2018 Fiscal Year Final Research Report
Development of International Accounting Education for Global Accounting Profession
Project/Area Number |
15K03806
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Accounting
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Research Institution | Kwansei Gakuin University (2016-2018) Hiroshima Shudo University (2015) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 会計教育 / 国際会計教育基準 / アクティブラーニング / 専門的判断力 / 文化的差異 / ゲームベースドラーニング / 経験学習 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aims to develop a theoretical framework of international accounting education for accounting professions. We also attempt to develop innovative educational materials and programs that allow us to give appropriate trainings to global accounting professions who have sufficient judgement skills and higher cognitive thinking skills. Our primary research outcomes are as follows. First, we successfully developed an innovative accounting teaching material that adopt LEGO simulation game as an active learning approach . Second, using this LEGO teaching material, we also conduct quasi-experiential research to assess the effectiveness of this new teaching pedigogy.
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Free Research Field |
会計教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
経済活性化の原動力として競争力のあるグローバル会計人育成は日本でも重要な課題であるが、特に会計教育の分野で論点となるのは、 判断力や問題解決能力などを有する人材開発である。なぜなら原則主義アプローチの下では、詳細な基準が無い状況において、会計専門家としての職業的判断が適切に行使され、且つ、それが世界の会計士が通常行うグローバル水準を満たした判断であることが求められるからである。本研究では、様々な研究アプローチを駆使し、国内外のIFRS教育や専門的判断力を養成する教育と効果を調査し、結論として、日本の社会に適合した教育方法で、且つ、グローバル社会に求められる会計人の育成方法を構築し提案する。
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