• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Empirical study on student financial aid for educational expenses and choices of students

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15H03483
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Kobayashi Masayuki  東京大学, 大学総合教育研究センター, 教授 (90162023)

Research Collaborator IWATA Kozo  
URATA Hiroo  
WANG Jie  
OSHIMA Masao  
SHIMA Kazunori  
SHIRAKAWA Yuji  
HAMANAKA Yoshitaka  
HIGETA GakushiI  
FUJIMORI Hiroaki  
HOZAWA Yasuo  
YATAGAWA Rumi  
YOSHIDA Kana  
YONEZAWA Akiyoshi  
EHARA Akihiro  
WANG Shuai  
WU Shuya  
HUANG Wenzhi  
TAMURA Megumi  
MATSUMURA Satoshi  
LIU Wenjun  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords奨学金 / 高等教育政策 / 授業料 / HECS
Outline of Final Research Achievements

Our comparative study of family burdens of higher educational expenditure and student financial aid and so called "information gap" among England, the United States, France, Australia, China, and Korea suggests these problems are very serious especially in Japan. Furthermore, we made a national survey of high school, and makes the problems and challenges in student financial aid and information gap. And we intensively examine the "New Economic Policy Package" in 2017, a brand new and very huge student financial aid program. We find a lot of problems in this package and propose the reform of the student financial aid programs.

Free Research Field

教育社会学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アメリカ、イギリス、フランス、オーストラリア、中国、韓国の授業料と奨学金制度を日本と比較して検討することによって、授業料や奨学金制度および情報ギャップの問題を分析する際の計量的アプローチと基礎的知見を提供することができた。また、全国高校調査から、情報ギャップの存在と新しく導入された奨学金制度に高校現場が十分対応できていないため、早急な対応が必要であることを示した。さらに、社会的にも、これまでの奨学金制度と新しく創設される授業料減免や給付型奨学金制度のあり方を改善に資する課題を指摘した。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi