• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

A Comprehensive Study on Learning-Support Environment about Japanese Traditional Culture and Daily Culture using Metaverse

Research Project

Project/Area Number 15H02939
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

稲葉 光行  立命館大学, 政策科学部, 教授 (80309096)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 細井 浩一  立命館大学, 映像学部, 教授 (00268145)
上村 雅之  立命館大学, 映像学部, 教授 (20388086)
THAWONMAS Ruck  立命館大学, 情報理工学部, 教授 (50320122)
中村 彰憲  立命館大学, 映像学部, 教授 (70367134)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Keywords状況学習 / 協調学習 / シリアスゲーム / メタバース / 日本文化
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的の1点目は、ネット上の仮想3次元空間(メタバース)を用いて、特に留学生が日本の生活文化・習慣を効率よく学習できる環境を提供することである。2点目は、仮想的な身体(アバター)の特性を生かし、Web環境では困難であった状況学習の支援モデルを実用化することである。3点目は、学習者同士の対話や協調作業による新しい学習デザインのモデルを構築することである。
これまでの主な研究実績は次の3点である。1点目は、本研究代表者らの所属大学で学ぶ留学生へのニーズ調査である。彼らは日本語運用能力が一定以上であり、言語や生活に大きな支障を感じる人は少なかった。一方で日本の伝統文化や生活文化を学びたいと考えていた。生活文化の中では特に食文化に興味を持つ人が多いことがわかった。
2点目は食文化学習のための仮想空間の実装である。まず、メタバースとして普及しているSecondLife内に、日・中・韓の食事に関する仮想レストランを構築した。そこには、日・中・韓の食文化に関するクイズと解説文が埋め込まれており、クイズを解くことで食文化に関わる様々な知識を学ぶことができる仕組みを用意した。
3点目は、仮想空間を媒介とした協調型シリアスゲームによる学習デザインの考案である。この学習デザインでは、古参者的学習者と新参者的学習者がペアとなり、対話を通して共同で問題を解くことで、楽しみながら学習ができ、また対話から創発された別の話題についても学習ができる。我々は仮想レストランを媒介としてこのデザインに基づく実験を行ってきた。学習実験の過程をビデオエスノグラフィの手法に基づき分析し、実験後にデブリーティングを行った結果、仮想レストランにおいて共同でアバターを操作し、対話しながらクイズを解き、解説文について話し合う過程が、学習者同士の対話を誘発し、用意されたクイズを超えた文化的知識の学習を促進する可能性が示唆された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

前述したとおり、本研究の目的は、文化学習のためのメタバース構築だけでなく、メタバースを媒介とした学習者同士の対話や協調作業による、新しい学習デザインのモデルを構築することである。その視点から、これまでに以下の2点において進捗があった。
1点目は、メタバースを媒介とした協調的シリアスゲームによる、新たな異文化学習のデザインである。前述したバーチャル食堂(日・中・韓の食文化/習慣に関する学習コンテンツやクイズを設置した場)での協調的シリアスゲームに関する実験を繰り返す中で、異なる文化的背景を持つ実験参加者が、仮想空間内でのチャット以外に、ペアとなった共同学習者との実世界での会話を行い、ときにはホワイトボードに漢字やイラストなどを書きながら対話を進めることで、リッチな情報がやりとりされ、相互理解が深まる過程が観察された。従って、仮想空間と現実空間でのメディアや対話手段を組み合わせた、「ハイブリッドなコミュニケーションチャネルによる協調学習」の有効性が明らかになりつつある。
2点目は、仮想空間の構築やクイズの考案による「デザインベース学習」の有効性である。これまで行った一部の学習実験では、本プロジェクト外からの研究協力者に加え、本プロジェクトのメンバーである大学院生も学習者として実験に参加した。これらのプロジェクトメンバーは、仮想レストランをデザインし、異文化学習として有益なクイズを考案し、それらに基づく学習環境を実装する過程で、多くの文献やネット上の情報などを調べる必要があった。つまり、学習環境をデザインする過程で既に文化学習を行ってきたと言える。これは一種のアクティブ・ラーニングであり、誰でも簡単に空間を実装・改変できるメタバースの特長を生かした、新しい協調学習のデザインにもつながる可能性が見えてきた。

Strategy for Future Research Activity

今後本研究では、2つの方向性で研究を発展させて行く予定である。1つは、日本の伝統文化と生活文化が交差する領域に関わる仮想空間の構築と、それを用いた新たな学習デザインの探求である。具体的には、これまでに構築した仮想レストランに加え、かつて京都府内に存在した茶室をモデルとした「バーチャル茶室」の構築と、茶道や茶室を題材とした食文化に関する学習実験である。日本のお茶の文化は、生活文化の1つでもあり、茶道や茶会に代表されるような伝統文化の側面もある。また、日本の季節感や仏教文化とも深いかかわりがある。さらに、世界的には多様なお茶の文化があるため、文化的な対話を行う素材としては適している。本研究では、文化に関わる多様な対話を誘発するような協調的シリアスゲームを実現していきたい。
研究のもう一つの発展の方向性としては、これまで明らかになってきた「ハイブリッドなコミュニケーションチャネルによる協調学習」と「デザインベース学習」の考え方を取り入れることで、協調的シリアスゲームの枠組みを拡張していくことである。例えば、ソーシャルメディアなどのチャネルを用いた対話や、新たなクイズを学習者自身がデザインする仕組みなどを組み込むことで、協調的シリアスゲームを拡張できる可能性がある。現在用いているSecondLifeというプラットホームの中にどのように統合していくのかという技術的な課題もあるが、別のプラットホームを用いる可能性も含めて検討をしつつ、本プロジェクトにおける重要なテーマの1つとしてさらに探求を進めていきたい。

  • Research Products

    (42 results)

All 2017 2016

All Journal Article (22 results) (of which Peer Reviewed: 22 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 13 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] ゲームDBのためのデータモデルに関する検討: LODの適用を主たる 課題として2017

    • Author(s)
      福田一史・井上明人・細井浩一
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会2016年次大会予稿集

      Volume: - Pages: 22-25

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] UKI: Universal Kinect-type-controller by ICE Lab2017

    • Author(s)
      Pujana Paliyawan and Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      Software: Practice and Experience

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      10.1002/spe.2474

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Health Promotion AI for Full-body Motion Gaming2017

    • Author(s)
      Pujana Paliyawan, Takahiro Kusano, Yuto Nakagawa, Tomohiro Harada, and Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      2017 AAAI Spring Symposium Series (Well-Being AI: From Machine Learning to Subjective Oriented Computing)

      Volume: - Pages: 720-725

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] AI for Game Spectators: Rise of PPG2017

    • Author(s)
      Ruck Thawonmas and Tomohiro Harada
    • Journal Title

      AAAI 2017 Workshop on What's next for AI in games

      Volume: - Pages: 1032-1033

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research on Serious-Game Design for Inter-Cultural Understanding mediated by 3D Metaverse2016

    • Author(s)
      Juhyung Shin, Yan Jiao, Yehang Jiang, and Mitsuyuki Inaba
    • Journal Title

      Proceedings of Replaying Japan 2016

      Volume: - Pages: 81-82

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大規模災害発生時の帰宅困難に関わる学生の認知距離2016

    • Author(s)
      谷端郷・米島万有子・福田一史・中谷友樹・細井浩一
    • Journal Title

      立命館地理学

      Volume: 28 Pages: 39-54

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Proposal and Validation of the Data Model of Video Game Database2016

    • Author(s)
      Kazufumi Fukuda, Akito Inoue, and Koichi Hosoi
    • Journal Title

      Replaying Japan 2016 Conference Abstracts

      Volume: - Pages: 59-60

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] クリエイティブ産業としての伝統工芸を<見せる>~仮想空間におけるアーカイブと利活用環境2016

    • Author(s)
      細井浩一
    • Journal Title

      産業学会第54回全国研究会予稿集

      Volume: - Pages: 67-70

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 京都の染織文化の継承と革新~次世代情報技術を用いた染織ビジネスのブランド化2016

    • Author(s)
      細井浩一
    • Journal Title

      京染と精練染色

      Volume: 67/1 Pages: 1-7

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 対戦格闘ゲームにおけるゲームAIや操作法の違いが プレイヤーの感じる面白さに与える影響の分析2016

    • Author(s)
      石原 誠, 宮崎 泰地, 原田 智広, ターウォンマット ラック,
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 57/11 Pages: 2414-2425

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Borderline Over-sampling in Feature Space for Learning Algorithms in Imbalanced Data Environments2016

    • Author(s)
      Kittipat Savetratanakaree, Kingkarn Sookhanaphibarn, Sarun Intakosum and Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      IAENG International Journal of Computer Science

      Volume: 43/ 3 Pages: 363-373

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Extension for Bounded-SVD - a Matrix Factorization Method with Bound Constraints for Recommender Systems2016

    • Author(s)
      Bang Hai Le, Kazuki Mori, and Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      Journal of Information Processing

      Volume: 24/ 2 Pages: 314-319

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Applying and Improving Monte-Carlo Tree Search in a Fighting Game AI2016

    • Author(s)
      Makoto Ishihara, Taichi Miyazaki, Chun Yin Chu, Tomohiro Harada, and Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      Proc. of the 13th International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology (ACE 2016)

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      http://dx.doi.org/10.1145/3001773.3001797

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Piano Learning Application with Feedback Provided by an AR Virtual Character2016

    • Author(s)
      Carlos A Torres Fernandez, Pujana Paliyawan, Chu Chun Yin, and Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      Proc. of the 5th IEEE Global Conference on Consumer Electronics (GCCE 2016)

      Volume: - Pages: 187-188

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Towards Ergonomic Exergaming2016

    • Author(s)
      Pujana Paliyawan and Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      Proc. of the 5th IEEE Global Conference on Consumer Electronics (GCCE 2016)

      Volume: - Pages: 321-322

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Virtual Reality of Fire Evacuation Training in 3D Virtual World2016

    • Author(s)
      Kingkarn Sookhanaphibarn Worawat Choensawat Komal Narang, Pujana Paliyawan, Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      Proc. of the 5th IEEE Global Conference on Consumer Electronics (GCCE 2016)

      Volume: - Pages: 323-324

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Application of Monte-Carlo Tree Search in a Fighting Game AI2016

    • Author(s)
      Shubu Yoshida, Makoto Ishihara, Taichi Miyazaki, Yuto Nakagawa, Tomohiro Harada, and Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      Proc. of the 5th IEEE Global Conference on Consumer Electronics (GCCE 2016)

      Volume: - Pages: 623-624

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Efficient Implementation of Breadth First Search for General Video Game Playing2016

    • Author(s)
      Suguru Ito, Zikun Guo, Chun Yin Chu, Tomohiro Harada, and Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      Proc. of the 5th IEEE Global Conference on Consumer Electronics (GCCE 2016)

      Volume: - Pages: 625-626

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Position-based Reinforcement Learning Biased MCTS for General Video Game Playing2016

    • Author(s)
      Chun-Yin Chu, Suguru Ito, Tomohiro Harada, and Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      Proc. of 2016 IEEE Conference on Computational Intelligence and Games (CIG 2016)

      Volume: - Pages: 444-451

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Comparisons of Different Configurations for Image Colorization of Cultural Images Using a Pre-trained Convolutional Neural Network2016

    • Author(s)
      Tung Nguyen, Ruck Thawonmas, Keiko Suzuki, and Masaaki Kidachi
    • Journal Title

      Proc. of the 6th Conference of Japanese Association for Digital Humanities (JADH 2016)

      Volume: - Pages: 60-63

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Procedural Generation of Angry Birds Levels with Adjustable Difficulty2016

    • Author(s)
      Misaki Kaidan, Tomohiro Harada, Chun Yin Chu and Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      Proc. of the 2016 IEEE Congress on Evolutionary Computation (CEC 2016)

      Volume: - Pages: 1311-1316

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Improvement of Matrix Factorization with Bound Constraints for Recommender Systems2016

    • Author(s)
      Kazuki Mori, Tung Nguyen, Tomohiro Harada, and Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      Proc. of the 2016 5th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI 2016)

      Volume: - Pages: 103-106

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Health Promotion AI for Full-body Motion Gaming2017

    • Author(s)
      Pujana Paliyawan, Takahiro Kusano, Yuto Nakagawa, Tomohiro Harada, and Ruck Thawonmas
    • Organizer
      2017 AAAI Spring Symposium Series (Well-Being AI: From Machine Learning to Subjective Oriented Computing)
    • Place of Presentation
      San Francisco, USA
    • Year and Date
      2017-03-27 – 2017-03-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ゲームDB のためのデータモデルに関する検討: LOD の適用を主たる課題として2017

    • Author(s)
      福田一史・井上明人・細井浩一
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会2016年次大会
    • Place of Presentation
      星城大学(愛知県)
    • Year and Date
      2017-03-11
  • [Presentation] Children-Centered Approach for Cross-Boundary Community Development2017

    • Author(s)
      Mitsuyuki Inaba
    • Organizer
      University-Community Links (UCLinks) Conference 2017
    • Place of Presentation
      Berkeley(米国)
    • Year and Date
      2017-03-10 – 2017-03-11
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] VRがもたらす未来2017

    • Author(s)
      細井浩一
    • Organizer
      京都VR関連異業種交流カンファレンス
    • Place of Presentation
      立命館松竹スタジオR2(京都府)
    • Year and Date
      2017-02-05
    • Invited
  • [Presentation] AI for Game Spectators: Rise of PPG2017

    • Author(s)
      Ruck Thawonmas and Tomohiro Harada
    • Organizer
      AAAI 2017 Workshop on What's next for AI in games
    • Place of Presentation
      San Francisco, USA
    • Year and Date
      2017-02-04
  • [Presentation] Applying and Improving Monte-Carlo Tree Search in a Fighting Game AI2016

    • Author(s)
      Makoto Ishihara, Taichi Miyazaki, Chun Yin Chu, Tomohiro Harada, and Ruck Thawonmas
    • Organizer
      The 13th International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology (ACE 2016)
    • Place of Presentation
      中央電気倶楽部(大阪府)
    • Year and Date
      2016-11-09 – 2016-11-12
  • [Presentation] グラウンデッドなテキストマイニングアプローチの概要2016

    • Author(s)
      稲葉光行
    • Organizer
      ナーシングリサーチ研修シリーズ2「混合研究法におけるデザインとアプローチの実践セミナー」
    • Place of Presentation
      人間環境大学(愛知県)
    • Year and Date
      2016-10-29
  • [Presentation] グラウンデッドなテキストマイニングアプローチの実践2016

    • Author(s)
      稲葉光行
    • Organizer
      ナーシングリサーチ研修シリーズ2「混合研究法におけるデザインとアプローチの実践セミナー」
    • Place of Presentation
      人間環境大学(愛知県)
    • Year and Date
      2016-10-29
  • [Presentation] Piano Learning Application with Feedback Provided by an AR Virtual Character2016

    • Author(s)
      Carlos A Torres Fernandez, Pujana Paliyawan, Chu Chun Yin, and Ruck Thawonmas
    • Organizer
      The 5th IEEE Global Conference on Consumer Electronics (GCCE 2016)
    • Place of Presentation
      メルパルク京都(京都府)
    • Year and Date
      2016-10-11 – 2016-10-14
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Towards Ergonomic Exergaming2016

    • Author(s)
      Pujana Paliyawan and Ruck Thawonmas
    • Organizer
      The 5th IEEE Global Conference on Consumer Electronics (GCCE 2016)
    • Place of Presentation
      メルパルク京都(京都府)
    • Year and Date
      2016-10-11 – 2016-10-14
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Virtual Reality of Fire Evacuation Training in 3D Virtual World2016

    • Author(s)
      Kingkarn Sookhanaphibarn Worawat Choensawat Komal Narang, Pujana Paliyawan, and Ruck Thawonmas
    • Organizer
      The 5th IEEE Global Conference on Consumer Electronics (GCCE 2016)
    • Place of Presentation
      メルパルク京都(京都府)
    • Year and Date
      2016-10-11 – 2016-10-14
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Application of Monte-Carlo Tree Search in a Fighting Game AI2016

    • Author(s)
      Shubu Yoshida, Makoto Ishihara, Taichi Miyazaki, Yuto Nakagawa, Tomohiro Harada, and Ruck Thawonmas
    • Organizer
      The 5th IEEE Global Conference on Consumer Electronics (GCCE 2016)
    • Place of Presentation
      メルパルク京都(京都府)
    • Year and Date
      2016-10-11 – 2016-10-14
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Efficient Implementation of Breadth First Search for General Video Game Playing2016

    • Author(s)
      Suguru Ito, Zikun Guo, Chun Yin Chu, Tomohiro Harada, and Ruck Thawonmas
    • Organizer
      The 5th IEEE Global Conference on Consumer Electronics (GCCE 2016)
    • Place of Presentation
      メルパルク京都(京都府)
    • Year and Date
      2016-10-11 – 2016-10-14
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Position-based Reinforcement Learning Biased MCTS for General Video Game Playing2016

    • Author(s)
      Chun-Yin Chu, Suguru Ito, Tomohiro Harada, and Ruck Thawonmas
    • Organizer
      2016 IEEE Conference on Computational Intelligence and Games (CIG 2016)
    • Place of Presentation
      Santorini, Greece
    • Year and Date
      2016-09-20 – 2016-09-23
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comparisons of Different Configurations for Image Colorization of Cultural Images Using a Pre-trained Convolutional Neural Network2016

    • Author(s)
      Tung Nguyen, Ruck Thawonmas, Keiko Suzuki, and Masaaki Kidachi
    • Organizer
      The 6th Conference of Japanese Association for Digital Humanities (JADH 2016)
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都)
    • Year and Date
      2016-09-12 – 2016-09-14
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Research on Serious-Game Design for Inter Cultural Understanding mediated by 3D Metaverse2016

    • Author(s)
      Juhyung Shin, Yan Jiao, Yehang Jiang, & Mitsuyuki Inaba
    • Organizer
      Replaying Japan 2016
    • Place of Presentation
      University of Leipzig (Germany)
    • Year and Date
      2016-08-17
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Proposal and Validation of the Data Model of Video Game Database2016

    • Author(s)
      Kazufumi Fukuda, Akito Inoue, and Koichi Hosoi
    • Organizer
      Replaying Japan 2016
    • Place of Presentation
      University of Leipzig (Germany)
    • Year and Date
      2016-08-16
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Trend of Digital Humanities Research in Japan: From Literary and Linguistic Computing to Digital Scholarship2016

    • Author(s)
      Mitsuyuki Inaba
    • Organizer
      Heritage Interfaces - Presenting Cultural Specificity in Digital Collections
    • Place of Presentation
      Singapore National University (Singapore)
    • Year and Date
      2016-08-13
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Improvement of Matrix Factorization with Bound Constraints for Recommender Systems2016

    • Author(s)
      Kazuki Mori, Tung Nguyen, Tomohiro Harada, and Ruck Thawonmas
    • Organizer
      The 2016 5th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI 2016)
    • Place of Presentation
      熊本市国際交流センター(熊本県)
    • Year and Date
      2016-07-10 – 2016-07-14
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] クリエイティブ産業としての伝統工芸を<見せる>~仮想空間におけるアーカイブと利活用環境2016

    • Author(s)
      細井浩一
    • Organizer
      2016年度(第54回)産業学会全国研究会
    • Place of Presentation
      立命館大学(大阪府)
    • Year and Date
      2016-06-12

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi