• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Dynamic Modeling of Consumer Purchase Behavior: Based on Web Crawling Data

Research Project

Project/Area Number 15H06747
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

李 振  東洋大学, 経営学部, 講師 (30759923)

Project Period (FY) 2015-08-28 – 2017-03-31
Keywords消費者購買行動 / Web Crawling技術 / オンライン市場 / 消費の外部性 / 顧客レビュー情報
Outline of Annual Research Achievements

本年度主に以下の2つの分析を行っていた。
まずは、昨年度に収集したデータに加え、複数のオンライン市場から、各店舗の販売実績を時系列に収集した。そのデータを用いて、Becker (1991)の消費の外部性理論をオンライン環境で実証した。消費者は他の消費者の行動結果に影響を受けて意思決定を行うといった外部性理論がある。その理論を基に、商品販売量の時系列影響(自己影響)、および販売量の時系列変化が当該商品の次期価格に与える影響について分析を進めた。具体的には、消費の外部性を考慮した動的経済モデルを構築し、Crawling技術を用いて複数のショッピングサイトから販売成果を収集し、消費者の需要の動的変化を一般化モーメント法で推定した。推定結果から、オンライン市場では、季節性等の要因を制御した後、ある商品の当期販売量は当該商品の次期販売量に強い正の影響を与えることが実証された。つまり、情報の非対称性がある市場において、消費者の購買意思決定は、他の消費者の過去の購買行動に影響を受けやすいことを証明し、店舗の競争戦略の効率化となる知見を得ることが期待できる。
次に、昨年度の研究の引き続き、顧客レビューと販売成果との関係を解明するために、オンライン市場から顧客のレビュー情報を収集し、更にそれを関連する店舗の販売成果に統合することによって、オンライン市場における顧客レビューの影響及び重要性について調べた。他の消費者の購買状況がネット上で公開されることによって、レビューが販売結果に与える影響が弱くなることが実際のデータで確認できた。また、情報非対称性の市場において、ポジティブな情報よりも、ネガティブな情報が、消費者の購買意思決定に与える影響が強いとの結論も実証された。さらに、ネガティブなレビューは、商品性質や評価ポイントにより、店舗の販売業績にポジティブな影響も与える可能性もあることも確かめた。

Research Progress Status

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

28年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (4 results)

All 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] Consumer Online Purchase Intention and Product Class2017

    • Author(s)
      Zhen Li
    • Journal Title

      Journal of Business Administraion

      Volume: 89 Pages: 119-130

    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Does the Existence of Private-Label Brands Really Impede National Brands Sales? Empirical Evidence Based on POS Data2016

    • Author(s)
      Zhen Li
    • Organizer
      2016 International Conference of Asian Marketing Associations
    • Place of Presentation
      Guanghua School of Management, PKU, Beijing, China
    • Year and Date
      2016-10-21 – 2016-10-22
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Does Increasing Volume of Online Reviews Really Help Sales? An In-depth Analysis Based on Web Crawling Data2016

    • Author(s)
      Zhen Li
    • Organizer
      38th ISMS Marketing Science Conference
    • Place of Presentation
      Shanghai International Convention Center, Shanghai, China.
    • Year and Date
      2016-06-16 – 2016-06-18
    • Int'l Joint Research
  • [Funded Workshop] International Workshop on Marketing Science (KAKEN)2017

    • Place of Presentation
      1407 Room, Toyo University
    • Year and Date
      2017-02-23 – 2017-02-24

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi