• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Legal Education in Asian Countries :Case Studies in legal technical assistance counterparts

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15H05176
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section海外学術
Research Field New fields of law
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Yotsumoto Kenji  神戸大学, 国際協力研究科, 教授 (00329848)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 乾 美紀 (寺尾美紀)  兵庫県立大学, 環境人間学部, 准教授 (10379224)
桑原 尚子  早稲田大学, 法学学術院, その他(招聘研究員) (10611361)
岩瀬 真央美  兵庫県立大学, 経済学部, 准教授 (20360331)
服部 美奈  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (30298442)
浅野 宜之  関西大学, 政策創造学部, 教授 (50321097)
西澤 希久男  関西大学, 政策創造学部, 教授 (50390290)
中村 真咲  名古屋経済大学, 経営学部, 教授 (50402392)
島田 弦  名古屋大学, 国際開発研究科, 教授 (80410851)
瀬戸 裕之  名古屋大学, 学内共同利用施設等, 准教授 (90511220)
Research Collaborator AIKYO Masanori  
CHIKADA Masahiro  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords法学教育
Outline of Final Research Achievements

Legal technical assistance projects by the government of Japan have been conducted without consideration about legal knowledge and skill of counterparts such as judicial officers and public prosecutors.
Our research finds real pictures, challenges and some problems in the legal education in Bangladesh, India, Indonesia, Laos, Thailand and Vietnam from the point of view that quality of law and judiciary is based on the legal education which counterparts received.These findings will contribute improvement of the quality of legal technical assistance in future.

Free Research Field

開発法学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、法学研究者と教育学研究者との協働によって学際的に進められた。また本研究は、さらには研究対象国の大学と法学教員、JICA派遣専門家との協力によってよりよい研究成果をあげた。これらの研究成果は、現地の法学教員にフィードバックし、法学教育の改善に役立てて貰うことができ、協力を得た関係機関にフィードバックすることで人材養成の案件形成に際して、カウンターパートの知識やスキルを把握するための基礎データとして活用することができる。また、指導教員にとって留学生が学部でどのような法学教育を受けてきたかを把握できる点で、研究対象国から法学系の留学生を受け入れている大学院にとっても有用である。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi