• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

A Comprehensive Study on Learning-Support Environment about Japanese Traditional Culture and Daily Culture using Metaverse

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15H02939
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Inaba Mitsuyuki  立命館大学, 政策科学部, 教授 (80309096)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 細井 浩一  立命館大学, 映像学部, 教授 (00268145)
THAWONMAS Ruck  立命館大学, 情報理工学部, 教授 (50320122)
中村 彰憲  立命館大学, 映像学部, 教授 (70367134)
上村 雅之  立命館大学, 衣笠総合研究機構, 教授 (20388086)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Keywords状況学習 / 協調学習 / シリアスゲーム / メタバース / 日本文化
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to create an Internet-based learning environment for Japanese culture, ranging from traditional culture to life culture. We chose the Metaverse as the platform. This 3D virtual space is accessible from all over the world and in which people can move around with virtual bodies (avatars). We also developed a learning model called "collaborative serious games," in which learners connected through the Metaverse share knowledge by interacting to find the answers to quizzes. Furthermore, we worked on the practical application of a "design-experiment" approach to learning activities on the Metaverse, in which learners design learning spaces and games, and deepen their learning by improving them.

Free Research Field

学習科学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、学習科学分野への3つの貢献である。1点目は、日本文化に関わる複雑な知識を現実感のある形で学ぶ「状況学習」を、ネット上で実現したことである。2点目は、学習者同士が共同でゲームに取り組み、楽しみながら日本文化を学ぶ「協調的シリアスゲーム」という、新しい学習モデルの提案である。3点目は、学習者自身が学びの環境や過程を設計することで学習が促進される「デザイン実験」アプローチを、仮想空間を用いて実現したことである。これらの成果によって、海外からの多様な人材の受け入れが求められる我が国の教育機関において、海外人材が効率よく日本文化を学ぶための環境を提供できる可能性が拓かれた。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi