• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Cultural Studies on Higher Commercial Schools

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K02864
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese history
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

ABE Yasunari  滋賀大学, 経済学部, 教授 (10272775)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 菊地 利奈  滋賀大学, 経済学部, 准教授 (00402701)
長 志珠絵  神戸大学, 国際文化学研究科, 教授 (30271399)
杉 岳志  島根県立大学, 人間文化学部, 講師 (40456306)
江竜 美子  滋賀大学, 経済学部, 助手 (50242970)
坂野 鉄也  滋賀大学, 経済学部, 准教授 (90514620)
Research Collaborator IMAI Ayano  
YOKOI Kaori  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords日本史 / 教育文化研究 / 高等商業学校 / 実業実学青年 / ライフヒストリー
Outline of Final Research Achievements

We have been ready for use the historical materials of Higher Commercial Schools as research materials. And we studied the curriculum, practical training, and employment trends of Higher Commercial Schools students.

Free Research Field

近代日本社会史

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高商を個別に考えると共に比較の観点から、個別、差異、多様という諸相をふまえて高商という学知の総体を捉えようとする独自性を示し、外地も含めて高商がどういう圏域においてその意義と機能を考えられるか、正規の学課に加えそれ以外の講習を通して地域にどう貢献をしたのか、実学を旨としつつ教養を習得した実業実学青年がどう養成されたか、彼らがどういうライフヒストリーを生きたのか等をたどり、日本型雇用の典型という終身雇用とは異なる就業動向を生きた青年たちが就いた実務(business)と、彼らを養成した教育をめぐる教養(culture)とを、20世紀東アジアにおける日本の歴史として考え得るとの意義を持つ。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi