• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Research on English lessons in English, recasts and self-initiated, self-repair

Research Project

Project/Area Number 15K02679
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

佐藤 臨太郎  奈良教育大学, 英語教育講座, 教授 (50509198)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords英語での発話意欲 / リキャスト
Outline of Annual Research Achievements

最終年度において、研究に関しては以下の成果を論文にて、発表することが出来た。英語での授業実践における教師の「英語で会話をしようとする意欲」に関しては、英語の熟達度が高く、基本的に英語で授業を行っている高校英語教師の授業での英語使用の意欲の変動を、発話ごとに調べた結果、授業中に意欲の変動が大きいことが分かった。英語での発話に義務感を感じ、その発話に関して事前に準備をしていた場合などは意欲が高まったが、自身の英語能力の不足を感じた瞬間や、日本語での説明がより適していると感じた場合等は英語での発話の意欲が下がった。これらの結果から、英語での授業を実践するための学校教育現場への具体的提言ができた。英語での授業における教師のリキャストやフィードバックの効果と非言語コミュニケーションの役割については、3人の教師の授業を記録し、英語使用の割合と、ゼスチヤーなどの非言語コミュニケーション方略の使用頻度と内容を分析した結果、英語使用の割合が高い教師ほど、ゼスチャーを効果的に使用していることが、判明した。また、リキャストやフィードバックを与える際に、学習者によりよく理解してもらうためには、ゼスチヤーなどの非言語コミュニケーションを伴うことが効果的であることも分かった。また、最終年度においては、3年間に行ったリキャストの言語習得への効果、「英語による授業」におけるリキャストやフィードバックの学習者への動機づけへの効果・影響についてを教員研修や学会等で発表し、学校教育現場への具体的提言を行うことが出来た。

  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Examining EFL Teachers' Non-verbal Behaviors in English-medium Lessons2018

    • Author(s)
      佐藤臨太郎
    • Journal Title

      The Journal of Asia TEFL

      Volume: 15 Pages: 82-98

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Fluctuations in an EFL teacher’s willingness to communicate in an English-medium lesson: an observational case study in Japan2017

    • Author(s)
      佐藤臨太郎
    • Journal Title

      Innovation in Language Learning and Teaching

      Volume: 13 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1080/17501229.2017.1375506

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Conducting effective English lessons almost all in English2017

    • Author(s)
      佐藤臨太郎
    • Organizer
      北河内地区中学校英語教育研究会
    • Invited
  • [Presentation] Considering the roles of gestures in English lessons in English: Are they really helpful?2017

    • Author(s)
      佐藤臨太郎
    • Organizer
      第43回全国英語教育学会島根研究大会
  • [Presentation] Variations in L2self and WTC: Effects of teachers' nationality and instructional languages2017

    • Author(s)
      佐藤臨太郎 古賀功 今野勝幸
    • Organizer
      1st International Conference on New Trends in EnglishLlanguage Teaching and Testing
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining EFL teachers' use of non-verbal behaviors as teaching2017

    • Author(s)
      佐藤臨太郎
    • Organizer
      the Second International Conference on Situating Strategy Use: Present Issues and Future Trends
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Conducting effective English lessons almost all in English2017

    • Author(s)
      佐藤臨太郎
    • Organizer
      平成29年度奈良県中学校外国語科英語教育研究大会
    • Invited
  • [Presentation] Conducting effective English lessons almost all in English2017

    • Author(s)
      佐藤臨太郎
    • Organizer
      三重県平成29年度外国語教育の充実を図るための研修会
    • Invited
  • [Book] 英語テスト作成入門 効果的なテストで授業を変える!2017

    • Author(s)
      佐藤臨太郎 笠原究
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      978-4-7647-1175-4

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi