• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

The Strengths and Weaknesses of Japanese Globally-Minded Leaders: Suggestions for Japanese university education

Research Project

Project/Area Number 15K02764
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

藤尾 美佐  東洋大学, 経営学部, 教授 (20350712)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 猛久  和光大学, 経済経営学部, 准教授 (40434211)
村田 和代  龍谷大学, 政策学部, 教授 (50340500)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywordsグローバル人材 / 異文化間コミュニケーション能力 / 英語非母語話者 / 言語政策 / グローカル
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、グローバル人材について、1)需要と供給、すなわち実業界などの実践の場と大学教育とのギャップ、2)日本国内で考える人材と海外の視点とのギャップを調査し、研究成果に基づいた示唆を大学へ提言することを目的としていた。
代表者藤尾は、平成27年度のイギリスでの海外特別研究の機会を生かし、イギリスや欧州、北米で働く日本人ビジネスパーソン、海外留学する日本人学生を中心に、インタビューおよびフォーカス・グループを積み上げ、個人、組織、そして日本全体での課題を明らかにし、数々の国際学会やジャーナルで結果を発表した。
分担者小林は、シンガポールにおける調査の結果、小学校から言語(母語、英語)と理数科目を中心とした厳しい学習とテストにより知性を鍛えられ、また、他人が発信する情報を発見する能力、能動的に対処しようとする気持ちと適切なふるまいを行える能力が高いことがわかった。その一因が、厳格なトラッキング制度とその結果に基づく公平な職業マッチングにより支えられた職業観や人間観などが、異文化理解能力を高めているということである。今後はこうしたシンガポールの急成長を支えた事例を、日本でどのように応用するべきかの研究と提案へとつなげていきたい。
分担者村田は、京都府内の企業や経済団体との連携のもと、グローカル人材育成のための教育プログラム(アクティブラーニングを重視したPBL)の開発と実施、その結果についての分析を行った。加えて、日本企業の職場談話(とりわけビジネスミーティング)の収録を行い、実際の職場談話にみられるディスコースストラテジーについての分析も行った。実証研究を通して、グローバル人材育成のみならず、グローカル人材の育成も日本社会における喫緊の課題であることが明確になった。
以上、三者三様に、グローバル人材の課題や取り組みについて明らかにすることができた。

  • Research Products

    (12 results)

All 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Journal Article] 国際ビジネスコミュニケーション研究の展望2017

    • Author(s)
      藤尾美佐
    • Journal Title

      商学論究

      Volume: 第64巻4号 Pages: 41-54

    • Open Access
  • [Journal Article] グローカル人材育成をめざす企業連携による課題解決型学習プログラムの開発と実施2017

    • Author(s)
      村田 和代、榎並 ゆかり、上野敏寛
    • Journal Title

      龍谷政策学論集

      Volume: 6巻1・2合併号 Pages: 63-76

  • [Journal Article] 地域公共人材に求められるコミュニケーション能力をめぐって2017

    • Author(s)
      村田和代
    • Journal Title

      豊中市役所とよなか都市創造研究所機関誌 TOYONAKA ビジョン

      Volume: 第22巻20号 Pages: 20-28

  • [Presentation] The Ideal English Perceived by Japanese Business-Majors2017

    • Author(s)
      藤尾美佐
    • Organizer
      Korean Association of Business Communication (KABC)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際ビジネスにおける解釈の多様性:異文化間コミュニケーションの観点から2017

    • Author(s)
      藤尾美佐
    • Organizer
      国際商取学会 第10回関西部会
  • [Presentation] The Linguistic Challenges Facing Japanese Business-Major Students in Becoming Globally-Minded Leaders2017

    • Author(s)
      藤尾美佐
    • Organizer
      Association for Business Communication (ABC学会)第15回Asia-Pacific大会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The longitudinal changes of intercultural competency through overseas study and impact on future career2017

    • Author(s)
      藤尾美佐
    • Organizer
      大学英語教育学会 (JACET)The 56th International Convention
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Gaps between Educational Ideals and Existing Resources to Foster Globally-Minded Business Leaders in Japan2017

    • Author(s)
      藤尾美佐
    • Organizer
      Association for Business Communication (ABC) 学会 The 82nd Annual International Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 海外から見た日本人グローバル人材の強みと弱みー大学教育への示唆2017

    • Author(s)
      藤尾美佐、小林猛久、村田和代
    • Organizer
      国際ビジネスコミュニケーション学会(JBCA)第77回全国大会
  • [Presentation] An Analysis of Business Communication Study in JBCA2017

    • Author(s)
      小林猛久
    • Organizer
      Korean Association of Business Communication (KABC)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グローバル人材の資質とその育成方法の一考察2017

    • Author(s)
      小林猛久
    • Organizer
      第35回異文化間情報ネクサス学会定例会
  • [Presentation] Is a CEO a teacher and a meeting a classroom? - Examining the Japanese ideology of hierarchical relationships in Japanese workplaces2017

    • Author(s)
      村田和代
    • Organizer
      the 15th International Pragmatics Conference
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi