2018 Fiscal Year Final Research Report
Research on Customer Relationship Management of Online/Offline Retailers and Consumers' Purchase Behavior
Project/Area Number |
15K03729
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Osaka Prefecture University |
Principal Investigator |
Nakayama Yuji 大阪府立大学, 経済学研究科, 教授 (20326284)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
荒木 長照 大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 教授 (50214789)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 顧客関係管理 / 購買者行動モデル / クランピネス / clumpiness |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we focused on the non-uniformity of the purchase interval (the period in which the purchase is concentrated and the time can not be predicted) among the consumers' buying behavior. Then, we examined whether the index for measuring it (clumpiness) proposed in the previous research is useful for customer relationship management. Specifically, based on the customer's purchase history data, we created a computer program for measuring clumpiness, and examined whether the index was a significant variable for predicting the customer's future purchase behavior. As a result, although it is different from the proposer's intention, we have clarified that it is possible to measure the regularity of the purchasing interval based on the index, and thereby it is possible to find a good customer.
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Free Research Field |
マーケティング・サイエンス
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ある研究で得られた潜在的には有用性が高いと思われる分析結果の頑健性を確かめるための検証を行うと、元の研究で得られた結果とは異なるが、有益な結果が得られるという場合もある。本研究では、先行研究で提案された指標により、購買間隔の規則性を測ることが可能であり、顧客関係管理にとっても有用であることを示した。この結果には、学術的な意義がある。また、先行研究の主張の鵜呑みにせず、その妥当性を検証することの重要性を示唆したことには社会的な意義があると考えられる。
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