• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Studies on the mechanism of semantic cues effects in consumer behavior

Research Project

Project/Area Number 15K03723
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

白井 美由里  慶應義塾大学, 商学部(三田), 教授 (10303067)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords消費者行動 / 消費者の知覚 / 意味的手がかり / 値引き情報 / 価格情報
Outline of Annual Research Achievements

最終年度に行った研究は、次の通りである。一つ目は、値引きが提供されている状況における高品質低価格訴求の影響を高品質の訴求と低価格の訴求との比較から調べるものである。値引きが実施されるタイミングによって注意を向ける手がかりが異なると予想し、タイミングを操作した実験を行った。データ分析からは予想と一致した結果が得られた。二つ目は、同一ブランドであってもサイズによって消費者の知覚品質が異なる現象を提示した先行研究を踏まえ、サイズが手がかりとなる状況がどのようなコンテクストで発生するのかを分析した。実験を行いデータを分析した結果、この現象が生じるコンテクストと生じないコンテクストを識別することができた。三つ目は、ユニット価格を手がかりと捉え、同一ブランドでサイズが異なる商品に設定されるユニット価格と消費者の知覚の関係において、調整変数や媒介変数を含めた分析を行った。実験を行いデータを分析した結果、ユニット価格によるプライシング態度やブランド態度への影響には、価格情報の使用傾向や価格意識が調整変数としての役割を果たすこと、およびユニット価格の観察から生じる感情が媒介変数としての役割を果たすことを明らかにした。これらの研究は既に英文論文としてまとめており、現在は投稿準備中、あるいは投稿中で、今後は国際学会等でも発表していく予定である。また、昨年度に行った二つの研究の成果を、それぞれ国際学会で発表することができた。
本研究の課題である意味的手がかりについて、本研究では価格、値引き、品質、バイオグラフィ、ユニット価格、およびサイズを対象とした様々な研究を行ってきた。四年間の研究を通して、それらの手がかりの有用性とそれらが状況特性、製品特性、および消費者特性の影響を受けることを確認することができた。これらの成果は消費者行動を理解することにつながり、消費者行動研究への貢献はできたと思われる。

  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Moderating effects of consumption domain and consumer characteristics on the impact of tensile price claims2019

    • Author(s)
      Miyuri Shirai
    • Journal Title

      Proceedings of the 2nd Global Conference on Business Management and Economics

      Volume: - Pages: 26-36

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Framing Price Promotion: The Effects of the Price Frame and the Saving Frame2018

    • Author(s)
      Shirai, Miyuri
    • Journal Title

      Journal of Global Business Management and Economics

      Volume: 1 Pages: 67-76

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Moderating Effects of Consumption Domain and Consumer Characteristics on the Impact of Tensile Price Claims2019

    • Author(s)
      Shirai, Miyuri
    • Organizer
      2nd Global Conference on Business Management and Economics
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Framing Price Promotion: The Effects of the Price Frame and the Saving Frame2018

    • Author(s)
      Shirai, Miyuri
    • Organizer
      1st Global Conference on Business Management and Economics
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi