2019 Fiscal Year Final Research Report
An Empirical Study on the Formation of the French Realist Novel
Project/Area Number |
15K02379
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
European literature
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Taguchi Noriko 京都大学, 文学研究科, 名誉教授 (60201604)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | リアリズム / フランス小説史 / 歴史叙述 |
Outline of Final Research Achievements |
This study clarifies the history of the formation of the third person realism novel in 19th century French literature by placing theatrical structure in the novel. The case to be told is unfolded on the “stage”, and by adopting a structure in which the “narrator” and the “listener” appreciate it as an audience, making it possible for the third person “narrator” to have the omniscience and omnipresence. The "narrator (= author)" and "listener (= reader)" have the attributes of Parisians of the same period. It is not the objective description of society that is aimed at in the realism novel, but the "real" society from their point of view. "Realism" was made possible by being mediated by the subjectivity of contemporary observers.
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Free Research Field |
フランス語学フランス文学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
19世紀前半、大革命とナポレオン戦争を乗り越えて新たに社会の担い手となった新興ブルジョワジー達は、自らの社会を忠実に映し出す「鏡」を必要とした。新しい「歴史」として散文で記録される物語は、文学の伝統的ジャンルである演劇から舞台上演の構造を借りた。そこでは描かれる事件を舞台で上演される演目、作者はそれを演出・監督する「語り手」として、「聞き手(=読者)」に進行する事件を解説し、同時代の読者と物語世界をつなぐ役割をになう。リアリズム小説は、作家と読者の物語をめぐる「共犯関係」を前提として成立したことを、19世紀フランス文学に関して明らかにした。
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