords教授・学習 / 21世紀型スキル / グローバル・コミュニケーション / 深い学び / 批判的思考 / 学習スキル
Outline of Annual Research Achievements

1年目の今年は、3つのユニットに分かれ、21世紀型スキルのメカニズムの解明を中心に取り組んだ。1年ではあったが、複数の学術論文の学会発表を行った。
グローバル・コミュニケーションユニットでは、第一に、大学における英語学習において、学力別にグルーピングすることの効果を明らかにした。第二に、日本の大学生を対象とした研究において、単純な反復課題では、学生の英語力の向上に結びつかないことを明らかにした。さらに、英語学習におけるe-learningの効果についても現在、検討中である。
ディープ・ラーニングユニットでは、第一に、賛成反対の両方の立場を十分に理解した上で、統合的な議論を行う力を促す実験授業を行った。第二に、道徳授業において生徒の問いを重視するような授業の効果を明らかにした。第三に、大学生の宿題において、図表を活用しながら学習内容を説明することを促す実践を行った(この実践はグローバル・コミュニケーションの促進も狙っている)。また、3月にシンポジウムを実施し、全国から70名ほどの参加者を集めて議論を行った。
クリティカル・シンキングユニットでは、第一に,探究学習活動を通して,学習スキルや批判的思考態度が育成されることを解明するために,高校の探究学習における学習スキルや批判的思考態度を測定する尺度,および「問い」を作る力を測定するパフォーマンス課題を作成した。そして,探究学習活動に取り組んでいる高校1年生を対象に質問紙調査を実施して,学習スキルと批判的思考態度の関係を明らかにした.第二に,青年期以降の道徳性と共感性を批判的思考に基づいて検討するために,社会的状況における道徳判断について測定する課題を作成した。そして、この課題とこれまでに開発してきた他の尺度を用い、10代~60代の参加者を対象にWeb調査を実施した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

上述したように、1年目にもかかわらず、複数の学術論文の刊行と学会発表を行ったため。また、また、キプロスで行われた国際学会EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) では、Manalo・植阪の論文が優秀研究賞のファイナリストにノミネートされた。

Strategy for Future Research Activity

2年目である本年は、1年目の成果を踏まえ、21世紀型スキルの測定方法を中心に検討する。21世紀スキルの測定方法の開発を共通テーマとしながら、①クリティカルシンキング・ユニット、②ディープラーニング・ユニット、③グローバルコミュニケーション・ユニットの3つに分かれて、以下のような内容を計画している。
①クリティカルシンキング・ユニットでは、中学・高校における各教科の思考教育や教科を越えた探究学習活動を通して、批判的思考態度や能力、学習スキルがどのように育成されるかを解明する。その際、測定方法の開発を意識しながら検討を行う。さらに、開発された指標を活用して、中学及び高校において、質問紙調査を継続的に実施し、学習活動と批判的思考態度や能力の変化の関係を明らかにする。
②ディープラーニング・ユニットでは、深い理解を達成するような授業法を1年目に引き続き検討し、その成果指標の開発を行う。また、深い理解を思考する態度や、相手の深い理解を診断するような方略を小学校、中学校、高校、大学生が身につけているのかについても測定する。この他、メンバーが関心を持って取り組んでいる研究内容について検討を深める。年度末には、昨年度と同様に、全国から研究者や実践者をあつめたシンポジウムを行って成果について発信するとともに、今後について議論する。
③グローバルコミュニケーション・ユニットでは、英語力向上のためにe-learning環境がどのような効果をもたらすのかを検討する。また、大学において英語授業を学力別に分けた上で実施することの影響についても検討する。また国内外の教育心理に関わる学会において、シンポジウムを行ったり研究発表を行ったりする予定である。

  • Research Products

    (63 results)

All 2016 2015

All Journal Article (18 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 13 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (26 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 3 results) Book (19 results)

  • [Journal Article] 工夫速算方略の指導の効果2016

    • Author(s)
      鈴木雅之・市川伸一
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 87 Pages: 191-197

    • DOI

      http://doi.org/10.4992/jjpsy.87.15310

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Effects of a high school peer-tutoring program on the quality of students' interactions and learning strategy use.2016

    • Author(s)
      Fukaya, T., Uesaka, Y., Tanaka, E., Shinogaya, K., Nishio, S., & Ichikawa, S.
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 64 Pages: 88-104

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教師の発問に関する学際的考察 -教育学,日本語学,教育心理学の立場からー2016

    • Author(s)
      小山 義徳,高木 啓,安部 朋世,藤川 大祐
    • Journal Title

      千葉大学教育学部 研究紀要

      Volume: 64 Pages: 195-203

    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校における文法項目の系統化の試み ー文法学習表の作成とDDL学習教材への適応ー2016

    • Author(s)
      神谷 昇,西垣 知佳子,小山 義徳
    • Journal Title

      千葉大学教育学部 研究紀要

      Volume: 64 Pages: 301-308

    • Open Access
  • [Journal Article] 運用力と文法力を育む英語授業 ーコミュニカティブ教授法とデータ駆動型学習ー2016

    • Author(s)
      西垣 知佳子,中條 清美,小山義徳,神谷 昇,安倍 朋世
    • Journal Title

      千葉大学教育学部 研究紀要

      Volume: 64 Pages: 349-355

    • Open Access
  • [Journal Article] An analysis of English proficiency of college students based on longitudinal data classified by enrollment types2016

    • Author(s)
      Yokoyama, S.
    • Journal Title

      The University Bulletin of Chiba Institute of Science

      Volume: 9 Pages: 9-11

    • Open Access
  • [Journal Article] Effect of English remedial courses based on Generation effect and Testing effect in college education: an analysis based on Item Response Theory2016

    • Author(s)
      Yokoyama, S.
    • Journal Title

      The University Bulletin of Chiba Institute of Science

      Volume: 9 Pages: 17-22

    • Open Access
  • [Journal Article] A national survey of psychology education programs and their content in Japan.2016

    • Author(s)
      Kusumi, T., Yama, H., Okada, K., Kikuchi, S., and Hoshino, T.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: 58 Pages: in press

    • DOI

      10.1111/jpr.12111

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 批判的思考の表出判断に及ぼす状況変数と個人差変数の効果2016

    • Author(s)
      田中 優子・楠見 孝
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 87 Pages: in press

    • DOI

      10.4992/jjpsy.87.14076

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Can we apply an emotional competence measure to an eastern population? Psychometric properties of the Profile of Emotional Competence in a Japanese population.2016

    • Author(s)
      Nozaki, Y., & Koyasu, M
    • Journal Title

      Assessment

      Volume: 23(1) Pages: 112, 123

    • DOI

      10.1177/1073191115571124

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 人口学リテラシー尺度の開発と分析2016

    • Author(s)
      子安増生・野崎優樹
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 62 Pages: 1, 21

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 非専門家からみた多重知能理論内での情動コンピテンスの位置づけ2016

    • Author(s)
      野崎優樹・子安増生
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 86 Pages: 555, 565

    • DOI

      10.4992/jjpsy.86.14064

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 心理学界の発展と公認心理師への期待2016

    • Author(s)
      子安増生
    • Journal Title

      『教育と医学』

      Volume: 64(4) Pages: 60, 67

  • [Journal Article] Studies on learning and instruction befitting the 21st century2016

    • Author(s)
      Seo, M.
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 55 Pages: in press

    • Open Access
  • [Journal Article] Examining the effects of diagram construction in collaborative learning on understanding statistics.2015

    • Author(s)
      Fukaya, T., Fukuda, M., & Uesaka, Y.
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Technology

      Volume: 39 Pages: 21-24

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「『教えない教え方』の実践:データ駆動型学習による英語指導」2015

    • Author(s)
      西垣知佳子,小山義徳,横田梓
    • Journal Title

      平成26年度 千葉大学教育学部-附属学校園間 連携研究成果報告書

      Volume: - Pages: 61-62

    • Open Access
  • [Journal Article] 協同的な学びにおける学習方略2015

    • Author(s)
      植阪友理・藤澤伸介・深谷達史・山田高大・和田果樹
    • Journal Title

      植阪友理・エマニュエル マナロ(編) Working Papers: 教授・学習研究への新たな挑戦―学習方略プロジェクトH26年度の研究成果―

      Volume: 4 Pages: 8-17

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Diagrams in learning and communication2015

    • Author(s)
      Manalo, E., Uesaka, Y., & Sheppard, C.
    • Journal Title

      植阪友理・エマニュエル マナロ(編) Working Papers: 教授・学習研究への新たな挑戦―学習方略プロジェクトH26年度の研究成果―

      Volume: 4 Pages: 18-24

    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 質問力の向上と自律的に学ぶ学習者の育成 ―21 世紀型スキルを育てる―2016

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      日本教育心理学会 第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-08-26 – 2016-08-26
  • [Presentation] Promoting Multi-Perspective Integration as a 21st Century Skill: The Effects of Instructional Methods Encouraging Students’ Spontaneous Use of Tables for Organizing Information2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Igarashi, M., & Suetsugu, R.
    • Organizer
      9th International Conference on the Theory and Application of Diagrams
    • Place of Presentation
      Lafayette Hill, Pennsylvania, USA
    • Year and Date
      2016-08-07 – 2016-08-10
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Hint, Instruction, and Practice: The Necessary Components for Promoting Spontaneous Diagram Use in Students’ Written Work?2016

    • Author(s)
      Manalo, E. & Uesaka, Y.
    • Organizer
      9th International Conference on the Theory and Application of Diagrams
    • Place of Presentation
      Lafayette Hill, Pennsylvania, USA
    • Year and Date
      2016-08-07 – 2016-08-10
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Integration of Discovery Learning and Direct Instruction in a Class: Applying the "Thinking-after-instruction" Approach in a Mathematics Class and Examining the Effects on Students' Performance and Teachers' Instructional Strategies.2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y & Fukaya, T., Ichikawa. S.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24 – 2016-07-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Argumentation Skills for Living in the 21st Century: Instructional Methods to Promote the Quantity and Quality of Students' Dialectical Argumentation2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24 – 2016-07-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教えて考えさせる授業による生徒の議論力の向上2016

    • Author(s)
      植阪友理
    • Organizer
      シンポジウム「深い学びに向けた心理学の挑戦:21世紀に求められる学力と学習」
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2016-03-12 – 2016-03-12
  • [Presentation] 家庭学習における図表を用いた説明活動2016

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      シンポジウム「深い学びに向けた心理学の挑戦:21世紀に求められる学力と学習」
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2016-03-12 – 2016-03-12
  • [Presentation] 児童の問いを生かした道徳授業2016

    • Author(s)
      小山義徳
    • Organizer
      シンポジウム「深い学びに向けた心理学の挑戦:21世紀に求められる学力と学習」
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2016-03-12 – 2016-03-12
  • [Presentation] Designing and managing a large scale TBLT based ESP curriculum.2015

    • Author(s)
      Sheppard, C.
    • Organizer
      School of Linguistics and Applied Language Studies Thesis Group
    • Place of Presentation
      Victoria University of Wellington, New Zealand
    • Year and Date
      2015-11-11 – 2015-11-11
    • Invited
  • [Presentation] Integrating content in undergraduate Education courses and English as a foreign language skills development2015

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      31st Annual Conference of JSET (Japan Society for Educational Technology
    • Place of Presentation
      31st Annual Conference of JSET (Japan Society for Educational Technology
    • Year and Date
      2015-09-21 – 2015-09-21
  • [Presentation] 絵本選びの視点を育てる研修プログラムの開発の試み―三匹の子ぶた」を素材に「教えて考えさせる授業」を援用して―2015

    • Author(s)
      植阪 友理・吉澤 佳子・武田 直美・高橋 靖子・石井 徳子・赤松 百合子
    • Organizer
      教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21 – 2015-09-21
  • [Presentation] The effects of awareness-raising on the repeated performance of the same task and on a new task.2015

    • Author(s)
      Sheppard, C. & Ellis, R.
    • Organizer
      Colloquium conducted at the 6th International Conference on Task-Based Language Teaching
    • Place of Presentation
      University of Leuven, Leuven, Belgium
    • Year and Date
      2015-09-18 – 2015-09-18
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学生の問いに基づいた探究学習のすすめ2015

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2015-09-03 – 2015-09-03
  • [Presentation] Assessment and support for inquiry learning through Cognitive Counseling (Symposium speech)2015

    • Author(s)
      Fukaya, T.
    • Organizer
      Annual confference of the Japan Society for the Study of Education
    • Place of Presentation
      Ochanomizu Women University
    • Year and Date
      2015-08-28 – 2015-08-28
  • [Presentation] 主体的学びにおける問いの役割2015

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      日本教育心理学会 第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-27 – 2015-08-27
  • [Presentation] Can interactive communication promote students’ use of diagrams in explaining what they have learned?2015

    • Author(s)
      Manalo, E., Uesaka, Y., & Sheppard, C.
    • Organizer
      EARLI (European Association for Researchers on Learning and Instruction) Conference
    • Place of Presentation
      Cyprus University of Technology, Limassol, Cyprus
    • Year and Date
      2015-08-27 – 2015-08-27
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高校生は相手の理解状態をどう確認するか2015

    • Author(s)
      藤澤伸介・ 植阪友理・ 深谷達史・ 田中瑛津子・ 山田高大
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
  • [Presentation] 意見文の説得力を規定する要因の検討(1)―文章構造の影響―2015

    • Author(s)
      小野田亮介・鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-26
  • [Presentation] 意見文の説得力を規定する要因の検討(2)―事前の立場,認知的評価,情緒的評価との関連―2015

    • Author(s)
      鈴木雅之・小野田亮介
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-26
  • [Presentation] 健康リテラシーに批判的思考態度が及ぼす影響:健康・医療・人生の満足度への効果2015

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-26
  • [Presentation] 特別支援学校教員による模擬授業が教員養成課程学生の生徒理解と指導観に与える影響2015

    • Author(s)
      瀬尾美紀子・田部俊充・丹治達義
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-26
  • [Presentation] Why do we need statistics in applied Linguistics research?2015

    • Author(s)
      Sheppard, C.
    • Organizer
      School of Linguistics and Applied Language Studies Thesis Group
    • Place of Presentation
      Victoria University of Wellington, New Zealand
    • Year and Date
      2015-08-24 – 2015-08-24
    • Invited
  • [Presentation] 批判的思考力をどう育てるか2015

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Organizer
      第27回日本看護学校協議会学会
    • Place of Presentation
      メルパルク大阪
    • Year and Date
      2015-08-06 – 2015-08-06
    • Invited
  • [Presentation] Promoting university students’ inquiry-based learning through use of questioning: Review of previous research and description of new research in Japan2015

    • Author(s)
      Oyama, Y., & Manalo, E.
    • Organizer
      3rd International Seminar on Research on Questioning‘Critical inquiry and academic growth in Higher Education’
    • Place of Presentation
      University of Aveiro, Portugal
    • Year and Date
      2015-06-19 – 2015-06-19
  • [Presentation] 「エッセンシャル・クエスチョン」と学生の主体的学び2015

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2015-06-06 – 2015-06-06
  • [Presentation] 数値シミュレーションで学ぶ津波の物理の基礎(第2報)―高校における海洋物理教育のカリキュラムの提案―2015

    • Author(s)
      丹羽淑博・佐藤俊一・鈴木悠太・鈴木雅之・安永和央
    • Organizer
      日本地球惑星科学連合2015年大会
    • Place of Presentation
      幕張メッセ国際会議場
    • Year and Date
      2015-05-24 – 2015-05-24
  • [Book] Promoting and nurturing metacognition: Support for and mechanisms of conceputual understanding2016

    • Author(s)
      Fukaya, T.
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      Kitaoji Shobou
  • [Book] Ed. Carroll E. Wilson, Bilingualism: Cultural Influences, Global Perspectives and Advantages/Disadvantages. <Chapter>A smart method to become bilingual in a foreign language learning situation: Recent development of an application of testing effect to foreign language learning.2016

    • Author(s)
      Yokoyama, S. & Chiba, K.
    • Total Pages
      in press
    • Publisher
      Nova science
  • [Book] Ed. Carroll E. Wilson, Bilingualism: Cultural Influences, Global Perspectives and Advantages/Disadvantages. <Chapter> How does extensive reading affect L2 proficiency? : A review of recent studies on extensive reading effects on reading and listening ability in EFL settings.2016

    • Author(s)
      Chiba, K. & Yokoyama, S.
    • Total Pages
      in press
    • Publisher
      Nova science
  • [Book] Hint, instruction, and practice: The necessary components for promoting spontaneous diagram use in students' written work? In Diagrams 2016 conference proceedings (M. Jamnik, Y. Uesaka, & S. Schwartz (Eds.))2016

    • Author(s)
      Manalo, E., & Uesaka, Y.
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      Springer
  • [Book] 認知心理学:よりよい意思決定をするには. 内田伸子・板倉昭二・編,『高校生のための心理学講義:こころの不思議を解き明かそう』2016

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      誠信書房
  • [Book] 問題解決と意思決定 子安増生・楠見孝・齊藤智・野村理朗・編, 『教育認知心理学の展望』2016

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 発達・教育.子安増生編, 『アカデミック・ナビ 心理学』2016

    • Author(s)
      子安増生
    • Total Pages
      414
    • Publisher
      勁草書房
  • [Book] 新しい市民リテラシーとしての人口学リテラシー.楠見孝・道田泰司編, 『批判的思考の最前線』2016

    • Author(s)
      子安増生
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      誠信書房
  • [Book] 教育のデザイン.石田亨編, 『デザイン学概論』2016

    • Author(s)
      子安増生・楠見孝
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      共立出版
  • [Book] Cognitive development research in Japan: Past, present, and future. In Japan Society of Developmental Psychology (Ed.), Frontiers in developmental psychology research: Japanese perspectives.2016

    • Author(s)
      Koyasu, M.
    • Total Pages
      in press
    • Publisher
      Tokyo: Hituzi Syobo Publishing
  • [Book] 認知発達のプロセス.本郷一夫・田爪宏二編, 『新シリーズ 臨床発達心理学 第3巻 認知発達とその支援』 (第2章)2016

    • Author(s)
      子安増生
    • Total Pages
      in press
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
  • [Book] 教育のデザイン.石田亨編, 『デザイン学概論』(pp. 171-181)2016

    • Author(s)
      子安増生・楠見孝
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      共立出版
  • [Book] "Psychological and Educational Measurement" in the 15th chapter of "Perspective of Cognitive Psychology in Education"2016

    • Author(s)
      Takahashi, Y.
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      Nakanishiya
  • [Book] Communication strategies 1 (3rd edition).2015

    • Author(s)
      Sheppard, C., Fujii, M., Manalo, E., Masuda, H., Tanaka-Ellis, N., & Ueno, Y.
    • Total Pages
      73
    • Publisher
      DTP Publishing.
  • [Book] Integrating content in undergraduate Education courses and English as a foreign language skills development. In Proceedings of the 31st Annual Conference of JSET2015

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Total Pages
      2 (pp. 955-956)
    • Publisher
      JSET (Japan Society for Educational Technology)
  • [Book] Do students from different cultures think differently about critical and other thinking skills? In M. Davies, & R. Barnett (Eds.), Palgrave handbook of critical thinking in higher education2015

    • Author(s)
      Manalo, E., Kusumi, T., Koyasu, M., Michita, Y., & Tanaka, Y
    • Total Pages
      636
    • Publisher
      New York: Palgrave Macmillan
  • [Book] 教育心理学の課題(pp. 1-28). 発達過程の理解(pp. 29-54). 適応と障害の理解(pp. 55-74)『教育心理学 [第3版]』.2015

    • Author(s)
      子安増生・田中俊也・南風原朝和・伊東裕司
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      有斐閣
  • [Book] 教授・学習研究への新たな挑戦―学習方略プロジェクトH26年度の研究成果―2015

    • Author(s)
      植阪友理・エマニュエル マナロ
    • Total Pages
      87
    • Publisher
      東京大学教育学研究科
  • [Book] 教えて考えさせる算数・数学-深い理解と学びあいを促す新・問題解決学習26事例-2015

    • Author(s)
      市川伸一
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      図書文化

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi