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2017 Fiscal Year Annual Research Report

An Empirical Study of Value Creation and Value Appropriation in Channel Relationships

Research Project

Project/Area Number 15H03396
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

崔 容熏  同志社大学, 商学部, 教授 (70315836)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 結城 祥  中央大学, 商学部, 准教授 (10554321)
原 頼利  明治大学, 商学部, 専任教授 (30366900)
久保 知一  中央大学, 商学部, 教授 (40376843)
李 東俊  名古屋商科大学, 商学部, 教授 (40585197)
北島 啓嗣  福井県立大学, 経済学部, 教授 (60398980)
高田 英亮  慶應義塾大学, 商学部(三田), 准教授 (90508631)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywordsマーケティング・チャネル / 価値創造 / チャネル構造選択 / 取引費用 / 資源 / ポジショニング戦略 / チャネル成果
Outline of Annual Research Achievements

本研究はマーケティン・チャネルにおける「価値創造」と「価値専有」のメカニズムに関する理論的・実証的解明を目指し企画されたも。従来のチャネル研究はもっぱら、企業間の「価値専有」の部分にのみ注目しており、「価値創出」装置としてのチャネルの順機能的側面を分析の埒外の置いてきた。有効なパワー資源の構築に基づく交渉力強化に注目してきた「パワー・コンフリクト論」やチャネルから生み出されるレントの奪い合いを描写するのに注力してきた「取引費用論的チャネル研究」など、これまでチャネル研究を先導してきた主要な研究パラダイムは、いずれも価値専有を巡る取引先同士の葛藤や駆け引きにフォーカスを当てていた。
それに対して本研究は、チャネル構造選択と管理行動が「差別的流通サービス」、「ブランド資産」、「チャネル成長度」、「財務成果」など、具体的な市場成果に如何に寄与するかという論点を強く意識しつつ、研究モデルの構築とその経験的妥当性の検証を試みた。特に資源バース理論などの知見を取り入れたGhosh & John(1999)の「ガバナンス価値分析モデル」を切口として、各企業固有の保有資源、ケイパビリティ及びポジショニング戦略がチャネル構造変数と結合することによって、チャネル成果変数に如何なる影響を及ぼすかについて、いくつかの有意義な分析結果を得ることが出来た。本研究プロジェクトによって明らかになった経験的発見物は、国内外の学会及び学術雑誌を通じて公表されているが、特に注目すべき分析結果としては次のような論点が挙げられる。
第1に、チャネルの構造選択は、取引費用要因やケイパビリティ要因だけでは説明されず、資源やポジショニング戦略など、企業特殊的要因との結合効果を考慮した上で行われるべきである。
第2に、 チャネル構造、企業特殊的要因及び取引属性間の不整合性は、戦略的・財務的企業成果に否定的な影響を及ぼす。

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (18 results)

All 2018 2017

All Journal Article (14 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] The performance effect of inter-firm adaptation in channel relationships: The roles of relationship-specific resources and tailored activities2018

    • Author(s)
      Choi Yonghoon、Hara Yoritoshi
    • Journal Title

      Industrial Marketing Management

      Volume: 70 Pages: 46~57

    • DOI

      http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.05.007

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 環境不確実性,チャネル統合度および 市場支配力の相互作用がチャネル成長度に与える影響2018

    • Author(s)
      崔容熏
    • Journal Title

      同志社商学

      Volume: 69(4) Pages: 39~59

    • Open Access
  • [Journal Article] 製造業者による卸売統合のパネルデータ分析2018

    • Author(s)
      久保知一
    • Journal Title

      商学論纂

      Volume: 59(3-4) Pages: 395~414

  • [Journal Article] The Efficiency of Competing Vertical Chains with Network Externalities2018

    • Author(s)
      Lee, D. and K. Choi
    • Journal Title

      Economics Letters

      Volume: 168 Pages: 1~5

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Determinants of Vertical Integration: Investment Efficiency, Product Differentiation, and Firm Size2018

    • Author(s)
      Yamawake, T., S. Yamoto, H. C. Goi, and D. Lee
    • Journal Title

      Theoretical Economics Letters

      Volume: 8 Pages: 1028~1043

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小売の輪はどのように回転したのか?―小売業態イノベーションのマルチレベル分析―2017

    • Author(s)
      久保知一
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 20(2) Pages: 65~79

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マス・カスタマイゼーションとコミュニケーション・チャネル構造2017

    • Author(s)
      久保知一
    • Journal Title

      商学論纂

      Volume: 59(1/2) Pages: 105~132

  • [Journal Article] Trust Building Process for New Market Entrants: A Case Study of a Japanese Cosmetics Company’s Business Expansion in China2017

    • Author(s)
      Hajime Kobayashi, Yoritoshi Hara, and Tetsuya Usui
    • Journal Title

      Journal of Business & Industrial Marketing

      Volume: 32(6) Pages: 801~812

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Port privatization under Cournot vs. Bertrand competition: a third-market approach2017

    • Author(s)
      Lee, D., S. Lim, and K. Choi
    • Journal Title

      Maritime Policy & Management

      Volume: 44 Pages: 761~778

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Strategic trade policies with first-mover and second-mover advantages in a vertical structure2017

    • Author(s)
      Choi, K., D. Lee, and S. Lim
    • Journal Title

      Journal of International Trade & Economic Development

      Volume: 26 Pages: 612~632

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 我が国家電メ-カ-のチャネル政策と系列店の役割2017

    • Author(s)
      李東俊,成生達彦
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 20(2) Pages: 37~48

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 取引のネットワークと製品開発の成果2017

    • Author(s)
      結城祥
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 20(2) Pages: 49~64

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] レプリケーション研究の方法2017

    • Author(s)
      高田英亮
    • Journal Title

      JSMDレビュー

      Volume: 1(2) Pages: 65~72

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マルチフランチャイジー企業経営者の役2017

    • Author(s)
      北島啓嗣
    • Journal Title

      戦略経営ジャーナル

      Volume: 5(2) Pages: 57~72

  • [Presentation] Industrial legitimacy and isomorphism: The case of the Japanese convenience-store industry2017

    • Author(s)
      Yoritoshi Hara and Yonghoon Choi
    • Organizer
      33rd Industrial Marketing and Purchasing Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Global Retailers' Legitimacy in Local Markets2017

    • Author(s)
      Yoritoshi Hara
    • Organizer
      43rd European International Business Academy Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The paradox of servitization: How to design PSSs2017

    • Author(s)
      Hajime Kobayashi, Yoritoshi Hara, and Masataka Hashimoto
    • Organizer
      2017 CBIM (Center for Business & Industrial Marketing) Academic Workshop
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 卸-小売間の取引関係開始に及ぼす制御焦点の効果2017

    • Author(s)
      久保知一
    • Organizer
      日本商業学会関東部会

URL: 

Published: 2018-12-17  

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