• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Developing Chinese Speaking test for Japanese University Student

Research Project

Project/Area Number 15K02781
Research InstitutionMuroran Institute of Technology

Principal Investigator

曲 明  室蘭工業大学, 工学研究科, 准教授 (60727064)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords中国語スピーキングテスト
Outline of Annual Research Achievements

前年度は中国語スピーキングテストの形式の違いが受験者の得点に及ぼす影響を検証した。今年度はそれに引き続き、スピーキングテストの形式の違いが受験者の発話に及ぼす影響を検証した。日本人大学生の中国語学習者を対象に、インタビュー形式のスピーキングテストとペア形式のスピーキングテストを両方行い、両テストの形式の違いが受験者の発話量、ターンの数、ターンの長さに及ぼす影響を検証したところ、成績の上位群においては、テストの形式の違いは発話量に影響しないが、ターンの数に影響を及ぼし、インタビューテストより、ペアテストのターンの数の方が有意に多かった。それと対照的に、成績の下位群においては、スピーキングテストの形式の違いは発話量、ターンの数、ターンの長さに影響しないことが分かった。
また、三年間のまとめとして、日本国内外の利害関係の高い(high stakes)中国語スピーキングテストの種類、タスクの具体例、実施方法、実施手順、評価方法、評価尺度をまとめ、また、それに基づいて、一般の教育現場でスピーキングテストの問題を作成する際の考え方や理論を整理し、論文にまとめ上げた。

  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「中国語スピーキングテスト」2018

    • Author(s)
      曲明
    • Journal Title

      『コンピュータ適応型中国語テストの開発と検証』

      Volume: 「-」 Pages: 130~148

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Comparative Study on the Motivations for Chinese Language Learning in the UK and Japan2017

    • Author(s)
      Ming QU
    • Journal Title

      12th International Conference on Teaching Chinese as an International Language

      Volume: 「-」 Pages: 1~13

  • [Presentation] An Evaluation of a Chinese Program at a Japanese University2017

    • Author(s)
      Ming QU
    • Organizer
      Japan Language Testing Association 2017
  • [Presentation] A Chinese Language Program Evaluation at a Japanese University-Focusing on Intercultural Competence.2017

    • Author(s)
      Ming QU
    • Organizer
      Asia-Pacific Consortium on Teaching Chinese as an International Language
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Comparative Study on the Influence of Mass Media Portrayal of China in Japan and UK -Focusing on the Motivation of Chinese Language Learning.2017

    • Author(s)
      Ming QU
    • Organizer
      The Society for Intercultural Education, Training, and Research2017
  • [Book] Critical, Constructive Assessment of CEFR-informed Language Teaching in Japan and Beyond2017

    • Author(s)
      Ming QU(分担)
    • Total Pages
      333
    • Publisher
      Cambridge University Press
    • ISBN
      1316638235

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi