• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Design of task sequences for collaborative mathematical inquiry with dynamic geometry environment

Research Project

Project/Area Number 15H05402
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

小松 孝太郎  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40578267)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords数学教育 / 数学的探究 / 教材系列 / 動的幾何ソフトウェア
Outline of Annual Research Achievements

本研究では,動的幾何ソフトウェアを活用した協働型探究活動に着目し,その活動を促進するための教材系列を開発すること,そして,中学校で教授実験を実施し,その結果の分析を通じて,開発した教材系列の有効性を明らかにすることを目的としている。
本年度は,まず前年度に引き続き,これまでに実施した予備調査の分析を行った。次に,予備調査の結果を踏まえながら,中学校数学科第三学年の単元「円周角と中心角の関係の活用」において教材系列の開発を行った。そして,長野県内の公立中学校2クラス,本学の附属中学校2クラスで,各3時間の実践授業を行った。その結果,教師の導きの下,生徒が動的幾何ソフトウェアを活用しながら証明と論駁の活動を通じて数学的知識(円に内接する四角形の性質)を生成する様子が観察され,本研究で開発した教材系列の有効性が示された。
上述の研究活動と並行して,第42回国際数学教育心理学会(PME42, The 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education),第11回ヨーロッパ数学教育学会(CERME11, The 11th Congress of European Research in Mathematics Education),国際シンポジウム「数学と実践:歴史的,哲学的,教育学的展望」(Mathematics and practice: Historical, philosophical, and educational perspectives)において研究成果の発表を行った。

Research Progress Status

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 5 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Southampton(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University of Southampton
  • [Journal Article] Task design principles for heuristic refutation in dynamic geometry environments2019

    • Author(s)
      Komatsu, K., & Jones, K.
    • Journal Title

      International Journal of Science and Mathematics Education

      Volume: 17(4) Pages: 801-824

    • DOI

      10.1007/s10763-018-9892-0

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Curriculum development for explorative proving in lower secondary school geometry: Focusing on the levels of planning and constructing a proof2019

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Nagata, J., Chino, K., Sasa, H., Fujita, T., Komatsu, K., & Shimizu, S.
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 4(31) Pages: -

    • DOI

      10.3389/feduc.2019.00031

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Task design for developing students’ recognition of the roles of assumptions in mathematical activity2019

    • Author(s)
      Komatsu, K., Stylianides, G. J, & Stylianides, A. J.
    • Journal Title

      Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education

      Volume: 印刷中 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Secondary school students’ appraisal of mathematical proofs2018

    • Author(s)
      Komatsu, K., Yamazaki, M., Fujita, T., Jones, K., & Sue, N.
    • Journal Title

      Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 227-234

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Domain-specific frameworks for curriculum development of explorative proving in junior high school mathematics2018

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Nakagawa, H., Chino, K., Iwata, K., Komatsu K., & Fujita, T.
    • Journal Title

      School mathematics curriculum reforms: Challenges, changes and opportunities (ICMI Study 24 conference proceedings)

      Volume: - Pages: 269-276

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Task design with DGEs: The case of students’ counterexamples2019

    • Author(s)
      Jones, K., & Komatsu, K.
    • Organizer
      The Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The role of ‘opportunity to learn’ in the geometry curriculum: A multilevel comparison of six countries2019

    • Author(s)
      Bokhove, C., Miyazaki, M., Leung, A., Mok, I., Komatsu, K., & Chino, K.
    • Organizer
      2019 American Educational Research Association Annual Meeting
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 課題探究として証明することを実現する指導法の開発:領域「データの活用」に焦点をあてて2018

    • Author(s)
      小松孝太郎・永田潤一郎・辻山洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会第6回春期研究大会
  • [Presentation] 科学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルの評価法の開発:領域「データの活用」における調査内容について2018

    • Author(s)
      永田潤一郎・青山和裕・小松孝太郎・辻山洋介
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
  • [Book] 初等算数科教育(第5章執筆)2019

    • Author(s)
      吉田武男(監修)清水美憲(編著)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      978-4623086023
  • [Book] 新版算数科教育研究(第2章第5節執筆)2019

    • Author(s)
      算数科教育学研究会(編)
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      978-4491036816
  • [Book] Proof technology in mathematics research and teaching(Part IVの1節を執筆)2019

    • Author(s)
      G. Hanna, D. Reid, & M. de Villiers (Eds.)
    • Total Pages
      印刷中
    • Publisher
      Springer

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi