• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

A Cross-National Study of the Internationalization of 21st Century Japanese Style Education:

Research Project

Project/Area Number 15H01987
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

恒吉 僚子  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (50236931)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秋田 喜代美  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (00242107)
草なぎ 佳奈子  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任研究員 (00777873)
藤村 宣之  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (20270861)
北村 友人  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (30362221)
小玉 重夫  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (40296760)
杉田 洋  國學院大學, 人間開発学部, 教授 (70390581)
伊藤 秀樹  東京学芸大学, 教育学部, 講師 (80712075)
高橋 史子  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 助教 (80751544)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords「日本型」教育 / TOKKATSU / 教育モデル / 社会情動的スキル / 比較教育学 / 社会学 / 教育トランスファー
Outline of Annual Research Achievements

本年度は本科研の最終年度であり、結果を形のあるものにし、東京大学教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センターのプロジェクトとして発信することに力を注いだ。当初、21世紀型対応教育のあり方について、国際モデルが西欧モデルによってほぼ独占されていることを問題視した。アジアの一国、日本の21世紀型対応教育の国際モデル化を、「研究―実践」の連続的な連携の成果として示し、国際的な教育モデルの多元化に貢献しようとした当初の意図はおおよそ実現している。日本は教科と非教科、認知的領域と非認知的領域とを統合したカリキュラムを提供していることに大きな特徴があり、それを日本の実践としての特別活動(特活)から派生したtokkatsuモデルとして発信した。各国が教育改革に従事し、全人的な改革が見直される中で、今までもシンガポールでの研修等を通して発信してきたが、今年度も、台湾、インドネシア等で教育(行政)関係者に日本の全人的なモデルについて発信した。インドネシアでは、2018年10月の訪問を受けてtokkatsuの導入を進めつつある。本年度はさらに、研究と実践の両面での集大成として、海外研修用の補助教材、tokkatsu DVDのシリーズの中で、全人的な枠組みからなされる日本の中高での卒業研究(エッセー教育)のDVDを解説と共に映像化した。また、これまで英語だけであったtokkatsu教員ガイドブックをアラビア語等の複数言語に対応する形とした。さらに、海外における日本の全人的な枠組みからなされる教育論理や実践等についての書物(Tokkatsu: The Japanese Educational Model of Holistic Education, World Scientific)が校正段階にある。

Research Progress Status

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 3 results) Book (7 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] The Internationalization of Japanese Education: ‘International’ Without the ‘Multicultural2018

    • Author(s)
      Tsuneyoshi, R.
    • Journal Title

      Educational studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 12 Pages: 49-59

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 探究的な学びを支援するために:海外の研究から見る5つの提言2018

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Journal Title

      日本教材文化財団平成30年度紀要

      Volume: 48 Pages: 9-14

  • [Journal Article] ポストトゥルースの時代における教育と政治 ―よみがえる亡霊、来たるべき市民―2018

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 31―38

  • [Presentation] 教育研究の国際化2018

    • Author(s)
      恒吉僚子
    • Organizer
      高麗大学(東アジア人文教育研究会)(韓国)
    • Invited
  • [Presentation] Enhancing Teaching & Learning, as well as Holistic Education, through Lesson Study & Tokkatsu2018

    • Author(s)
      恒吉僚子
    • Organizer
      Singapore International School of Bangkok(タイ)
    • Invited
  • [Presentation] Learning to Grow Together2018

    • Author(s)
      恒吉僚子
    • Organizer
      Seminar. Bandung, GagasCeria/BPI primary school (インドネシア)
  • [Presentation] Japan's Educational System and Talent Cultivation: The Current Situation of Education and Challenges in Japan2018

    • Author(s)
      恒吉僚子
    • Organizer
      21st Century Talent Cultivation(台湾國家教育研究院)
    • Invited
  • [Presentation] How an Experienced Teacher Designs his Classroom Based on the Philosophy of Schools as Learning Communities (SLC): The principles of an SLC-inspired approach2018

    • Author(s)
      Akita,K.
    • Organizer
      7 th International Conference of School as Learning Community, China: Fujian State University
  • [Presentation] How Can Schools Make Learning Community Sustainable ?2018

    • Author(s)
      Akita,K.
    • Organizer
      Plenary session symposium WALS 2018 Beijin Normal University.
  • [Book] Tokkatsu: The Japanese Educational Model of Holistic Education2019

    • Author(s)
      Tsuneyoshi, Ryoko, Hiroshi, Sugita, Kusanagi, Kanako & Takahashi, Fumiko eds.
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      World Scientific
    • ISBN
      987-981-3232-66-2
  • [Book] Education in Japan: Reforms of Education Governance and Quality Assurance2019

    • Author(s)
      Omomo, T., Katsuno, M. and Kitamura, Y. eds.
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      Springer
  • [Book] 髙橋史子 「日本における移民・難民の子どもたちに対する教育保証」『グローバル化時代の教育改革―教育の質保証とガバナンス―』2019

    • Author(s)
      東京大学教育学部教育ガバナンス研究会編
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      東京大学出版会
  • [Book] Kusanagi, K. N. “Development of Lesson Study in IndonesiaThe Japanese Educational Model of Holistic Education: TOKKATSU2019

    • Author(s)
      Tsuneyoshi, R., Sugita, H., Kusanagi, K. N., & Takahashi, F. (Eds.)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      World Scientific
  • [Book] Globalization and Japanese "Exceptionalism" in Education:Insider's Views into a Changing System2018

    • Author(s)
      Tsuneyoshi, R.
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      978-1-138-91535-0
  • [Book] 福井発プロジェクト型学習:未来を創る子ども達2018

    • Author(s)
      秋田喜代美・福井大学教育学部附属義務教育学校研究会
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      東洋館書店
  • [Book] Tomoko Tokunaga, Misako Nukaga and Fumiko Takahashi. “Growing Up in Multicultural Japan: Diversifying Educational Experiences of Immigrant Students”Japanese Education in a Global Age2018

    • Author(s)
      A. Yonezawa, Y. Kitamura, B. Yamamoto and T.Tokunaga eds.
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      978-981-13-1527-5
  • [Remarks] Tokkatsu

    • URL

      http://www.p.u-tokyo.ac.jp/~tsunelab/tokkatsu/

  • [Remarks] 日本型21世紀対応教育の国際モデル化に関する国際比較研究―多元的モデルの構築

    • URL

      https://www.schoolexcellence.p.u-tokyo.ac.jp/projects-list/

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi