• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

The Knowledge of Pedagogy Produced by Agents of Japanese Non-Official Educational Movement

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K04208
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Honda Yoshikatsu  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (50610565)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉村 敏之  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (80261642)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords戦後民間教育研究運動 / 教育学の知 / 数学教育協議会 / 仲本正夫 / 船戸咲子 / 巨摩中学校 / 教育実践アーカイブ
Outline of Final Research Achievements

We made clear the feature of the knoeledge in pedagogy in 1970s and 1980s by analyzing magazines of post-war public educational reserch organizations.(1)In 1970s and 1980s, these organaizations lost sight of the direction in reserches of educational contents and methods.Students are deprived of their learning motivation ,enforced the cramming system of education.Japanese public ecucational reserch movement found no resolution of these educational problems.(2)Japanese educational reserch organaization paid attention to the facts of educational practices, and tried to approach how students developmented their academic thoughts.

Free Research Field

戦後民間教育研究運動史

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果は、1970、80年代における民間の教育研究運動が、教育実践の営みとその過程で生み出された事実に着目し、新しい教育学の知のかたちを模索していった過程を、教育実践の1次資料の検討を通じて明らかにしているところに学術的な意義がある。
また、研究の過程で蓄積した教育実践の1次資料、とくに、当時の子どもたちの学びの様子を知ることができる資料を蓄積し、整理し、アーカイブ化してさらなる研究への利用可能性を開いた点で、これからの教育研究に寄与しうるものでもある。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi