• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Exploratory Study on Online Japanese Language Education for Learners with Diversity and Complexity

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K02666
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

IKEDA KEIKO  関西大学, 国際部, 教授 (90447847)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) BYSOUTH DON  関西大学, 教育開発支援センター, 研究員 (20603129)
山本 英一  関西大学, 国際部, 教授 (40158267)
Research Collaborator KITANO Tomoko  関西大学
OGAWA Yosuke  関西大学
OKAMURA Alberto  one visa
NODA Masaru  one visa Education Center
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords学習者の多様化 / 海外の日本語教員養成 / デジタル教材 / ビジネス日本語
Outline of Final Research Achievements

This research project has developed various digital teaching materials (on and off line both) for beginning Japanese language learning and business Japanese learning purpose. The study has applied the materials in the authentic education contexts. For a domestic (in Japan) context, we have implemented a "flipped classroom" pedagogy using the lecture video materials. For an overseas JFL(Japanese as a Foreign Language) context, the same materials were in use in order to supplement the non-native Japanese speaking instructors. Our qualitative classroom analyes indicate that these digital materials are effective, only when they are used effectively under a good supervision. Teacher training to develop pedagogical competency to handle such resource is the key, and a future research awaits to explore the quality of the training.

Free Research Field

日本語教育、国際教育、留学生教育、会話分析

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国内の少子高齢化、とくに労働人口の減少傾向は、海外からの有能なワークフォースとの取り込みへと国全体を動かしている。留学生の取り込み、ミドル人材層の海外からのリクルートなどの施策に伴い、日本社会での生活と定着を促すための日本語教育、そして高度外国人材としての日本語教育の需要は高まる一方である。本研究が取り組んだのは、このような多様な学習者へ対応することができる教育モデルの提案であり、その学術的かつ社会的必要性は今後ますます高まると推測できる。本研究期間(4年間)で達成した成果をもとに、今後も継続的にプロジェクトは進め、特に海外における日本語教育(つまり来日前に施す教育)の質向上をテーマとしたい。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi