2018 Fiscal Year Final Research Report
Developing L2 (English) writing tasks that allow learners to practice writing with social context
Project/Area Number |
15K02705
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Aichi Medical University |
Principal Investigator |
Kuru Yukiko 愛知医科大学, 医学部, 准教授 (00465543)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大年 順子 岡山大学, 全学教育・学生支援機構, 教授 (10411266)
金志 佳代子 兵庫県立大学, 経営学部, 教授 (20438253)
山西 博之 中央大学, 理工学部, 准教授 (30452684)
Slater Kenneth 愛知医科大学, 医学部, 講師 (10728778)
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Research Collaborator |
MASAKI Michiko
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 第二言語ライティング / タスク開発 / ライティングの社会的コンテクスト / ライティング評価 |
Outline of Final Research Achievements |
Writing practice done in language classes may lack social context, resulting in little attention to the purpose or audience of writing. Our project aims to develop writing tasks that allow second language (English) learners to practice writing to achieve an objective with good awareness of audience. We have developed a pilot task where learners are asked why to write, how to write, and what to write in a consistent manner so that they may raise their awareness of the social factors involved in writing.
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Free Research Field |
英語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ライティングは社会において重要視されるスキルであるが、習得が難しいことも事実であり、第二言語においては尚更である。従って学校教育の段階で、実社会で役に立つライティングスキルを身に付けることを目標にした練習を行う必要がある。本研究では、日本人大学生が読み手や書く目的、スタイルやジャンルを意識し、それらを考慮した方略のもとに書くことを練習できる、第二言語ライティング・タスクの開発を目指した。
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