• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

A corpus-based multi-level analysis of spoken French produced by pre-advanced Japanese learners of French

Research Project

Project/Area Number 15H03227
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Detey Sylvain  早稲田大学, 国際学術院, 教授 (00548927)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 近藤 眞理子  早稲田大学, 国際学術院, 教授 (00329054)
杉山 香織  西南学院大学, 文学部, 准教授 (00735970)
川口 裕司  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (20204703)
川島 浩一郎  福岡大学, 人文学部, 教授 (60389335)
秋廣 尚恵  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 准教授 (60724862)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
KeywordsIntermediate fluency / Japanese Learners / Spoken French / Multi-level analysis / Corpus
Outline of Annual Research Achievements

2017年度は、コーパスの仕上げとデータ分析を行った。以下、詳細を挙げる。
Transcriberを使用し、語彙・文法アノテーション付きの転写をほぼ完成させた。
コーパス全体の調整を始めた (タグ、語彙項目)。音韻面については、Archean Technology の Archean Research & Development の研究者であるLionel Fontan博士とMaxime Le Coz博士と連携協力して、知覚評価と自動評価を比較しながら流暢さ (発話の速度、テンポ、フォルマントのトランジション) の評価を行った。語彙・文法面については、複文に関する研究、提示詞に関する研究、時制に関する研究を行った。本研究課題に関連し、3つのワークショップを早稲田大学で開催した。1) 2017年9月:Maxime Le Coz博士 (Archean Technologies) (京都大学で行われたCommission Asie Pacifique - Federation International des Professeurs de Français 大会においても発表を行った)、2) 2017年9月: Hava Shyldkrot博士 (Tel Aviv大学)、3) 2017年10月:Jacques Durand博士 (Toulouse Jean Jaures大学 & Institut Universitaire de France)。また、パリにてInterphonologie du Francais Contemporain 2017大会(Jean-Luc Nespoulous博士(Universite de Toulouse Jean Jaures et Institut Universitaire de France)をkeynote speakerとして招聘)を共同開催した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2017年度は2015年度と2016年度に行われた録音の転写作業に専念するとともに、これまで行われてきた分析を精緻化した。

Strategy for Future Research Activity

2018年度は、アノテーションが付与されたデータの分析を進め、その結果を発表することを中心に行う。具体的には、以下の通りに進める。Corentin Barcat氏 (東京外国語大学、指導教官:川口裕司)は博士論文執筆に向け、中上級学習者によるフランス語の使用の相違点に関するアノテーションを精緻化する。また、データベースの設置、及びアノテーションにむけた構文分析プログラムの開発については、Archean Technology の研究者であるLionel Fontan博士、Maxime Le Coz博士と連携協力する。流暢さに関する自動評価について、英語学習者の自動評価の手法(近藤眞理子)と比較しながら、Lionel Fontan博士、Maxime Le Coz博士と連携協力して調査を進める。ジュネーヴ大学のRacine博士と共同でシュワの分析を行う。語彙・文法面については、談話連結に関する日仏対照研究、学習者の談話連結の使用の分析(秋廣尚恵)、定冠詞と指示形容詞の違いに関する研究、および複合過去と半過去の違いに関する研究 (川島浩一郎)、提示詞 ; "c’est";のディスコースマーカー的用法に関する研究、および発話副詞の分析 (杉山香織) を進める。研究結果を学会や論文で発表する。

  • Research Products

    (19 results)

All 2017

All Journal Article (15 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] La variation dans l’enseignement du francais parle en FLE : des recherches linguistiques sur la francophonie aux questionnements didactiques sur l’authenticite2017

    • Author(s)
      Detey, S.
    • Journal Title

      In A.-C. Jeng, B. Montoneri & M.-J. Maitre (eds), Echanges culturels aujourd’hui : langue et litterature. New Taipei City : Tamkang University Press

      Volume: - Pages: 93-114

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Towards a perceptually assessed corpus of non-native French2017

    • Author(s)
      Detey Sylvain、Racine Isabelle
    • Journal Title

      International Journal of Learner Corpus Research

      Volume: 3 Pages: 223~249

    • DOI

      10.1075/ijlcr.3.2.06det

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Ecouter et enseigner les voix du francais.2017

    • Author(s)
      Detey, S. & Racine, I.
    • Journal Title

      Le francais dans le monde

      Volume: 414 Pages: 50-51

    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Pour un renouvellement de l’enseignement de la liaison en FLE au regard des corpus : defis d’apprentissage et usages contemporains2017

    • Author(s)
      Racine, I. & Detey, S.
    • Journal Title

      Journal of French Language Studies

      Volume: 27 Pages: 87-99

    • DOI

      10.1017/S0959269516000326

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Modelling Japanese Speakers’ Perceptual Learning Of English /I/ And /i/ Within The L2LP Framework2017

    • Author(s)
      Yazawa, K., Kondo, M., Escudero, P.
    • Journal Title

      Proceedings of Phonetics Teaching and Learning Conference 2017, Phonetics Teaching and Learning Conference

      Volume: - Pages: 115-119

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Absence of Developmental Change in Epenthetic Vowel Duration in Japanese Speakers’ English2017

    • Author(s)
      Konishi, T., Yazawa, K., Kondo, M.
    • Journal Title

      International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering

      Volume: 11 Pages: 423-426

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] La structure prosodique reflete-t-elle la structure syntaxique ?2017

    • Author(s)
      Kawaguchi, Y.
    • Journal Title

      In A.-C. Jeng, B. Montoneri & M.-J. Maitre (eds), Echanges culturels aujourd’hui : langue et litterature. New Taipei City : Tamkang University Press

      Volume: - Pages: 185-197

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 初級フランス語におけるスピーキング能力の可視化―タスク評価法と学習ストラテジーの観点から2017

    • Author(s)
      Kawaguchi, Y., Farre, E.
    • Journal Title

      外国語教育研究

      Volume: 20 Pages: 1-18

  • [Journal Article] Hanashikotoba ni okeru riyusetsu no gensho ni tsuite, parce que, puisque, kara, node2017

    • Author(s)
      Akihiro, H.
    • Journal Title

      In Aoki, S. (ed.) Huransu gogaku no saizensen, nitchifutsutaishogengogaku. Tokyo: Hitsuji Shobo

      Volume: 5 Pages: 195-230

  • [Journal Article] Differences dans l’utilisation des marqueurs discursifs : analyse comparative entre apprenants et Francais natifs2017

    • Author(s)
      Sugiyama, K.
    • Journal Title

      Le francais en contextes : Approches didactiques, linguistiques et acquisitionnelles. Perpignan : Presses universitaires de Perpignan

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Utilisation de "c'est" chez les apprenants japonais du francais - Analyse basee sur le corpus IPFC-JP2017

    • Author(s)
      Sugiyama, K.
    • Journal Title

      In A.-C. Jeng, B. Montoneri & M.-J. Maitre (eds), Echanges culturels aujourd’hui : langue et litterature. New Taipei City : Tamkang University Press

      Volume: - Pages: 215-230

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 複合過去および半過去における点的解釈と線的解釈2017

    • Author(s)
      Kawashima, K.
    • Journal Title

      福岡大学教職課程教育センター紀要

      Volume: 1 Pages: 33-44

  • [Journal Article] 非人称構文における人称主辞代名詞記号素の対立の非対立化 主辞の不在と原人称主辞代名詞記号素2017

    • Author(s)
      Kawashima, K.
    • Journal Title

      ふらんぼー

      Volume: 42 Pages: 21-39

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 仮定を表すSi節における過去時制記号素2017

    • Author(s)
      Kawashima, K.
    • Journal Title

      福岡大学人文論叢

      Volume: 48 Pages: 1127-1144

  • [Journal Article] 接続法の動詞形における叙法記号素の存在と不在 フランス語教育の観点をまじえて2017

    • Author(s)
      Kawashima, K.
    • Journal Title

      福岡大学言語教育研究センター紀要

      Volume: 16 Pages: 29-38

  • [Presentation] Combinaison d’estimateurs automatiques pour la caracterisation de la fluence d’apprenants japonais de FLE2017

    • Author(s)
      Fontan, L., Le Coz, M., Detey, S.
    • Organizer
      IPFC2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Le traitement du schwa dans IPFC : codage, decodage et illustration avec des donnees du projet IPFC-Suisse2017

    • Author(s)
      Isely, R., Racine, I., Detey, S., Andreassen, H., Eychenne, J.
    • Organizer
      IPFC2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Caracterisation automatique du rythme parolier d’apprenants japonophones de FLE2017

    • Author(s)
      Le Coz, M., Detey, S., Fontan, L.
    • Organizer
      Congres CAP-FIPF Ecologie du francais et diversite des langues
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Didactisation de corpus oraux et integration de la variation dans l’enseignement du FLE : regards croises entre linguistique et didactique.2017

    • Author(s)
      Detey, S.
    • Organizer
      FLORAL : accessibilite, representations et analyse des donnees
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi