• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

Development of Japanese version School Function Assessment (SFA)

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K04144
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionKyoto Bunkyo University (2019-2021)
Teikyo Heisei University (2015-2018)

Principal Investigator

Nakashima Kiko  京都文教大学, 臨床心理学部 臨床心理学科, 教授 (50369120)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 服部 環  法政大学, 現代福祉学部, 教授 (70198761)
金築 優  法政大学, 現代福祉学部, 教授 (90454082)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2022-03-31
Keywords心理アセスメント / ICF(国際生活機能分類) / 小児後天性脳損傷 / 発達障害 / 特別支援教育 / 合理的な配慮 / 行動評価 / WISC
Outline of Final Research Achievements

The newly developed school life function evaluation is based on the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), which is adopted as an international diagnosis and evaluation standard, and is used for elementary schools, kindergartens, and nursery schools. The subject can be tested with one rating scale. In addition, since it is a standard test in which a standard score is set from statistical analysis of standard value data of elementary school children nationwide, anyone can be targeted, such as healthy children, children with developmental disabilities, and children with other support needs. Provide numerical data of standard scores necessary for evaluation and comparison of each subject.

Free Research Field

臨床神経心理学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

初任者のスクールカウンセラーやセラピストが、支援ニーズを体系的かつ総合的に測定することに貢献する。また、小1プロブレムを予防する取組み等の園での取り組みの進捗や効果を評価することに寄与することが期待される。さらに、小学校の入学時や進学に際しての就学相談や特別支援教育での合理的な配慮について検討する際の根拠資料を提供することに寄与することが期待される。前述の評価を時系列に沿って複数回の実施によって、学校生活機能評価は、対象者の状況の変化や介入の進捗・効果を想定することに寄与することが期待される。教員、スクールカウンセラー、セラピスト等による支援・介入や研究の取組みをサポートすることが期待される。

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi