• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

道路網の巨視的な交通量-密度関係の特性解明とそれに基づく交通流制御

Research Project

Project/Area Number 15H04053
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

赤松 隆  東北大学, 情報科学研究科, 教授 (90262964)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 和田 健太郎  東京大学, 生産技術研究所, 助教 (20706957)
長江 剛志  東北大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (30379482)
井上 亮  東北大学, 情報科学研究科, 准教授 (60401303)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords交通工学 / MFD / 渋滞 / リアルタイム観測 / 流入制御
Outline of Annual Research Achievements

本研究は,MFDの基本特性および再現性の高い“well-defined MFD”成立の条件を解明し,それを用いた渋滞制御法を開発することを目的とする.より具体的には,①国内主要都市における路側感知器等による大量・長期間の交通観測データを系統的に分析することによって,MFD の基本特性を実証的に特徴づけ,②適切なサブ・エリア(都市内道路網を複数領域に分割したサブ・ネットワーク)毎にwell-defined MFDを構成するための方法を観測データと数理モデルの両面から明らかにし,③サブ・エリア単位のwell-defined MFDを活用したリアルタイム渋滞制御法を開発する.
H27年度は,観測データの系統的分析によるMFDの特性把握を中心として,DTA理論によるMFDの特徴づけと第2フェイズで必要とされる渋滞パターン情報等を並行的に実施した.より具体的な手順は以下の(A)-(C)の通りである.(A) 観測データに基づく MFD の実証的特徴づけ:仙台市における長期観測データに対して各種条件(曜日・季節等の交通需要サイド条件,天候等の供給サイド条件,対象ネットワーク範囲等)別に MFD を描画・分類し,各種条件下での MFD の基本特性(ヒステリシスや渋滞領域の有無,Well-definedness)および定常性・頑健性を検証した.(B) DTA モデルに基づくMFD の理論的特徴づけ:DUE配分理論を基にネットワーク構造とMFD の関係を整理し,実観測データのある都市道路網への理論の適用可能性および理論の拡張を検討した.(C) 観測データに基づく渋滞パターン抽出:頻出パターン・マイニングと系列パターン・マイニング法を組合わせたパターン抽出法を開発し.仙台・京都・那覇市等の道路網に対してネットワーク構造・環境条件の MFD への影響を比較分析した.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

研究目的および研究実施方法に記した H27年度の研究予定事項に関して,実際に成果が得られ,その成果を学会での研究発表および学術専門誌掲載の研究論文として公開している.ただし,査読付き国際専門誌に投稿した成果は,査読プロセスに時間を要するため,H27年度中には掲載されず(投稿中/修正中),H28年度以降に掲載される見込みである.

Strategy for Future Research Activity

H27年度の研究の進展状況は順調であり,H28年度も(ほぼ)申請した研究計画に沿って研究課題を推敲する予定である.

  • Research Products

    (22 results)

All 2016 2015

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 9 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 長期間観測データを用いた Macroscopic Fundamental Diagram の特徴づけ:仙台市および京都市におけるケース・スタディ2016

    • Author(s)
      王 鵬飛,赤松 隆,和田 健太郎,杉田 正俊,名古屋 利一,鷲見 浩
    • Journal Title

      交通工学論文集

      Volume: 2 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] An Empirical Analysis of Macroscopic Fundamental Diagrams for Sendai Road Network2015

    • Author(s)
      Pengfei Wang, Kentaro Wada, Takashi Akamatsu, and Yusuke Hara
    • Journal Title

      Interdisciplinary Information Sciences

      Volume: 21 Pages: 49-61

    • DOI

      http://doi.org/10.4036/iis.2015.49

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The Corridor Problem with Discrete Multiple Bottlenecks2015

    • Author(s)
      Takashi Akamatsu, Kentaro Wada and Shunsuke Hayashi
    • Journal Title

      Transportation Research Part B

      Volume: 81 Pages: 808-829

    • DOI

      http://dx.doi.org/10.1016/j.trb.2015.07.015

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 多起点1終点ネットワークにおける巨視的な交通性能解析2015

    • Author(s)
      佐津川 功季,和田 健太郎
    • Journal Title

      交通工学研究発表会論文集

      Volume: 35 Pages: 299-306

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 渋滞パターンに着目したネットワークスループットの低下メカニズムに関する分析2015

    • Author(s)
      佐津川功季, 和田健太郎, 大口敬, 井料(浅野)美帆
    • Journal Title

      土木計画学研究・講演集

      Volume: 52 Pages: 237 (CD-ROM)

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 進化ゲーム理論に基づく確率的交通配分の分位数推計手法2015

    • Author(s)
      尻高佑樹,長江剛志
    • Journal Title

      土木計画学研究・講演集

      Volume: 52 Pages: 166 (CD-ROM)

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Macroscopic Fundamental Diagram における渋滞領域発生メカニズムに関する実証研究2015

    • Author(s)
      王 鵬飛,赤松 隆,和田 健太郎
    • Journal Title

      土木計画学研究・講演集

      Volume: 51 Pages: 156 (CD-ROM)

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 交通感知器データに基づく都市内の渋滞発生・拡大形態の時空間分析2015

    • Author(s)
      井上 亮
    • Journal Title

      土木計画学研究・講演集

      Volume: 51 Pages: 175 (CD-ROM)

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Empirical Research on the Occurrence Mechanism of Congested Regime in a Macroscopic Fundamental Diagram2015

    • Author(s)
      Pengfei Wang, Takashi Akamatsu and Kentaro Wada
    • Journal Title

      Proc. of the 20th HKSTS ( International Conference of Hong Kong Society for Transportation Studies)

      Volume: 20 Pages: CD-ROM

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effect of origin-destination structures on network performance: Some simple examples2015

    • Author(s)
      Kouki Satsukawa and Kentaro Wada
    • Journal Title

      Proc. of the 20th HKSTS ( International Conference of Hong Kong Society for Transportation Studies)

      Volume: 20 Pages: CD-ROM

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Infinite or finite-dimensional complementarity reformulation for the departure-time choice equilibrium problem with discrete multiple bottlenecks2015

    • Author(s)
      Takashi Akamatsu, Kentaro Wada and Shunsuke Hayashi
    • Journal Title

      Proc. of the 13th EUROPT Workshop on Advances in Continuous Optimization (EUROPT2015)

      Volume: 13 Pages: CD-ROM

    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Effect of origin-destination structures on network performance: Some simple examples2015

    • Author(s)
      Kouki Satsukawa and Kentaro Wada
    • Organizer
      20th International Conference of Hong Kong Society for Transportation Studies
    • Place of Presentation
      Hong Kong, China
    • Year and Date
      2015-12-14
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Empirical Research on The Occurrence Mechanism of Congested Regime in a Macroscopic Fundamental Diagram2015

    • Author(s)
      Pengfei Wang, Takashi Akamatsu and Kentaro Wada
    • Organizer
      20th International Conference of Hong Kong Society for Transportation Studies
    • Place of Presentation
      Hong Kong, China
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 進化ゲーム理論に基づく確率的交通配分の分位数推計手法2015

    • Author(s)
      尻高佑樹,長江剛志
    • Organizer
      第52回土木計画学研究発表会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2015-11-23
  • [Presentation] 渋滞パターンに着目したネットワークスループットの低下メカニズムに関する分析2015

    • Author(s)
      佐津川功季, 和田健太郎, 大口敬, 井料(浅野)美帆
    • Organizer
      第52回土木計画学研究発表会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2015-11-22
  • [Presentation] 巨大災害時のガソリン不足に対する戦略とその社会経済評価:東日本大震災における実証分析2015

    • Author(s)
      赤松隆,大澤実,長江剛志,山口裕通
    • Organizer
      第52回土木計画学研究発表会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2015-11-22
    • Invited
  • [Presentation] 乱択アルゴリズムを用いた感知器データに基づく都市道路ネットワークの巨視的状態の推定2015

    • Author(s)
      奥田光,長江剛志
    • Organizer
      JAWS (Joint Agent Workshops & Symposium) 2015
    • Place of Presentation
      山中温泉河鹿ロイヤルホテル
    • Year and Date
      2015-10-01
  • [Presentation] The Corridor Problem with Discrete Multiple Bottlenecks2015

    • Author(s)
      Takashi Akamatsu, Kentaro Wada and Shunsuke Hayashi
    • Organizer
      21th International symposium on Transportation and Traffic Theory (ISTTT21)
    • Place of Presentation
      Kobe, Japan
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Infinite or finite-dimensional complementarity reformulation for the departure-time choice equilibrium problem with discrete multiple bottlenecks2015

    • Author(s)
      Takashi Akamatsu, Kentaro Wada, and Shunsuke Hayashi
    • Organizer
      13th EUROPT Workshop on Advances in Continuous Optimization
    • Place of Presentation
      Edinburgh, UK (Scotland)
    • Year and Date
      2015-07-08
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Macroscopic Fundamental Diagram における渋滞領域発生メカニズムに関する実証研究2015

    • Author(s)
      王 鵬飛,赤松 隆,和田 健太郎
    • Organizer
      第51回土木計画学研究発表会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-06-06
  • [Presentation] 交通感知器データに基づく都市内の渋滞発生・拡大形態の時空間分析2015

    • Author(s)
      井上 亮
    • Organizer
      第51回土木計画学研究発表会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-06-06
  • [Presentation] 進化ゲーム理論とMCMCを用いた道路交通状態の確率的特性の分析2015

    • Author(s)
      尻高 佑樹,長江 剛志
    • Organizer
      第29回人口知能学会全国大会
    • Place of Presentation
      公立はこだて未来大学
    • Year and Date
      2015-05-30

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi