• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

動的幾何ソフトウェアを活用した協働型探究活動を促進する教材系列の開発と検証

Research Project

Project/Area Number 15H05402
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

小松 孝太郎  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40578267)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords数学教育 / 数学的探究 / 教材系列 / 動的幾何ソフトウェア
Outline of Annual Research Achievements

本研究では,動的幾何ソフトウェアを活用した協働型探究活動に着目し,その活動を促進するための教材系列を開発すること,そして,中学校で教授実験を実施し,その結果の分析を通じて開発した教材系列の有効性を明らかにすることを目的としている。
本年度は,まず数学教育の先行研究に基づいて,教材開発の原理を①条件を意図的に曖昧にした問題の使用,②反例の生成を促すツールの使用,③矛盾の誘発の三点から理論的に構築し,これらの原理を観点として,これまで開発してきた教材の再構成を行った。次に,その教材を用いて,高校生2組(3名,4名)及び大学生のペア2組を対象に,予備調査として課題準拠型インタビューを実施した。そして,そのインタビュー調査の結果に基づいて,前年度に規定した協働型探究活動の意味を①推測,②証明,③論駁,④数学的知識の生成の四つの側面から構成される活動として捉え直すとともに,教材開発の原理についても再検討を行った。その後,これらの再検討を踏まえた上で教材系列を開発し,次年度に予定している教授実験の準備を進めた。
上述の研究活動は,本年度の筆者の滞在先であったサウサンプトン大学(イギリス)の研究者と国際共同研究の形で進めた。また,各種国際学会に参加して研究成果の発表を行うとともに,デュイスブルグ・エッセン大学及びブレーメン大学(いずれもドイツ)を訪問して研究討議を行うことで,教材開発の原理について国際的汎用性を高めた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

当初の研究計画では,平成28年度に,教材の開発,開発した教材を用いた調査の実施,調査の分析に基づく教材系列の開発を行うとともに,海外の研究者と討議を重ねることで教材について国際的汎用性を高める予定であった。いずれも本年度に達成することができたことから,研究目的の達成度は概ね順調である。

Strategy for Future Research Activity

平成29年度は,開発した教材系列を用いて中学校で授業を実施し,その結果を分析することで,教材開発の原理や教材系列を洗練していく予定である。

  • Research Products

    (11 results)

All 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Southampton(United Kingdom)

    • Country Name
      United Kingdom
    • Counterpart Institution
      University of Southampton
  • [Journal Article] Fostering empirical examination after proof construction in secondary school geometry2017

    • Author(s)
      Komatsu, K.
    • Journal Title

      Educational Studies in Mathematics

      Volume: 96(2) Pages: 129-144

    • DOI

      10.1007/s10649-016-9731-6

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Proofs and refutations in school mathematics: A task design in dynamic geometry environments2017

    • Author(s)
      Komatsu, K., & Jones, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education

      Volume: 印刷中 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A framework for proofs and refutations in school mathematics: Increasing content by deductive guessing2016

    • Author(s)
      Kotaro Komatsu
    • Journal Title

      Educational Studies in Mathematics

      Volume: 92(2) Pages: 147-162

    • DOI

      10.1007/s10649-015-9677-0

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Proof validation and modification by example generation: A classroom-based intervention in secondary school geometry2016

    • Author(s)
      Komatsu, K., Ishikawa, T., & Narazaki, A.
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Unification by proofs: The case of star polygon2017

    • Author(s)
      Komatsu, K., Fujita, T., Jones, K., & Sue, N.
    • Organizer
      British Society for Research into Learning Mathematics
    • Place of Presentation
      University of London, UK
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Diagrams in students’ proving activity in secondary school geometry2017

    • Author(s)
      Jones, K., & Komatsu, K.
    • Organizer
      The Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Croke Park, Ireland
    • Year and Date
      2017-02-01 – 2017-02-05
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Interpretation and production of diagrams when tackling proof problems in a dynamic geometry environment2016

    • Author(s)
      Komatsu, K. & Jones, K.
    • Organizer
      British Society for Research into Learning Mathematics
    • Place of Presentation
      University of Brighton, UK
    • Year and Date
      2016-11-12
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「資料の活用」における授業化に向けて2016

    • Author(s)
      青山和裕・辻山洋介・永田潤一郎・小松孝太郎
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19 – 2016-08-21
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「資料の活用」における授業化の試み2016

    • Author(s)
      髙橋伸茂・青山和裕・辻山洋介・永田潤一郎・小松孝太郎
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19 – 2016-08-21
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「資料の活用」における「内容-活動対応表」の作成2016

    • Author(s)
      辻山洋介・永田潤一郎・青山和裕・小松孝太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi