• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Exploration and Exploitation of Properties of Macroscopic Fundamental Diagrams for Managing Traffic Congestion in Road Networks

Research Project

Project/Area Number 15H04053
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

赤松 隆  東北大学, 情報科学研究科, 教授 (90262964)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 和田 健太郎  東京大学, 生産技術研究所, 助教 (20706957)
長江 剛志  東北大学, 工学研究科, 准教授 (30379482)
井上 亮  東北大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (60401303)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
KeywordsMFD / 渋滞 / リアルタイム制御 / 流入制御 / 交通工学
Outline of Annual Research Achievements

本研究は,MFD (Macroscopic Fundamental Diagram) の基本特性および再現性の高い "well-defined MFD" 成立の条件を解明し,それを用いた渋滞制御手法を開発することを目的とする.より具体的には,①国内主要都市における路側感知器等における大量・長期間の交通観測データを系統的に分析することによって,MFD の基本特性を特徴づけ,②適切なサブエリア(都市内道路網を複数領域に分割したサブネットワーク)毎に well-defined MFD を構成するための方法を明らかにし,③サブエリア単位の well-defined MFD を活用したリアルタイム制御手法を開発する.
H29年度は,上記③の手法開発のために,まず,動的配分理論に基づいて,ネットワークの車両存在台数とトリップ完了流率の関数関係を解析する方法を構築した.具体的には,まず,ネットワークの物理的条件およびOD需要から渋滞パターンを求める動的利用者均衡配分問題の逆問題,すなわち,渋滞パターンを与件として,トリップ完了率を導出する問題を定式化した.この逆問題は線形方程式系で記述されており,ネットワークのマクロな性能を表すトリップ完了流率と,よりミクロな状態である渋滞パターンとを解析的に関係づけることができる.この解析式の感度分析を行うことで,待ち行列の延伸によるトリップ完了流率の低下が生じる渋滞パターンとそのメカニズムを明らかにした.次に,この理論的結果を基に,MFD の最大容量を改善しうる(1) 一般街路網での信号制御や (2) 高速道路でのランプ流入制御の方法を開発した.さらに,その研究過程で,ランプ流入制御法の開発に有用な動的システム最適配分の特性を解析し,解析解が求められるケースや最適解に "時間-空間sorting特性" があること等を明らかにした.

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (18 results)

All 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 8 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] Network throughput under dynamic user equilibrium: Queue-spillback, paradox and traffic control2018

    • Author(s)
      Kentaro Wada, Koki Satsukawa, Mike Smith, and Takashi Akamatsu
    • Journal Title

      Transportation Research Part B

      Volume: 印刷中 Pages: 印刷中

    • DOI

      10.1016/j.trb.2018.04.002

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A Method for Evaluating Travel Time Distribution on Signalized Arterial Roads2018

    • Author(s)
      Takeshi Nagae, Ren Toda, Kentaro Wada
    • Journal Title

      Proc. of the 7th International Symposium on Transportation Network Reliability (INSTR)

      Volume: 7 Pages: 59-62

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An optimization modeling of coordinated traffic signal control based on the variational theory and its stochastic extension2018

    • Author(s)
      Kentaro Wada, Kento Usui, Tsubasa Takigawa and Masao Kuwahara
    • Journal Title

      Transportation Research Part B

      Volume: 印刷中 Pages: 印刷中

    • DOI

      10.1016/j.trb.2017.08.031

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] First-best Dynamic Assignment of Commuters with Endogenous Heterogeneities in a Corridor Network2018

    • Author(s)
      Minoru Osawa, Haoran Fu, and Takashi Akamatsu
    • Journal Title

      Transportation Research Part B

      Volume: 印刷中 Pages: 印刷中

    • DOI

      10.1016/j.trb.2017.09.003

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Mechanism Design for Bus Fleet Scheduling without Demand Estimation2017

    • Author(s)
      Wataru Washibe and Takeshi Nagae
    • Journal Title

      Proc. of the 22nd Hong Kong Society of Transportation Studies International Conference (HKSTS)

      Volume: 22 Pages: 426-433

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An optimization modeling of coordinated traffic signal control based on the variational theory and its stochastic extension2017

    • Author(s)
      Kentaro Wada, Kento Usui, Tsubasa Takigawa and Masao Kuwahara
    • Journal Title

      Transportation Research Procedia

      Volume: 23 Pages: 624-644

    • DOI

      http://dx.doi.org/10.1016/j.trpro.2017.05.035

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] First-best Dynamic Assignment of Commuters with Endogenous Heterogeneities in a Corridor Network2017

    • Author(s)
      Minoru Osawa, Haoran Fu, and Takashi Akamatsu
    • Journal Title

      Transportation Research Procedia

      Volume: 23 Pages: 303-321

    • DOI

      10.1016/j.trpro.2017.05.018

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Tradeable Network Permits: A New Scheme for the Most Efficient Use of Network Capacity2017

    • Author(s)
      Takashi Akamatsu and Kentaro Wada
    • Journal Title

      Transportation Research Part C

      Volume: 79 Pages: 178-195

    • DOI

      10.1016/j.trc.2017.03.009

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A Method for Evaluating Travel Time Distribution on Signalized Arterial Roads2018

    • Author(s)
      Takeshi Nagae, Ren Toda, Kentaro Wada
    • Organizer
      The 7th International Symposium on Transportation Network Reliability (INSTR)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An optimization modeling of coordinated traffic signal control based on the variational theory and its stochastic extension2017

    • Author(s)
      Kentaro Wada, Kento Usui, Tsubasa Takigawa and Masao Kuwahara
    • Organizer
      The 22ndt International Symposium on Transportation and Traffic Theory (ISTTT)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] First-best Dynamic Assignment of Commuters with Endogenous Heterogeneities in a Corridor Network2017

    • Author(s)
      Minoru Osawa, Haoran Fu, and Takashi Akamatsu
    • Organizer
      The 22ndt International Symposium on Transportation and Traffic Theory (ISTTT)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Mechanism Design for Bus Fleet Scheduling without Demand Estimation2017

    • Author(s)
      Wataru Washibe and Takeshi Nagae
    • Organizer
      The 22nd Hong Kong Society of Transportation Studies International Conference (HKSTS)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 首都圏高速道路ネットワークの効率的利用のためのランプ制御2017

    • Author(s)
      佐津川功季,森部伸一, 和田健太郎, 大口敬
    • Organizer
      第55回土木計画学研究発表会
  • [Presentation] 全てのSimple Pathを対象としたロジット型交通量配分法2017

    • Author(s)
      井上紳一・長江剛志
    • Organizer
      第55回土木計画学研究発表会
  • [Presentation] 動的計画法を用いた信号交差点の期待遅れ時間の厳密評価手法2017

    • Author(s)
      戸田廉・長江剛志
    • Organizer
      第31回人工知能学会全国大会
  • [Presentation] Relation between proximity of streets in urban network and parameters of neural network for traffic volume prediction2017

    • Author(s)
      Koji Yoshida and Ryo Inoue
    • Organizer
      International Conference on GeoComputation
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 誤差修正モデル・閾値モデルを用いた交通状態予測手法の開発・検討2017

    • Author(s)
      宮下 明久, 井上 亮
    • Organizer
      第56回土木計画学研究発表会
  • [Presentation] 道路リンクの接続関係を反映したニューラルネットによる道路交通量予測の検討2017

    • Author(s)
      吉田 幸司, 井上 亮
    • Organizer
      第56回土木計画学研究発表会

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi